Får sveriges rättsystem funka såhär?

korvgubbe skrev:
2634548 Olyckor där fortkörning är en direkt orsak bör väl tvivelsutan vara en besvärande omständighet?!

Jovisst, jag bara vänder mig mot varför man alltid skiljer så himla mycket på rattfylla och fortkörning, varför är det ena riskbeteendet värre än det andra?

Att klippa två starköl och köra är ju ganska riskfritt, liksom att köra 100 på 70 -väg. Att sätta i sig en halvliter vodka och köra är ganska riskfyllt, liksom att köra i 200 på bakslangen mellan bilarna på ringvägen.

Chris Ash skrev:
2634559 Jovisst, jag bara vänder mig mot varför man alltid skiljer så himla mycket på rattfylla och fortkörning, varför är det ena riskbeteendet värre än det andra?

Om man medvetet utsätter omgivningen för ett riskbeteende så ska självfallet det vara en försvårande omständighet när straff skall utdelas. Sen är det väl inte min sak att vara den som avgör allvaret i olika riskbeteenden...

Men självklart är det värre att svepa ett helrör och ge sig ut i trafiken än att köra 130 på 110väg..
På samma sätt är det betydligt värre att köra 110 genom centrala stockholm än att köra tom landsväg med 0.3promille...

Rattfylla är inte per defintion allvarligare än fortkörning utan man bör nog dömma efter rådande omständigheter.

Däremot tycker jag att man bör få rätt hårda straff för grov rattfylla när man kör ihjäl någon.

Lika hårda straff bör man få om man klyver en barnfamilj och deras bil när man spelar in "coola filmer" och kör i dubbla hastigheten...

DR-Zätare skrev:
2634357 Du måste väl ha fått någon delgivelse om misstanke om brott och möjlighet att bemöta detta osv?

För övrigt ett lysande exempel på hur fel (och farligt) det kan bli när man lyfter statistik ur sitt sammanhang helt utan eftertanke.

Dessutom kan man fråga sig var statistiken kommer ifrån och om den är korrekt? Man kan dessutom fråga sig vilken typ av våldtäkt det gäller.

Man ska inte heller glömma att ca 80% av alla våldtäkter begås i hemmet, av någon närstående.

korvgubbe skrev:
2634565Lika hårda straff bör man få om man klyver en barnfamilj och deras bil när man spelar in "coola filmer" och kör i dubbla hastigheten...
Jag tror inte man har någon att utdela straff till då, no?

Hagster skrev:
2634443 Jag hörde att du körde på slangen in i bilen, stämmer det eller?
Nej, men hördet det stog så i tidningen.
Bakhjulskörningen var INNAN olyckan och jag har ett vittne som säger det gick på 2 hjul en bra bit innan och under krashen.
Är inte ens misstänkt för bakhjulskörning trots dom vet om jag körde på det innan (ibland är polisen snäll :)) :cool:

Last edited:
lorkan skrev:
2634646 Dessutom kan man fråga sig var statistiken kommer ifrån och om den är korrekt? Man kan dessutom fråga sig vilken typ av våldtäkt det gäller.

Man ska inte heller glömma att ca 80% av alla våldtäkter begås i hemmet, av någon närstående.

Jaha :va
Är det bättre att bli våldtagen av en närstående än en okänd??:confused:

korvgubbe skrev:
2634353 Se till att anmäla skadan ordentligt till försäkringsbolaget.. Även små funktionsnedsättningar kan ge en hel del pengar...
Allt sånt är redan gjort samt farsan hade flera olycksfall försäkringar då han vet hur jag kör så det blir iaf lite fint klirr i kassan tillslut :D

Yabba skrev:
2634764 Jaha :va
Är det bättre att bli våldtagen av en närstående än en okänd??:confused:

Nej, men folk har ofta tacke vare media en snedvriden syn på våldtäkter. Gruppöverfallsvåldtäkter där invandrare är gärningsmännen är väääldigt sällsynt i Sverige.

Freddola skrev:
2634746 Nej, men hördet det stog så i tidningen.
Bakhjulskörningen var INNAN olyckan och jag har ett vittne som säger det gick på 2 hjul en bra bit innan och under krashen.

Okey! Vart var det hände? :)

Hagster skrev:
2634954 Okey! Vart var det hände? :)

Mitt på torget. Föraren tog in vid Taxifåran för att antagligen få större radie för att göra en u-sväng.
Men eftersom han inge blinkade att han skulle ut igen, antog jag han skulle stanna för att kanske släppa av folk etc. så jag fortsatte och skulle passera.
Sen small det bara, han knappt reagera! Han körde ut mitt framför mig.

Chris Ash skrev:
2634541 Ja,lysande, Asta 76 blir dömd för mord när hon tappat ner en blomkruka från balkongen. Olyckor händer, alltid samma tjafs om straffande hit och dit.

Skulle det där vara roligt?

Om däremot Asta bor högst upp i Eiffeltornet och ställer en stor hink med mynt på kanten av sin balkong vilken kan trilla och således klyva huvudet på 100 personer, ja då kanske hon borde dömas för mord. I alla fall dråp.

Välta en blomkruka när man vattnar kan hända och ska knappast jämföras med tex dessa oaktsamma vänstersvängar som till sin natur riskerar andras liv och hälsa.

SirWankalot skrev:
2635714 Om däremot Asta bor högst upp i Eiffeltornet och ställer en stor hink med mynt på kanten av sin balkong vilken kan trilla och således klyva huvudet på 100 personer, ja då kanske hon borde dömas för mord. I alla fall dråp.
Det dära är en myt som mythbuster kollat upp :fakta ;)

korvgubbe skrev:
2635834 ...mynten lär inte få högre hastighet för det... :mattias

hehe, men den teoretiska maxhastigheten för ett fallande mynt i jordens atmosfär borde väl ändå vara tillräcklig för att döda en människa?

Har för mig att alla objekt oavsett storlek har lika stor maxhastighet? Men den är väl inte direkt långsam?

korvgubbe skrev:
2634565 Rattfylla är inte per defintion allvarligare än fortkörning utan man bör nog dömma efter rådande omständigheter.

Vettiga åsikter! :tummenupp
Jag kör betydligt säkrare med 2-3 glas vin i mig än någon Sveavägenfucko som ska testa sin heftia hoj i stan.

För övrigt kan jag bara beklaga att jag missade inledningen på den här tråden, tydligen har någon pekats ut pga sitt kön? Fy fan vad ovidkommande, trådstartaren borde skrivit o/känd gärningsman så ingen ska känna sig taskitt behandlad.

SirWankalot skrev:
2635852 hehe, men den teoretiska maxhastigheten för ett fallande mynt i jordens atmosfär borde väl ändå vara tillräcklig för att döda en människa?

Har för mig att alla objekt oavsett storlek har lika stor maxhastighet? Men den är väl inte direkt långsam?

Du har glömt vi har något som kallas luftmotstånd :tungan
Men som du säger så ska igentligen en 1000 kilo blyklump falla lika snabbt som en spindel om vi Inte hade luftmotstånd.

Ett mynt kan aldrig få tillräckligt hög hastighet även fall du släpper det från ett flygplan för det ska vara farligt. Det klarar inte ens av att spräcka skinnet.

Till topic.
Idag är den stora dagen, återkommer med resultat hur det gick.
Rättegången då jag är inblandad börjar 4a och tar väll 1-2 timmar kanske.
Min advokat kmr äta upp han :D

Last edited:
SirWankalot skrev:
2635852 hehe, men den teoretiska maxhastigheten för ett fallande mynt i jordens atmosfär borde väl ändå vara tillräcklig för att döda en människa?

Nej ett mynt blir för långsamt, man skulle möjligen komma upp i hastigheter runt 50 m/s vilket skulle göra jävligt ont och blöda lite, men inte döda dig.

Chris Ash skrev:
2635930 Nej ett mynt blir för långsamt, man skulle möjligen komma upp i hastigheter runt 50 m/s vilket skulle göra jävligt ont och blöda lite, men inte döda dig.
Inte ens det faktiskt.
Det räcker inte ens till att få dig att blöda.
Myntet har för stort luftmotstånd i förhållande till vikten.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman