Får utländska poliser ta mitt svenska körkort?

En kompis "blev av" med kortet i Tyskland för 12år sen - men istället för att beslagta själva kortet så klammrade dom fast ett dokument med 10+ häftklamrar (och dessutom tejpade fast det med hockeytejp) där det stod att han inte hade rätt att köra bil i tyskland...

dessutom körde den tyska polisen honom till en bankomat för att han måste betala på studs... dom lät han slippa undan med bara 4000kr då maxgränsen för bankomatuttag nåddes... annars skulle det blivit 5000kr - 1000dmark i dåtidens penningvärde.

Lite lustigt för det var med min bil han begick brottet och jag blev tvungen att åka till polisstationen och kvittera ut bilen så man har ju sett en tysk polistation inifrån :tungan

UltraMarine skrev:
En kompis "blev av" med kortet i Tyskland för 12år sen - men istället för att beslagta själva kortet så klammrade dom fast ett dokument med 10+ häftklamrar (och dessutom tejpade fast det med hockeytejp) där det stod att han inte hade rätt att köra bil i tyskland...

dessutom körde den tyska polisen honom till en bankomat för att han måste betala på studs... dom lät han slippa undan med bara 4000kr då maxgränsen för bankomatuttag nåddes... annars skulle det blivit 5000kr - 1000dmark i dåtidens penningvärde.

Lite lustigt för det var med min bil han begick brottet och jag blev tvungen att åka till polisstationen och kvittera ut bilen så man har ju sett en tysk polistation inifrån :tungan

En kollega till mig fick fyra hål gjorda i sitt körkort och en stor plastlapp fastsatt med stålbuntband där det stog att han inte var välkommen i Tyskland som förare på sex månader.

Hmmm, har pröjsat cash i Östrike och Tyskland. I Tyskland tar dom även en dansk check ifyll med tjooock tuchpenna - annars var det 2 jahre mit gitter - brot und wasser..

Farbror Blå, här te lands är trevlig - han poster danske körkort till PolitiMesteren i Danmark (som sen lämnar ut det när man kommer förbi stationen) - sen ger Farbror Blå kredit, så man behövs inte at ha mä sig kontanter.
I bland har Farbror Blå haft trubbel hemma och då ka han vär ganska gnällig..

Kommer du förbi Politi´et för snabbt i Danmark - då drar dom kortet om du är över 70% f. snabbt - hur som hälst ska du betala...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT