Får sveriges rättsystem funka såhär?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Hej.
För ca 4 månader sen krashade jag in i sidan av en bil innan ett övergångställe.
Efter nån månad när jag kommit hem från sjukan fick jag samtal om polisen där jag stog misstänkt för omkörning på övergångställe (Orkar inte ta hela historian).
Hur som helst så skulle det troligtsvis bli rättegång ang. vem som var skylldig till vad.

Igår damp det ner ett brev där det står jag ska på rättegång om TVÅ dar.
Pappa fick en chock och ringde genast upp dom och berätta hur vi kan få reda på det 2 dagar innan och vi kan inte fixa advokat etc. På så kort tid.

Tillslut fick han snacka med dommarn och sa att vi vägrar komma om vi inte får en advokat och detta är en skandal att man få så kort varsel. Eller?

Hur som helst ringde dommarn upp lite senare och tippsa oss om en som jag idag har haft möte med.

Inte nog med detta så är även han som jag krashade med anklagad för Våldtäckt men på något sätt har dom blandat ihop det så JAG står anklagad för det.
Efter mycket om och men samt telefonsamtal löste det sig, Men när pappa o jag snacka med advokaten idag så sa pappa att sånthär registreras väll o det är ju inte så kul om jag kmr med i något register som våldtäcktsman.
Advokaten sa det kan det nog göra men skulle kolla mer på det.

Men är det verkligen möjligt att man ska få 2 j*vla dagars varsel inför en rättegång där mitt körkort Kan ryka.

Går fortfarande på kryckor och ryker kortet kan jag inte ta mig till Sjukgymnastik, polare, affärer, ja precis överallt.
Har till och med köpt en automatbil Enbart för att jag inte kan köra våran manuella!

Nej jag är inte nöjd nånstans på detta rättssystem! :mad:

Hoppas idioten som gjorde jag krashar torskar Hårt på våldtäckt samt jag går fri från olyckan (Han är garanterat körd för det, men jag kan torska på omkörning på övergångställe)

Last edited by a moderator:
korvgubbe skrev:
2634282

Du är välkommen att peka på EN ENDA sak i din historia som hade sett annorlunda ut om billisten varit svensk.

Det är lite som att göra en lång utläggning om en flygplanskrach och sedan avsluta med:
- Ja, måste jag tillägga, flygplansmaten smakade illa!

.....alltså helt djävla ointressand och syftar bara till en enda sak och det att fortsätta svartmåla och hetsa....

Mycket spamm här nu!

Han hänvisar till fakta och menar inte att något hade varit anorlunda beroende på hans ursprung men menar att det ofta är invandrare som är med i väldtäkter och därför typsikt.

Jag tycker polisen har skött kringlarn´s ärende väldigt dåligt.

Förbreda sig med Avdokat på 2 dagar är lite brådis!

Freddola skrev:
2634276
Aja denna tråden handlar om sveriges rättsystem o inte om invandrare brottstatistik, fast vi kan ju göra en sån tråd om du vill?

Varför tog du upp det då? Du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om så knip istället.

För att återgå till topic så är det trist att de endast gav dig två dagars notis inför rättegången, men varför ville inte domaren flytta fram rättegången och ger er lite mer tid? Vilken dispyt ska ni avhandla? Tycker du det var bilen fel, och han tycker att det var ditt fel eller? På dig låter det som att det faktiskt var ditt fel, så varför inte bara erkänna och slippa rättegångskostnaderna?

korvgubbe skrev:
2634302 hade inte du varit halvpolack hade du kanske inte gjort en dum omkörning vid ett övergångsställe.

Om hans bil inte varit blå hade du kanske hunnit bromsa..

Om du inte hade ätit gröt den morgonen hade kanske rätsväsendet lyckats skilja på hans och dina papper....

Om du inte haft så stora fötter hade du kanske fått mer än två dagar på dig...

Dig kom det inte mycket vettigt ur idag.

Bilen gjorde en u-sväng utan varning vad jag läst i tidningen

Zee skrev:
2634300För att återgå till topic så är det trist att de endast gav dig två dagars notis inför rättegången, men varför ville inte domaren flytta fram rättegången och ger er lite mer tid? Vilken dispyt ska ni avhandla? Tycker du det var bilen fel, och han tycker att det var ditt fel eller? På dig låter det som att det faktiskt var ditt fel, så varför inte bara erkänna och slippa rättegångskostnaderna?

För att dom ansog väll att mitt straff är så "klent" så jag igentligen inte behöver advokat.
Men min far sa att han tänker inte gå med på att jag blir oskyldigt dömd oavsett hur litet sak det är och pengar är inte lika viktigt som det!
Rättvisa är mer värd än några 1000 lappar (samt alla saker samlas ju så jag blir lättare av med kortet om jag dömds)!

Hur som helst så säger han han väjde för att vi INTE Skulle krasha samman.
Men igentligen är det såhär att han står efter vägkanten och gör då en U-sväng utan att blinka och ser mig inte.
Tyvär hände detta i mycket nära anslutning till ett övergångsställe och eftersom han står efter vägkanten så blire Omkörning på övergångställe enligt någon :confused: .

Hur som helst finns det vittnen (en taxichaffis som talar För mig)

Men efter som han stog parkerad anser jag inte det är en omkörning (Han svängde in på en taxificka som finns där för att ta ut radien)

Han är ansvarig för olyckan det är det ingen snack om Men jag kan torska på omkörning vid/på övergångställe som jag ska försöka klara mig från.
Därför advokaten!

Glömde även säga Försäkringsbolaget har inte avgjort vem som ska stå för självriskena och jag bryr mig igentligen inte om 3k nu! Utan mer att HAN ska få betala och HAN bli dömd för ALLT och jag gå helt fri!
Mer en principsak än pengasak.

Och försäkringsbolaget kommer antaligen gå efter hur rättegången ang. vem som är skylldig att betala sjävrisken!

Last edited:
Freddola skrev:
2634316 För att dom ansog väll att mitt straff är så "klent" så jag igentligen inte behöver advokat....

Hur som helst så säger han han väjde för att vi INTE Skulle krasha samman.
...
Hur som helst finns det vittnen (en taxichaffis som talar För mig)

Så, mycket bättre, nu håller du dig till ämnet...!

Man ska ha mer än två dagar på sig även om man inte behöver advokat. Det är inte rimligt att folk skall tvingas inställa sig i rätten med så kort varsel.

Eftersom ord står mot ord kan man ju hoppas att taxichaffisen vittnar till din fördel. Och om han stod vid vägkanten borde väl inte regeln om "omkörning vid övergångsställe" vara tillämpar?!

Du borde väl snarare han åka dit för att han stått för nära övergångsstället och på så sätt skymt sikten.

Last edited:
korvgubbe skrev:
2634324 Så, mycket bättre, nu håller du dig till ämnet...!

Man ska ha mer än två dagar på sig även om man inte behöver advokat. Det är inte rimligt att folk skall tvingas inställa sig i rätten med så kort varsel.

Eftersom ord står mot ord kan man ju hoppas att taxichaffisen vittnar till din fördel. Och om han stod vid vägkanten borde väl inte regeln om "omkörning vid övergångsställe" vara tillämpar?!

Du bde väl snarare hahn åka dit för att han stått för nära övergångsstället och på så sätt skymt siktenb.

Bra :tummenupp
Jo precis som du säger är det lite sjukt att jag är misstänkt för det.
Men det är därför jag har anlitat en advokat för att jag ska gå fri från allt.
Lite svårt och försvara sig själv när man har Noll koll om hur allt funkar.

Och ja 2 dar är väll förkort även fall man inte behöver advokat.
Kanske går att stämma ;)

Nu bor jag i och för sig i Malmö, så min personliga åsikt är att araber och taxichafförer ska ha gula saftblandare på taket så man kan identifiera dom.

Men att nämna att killen är invandrare i en sista mening sådär är väl inte lönt? Det sabbar ju bara fokus på frågan.

För övrigt anser jag att svänga vänster och få en mc/bil i sidan ska rubriceras som mordförsök, för det är ta mig fan vad det är.

SirWankalot skrev:
2634340
För övrigt anser jag att svänga vänster och få en mc/bil i sidan..

Kan man bevisa att han svängde vänster bör man ju kunna få honom fälld.. Man är väl alltid skyldig om man gör en vänstersväng?!

korvgubbe skrev:
2634344 Kan man bevisa att han svängde vänster bör man ju kunna få honom fälld.. Man är väl alltid skyldig om man gör en vänstersväng?!

Låt oss hoppas det i alla fall. Det är så jäkla tråkiga olyckor. Frågan är om det ens ska kallas olycka. Olycka är när bakdäcket går sönder för att det trillade ner en död fiskmås och man halkar av vägen.
Att inte se sig för i en vänstersväng är uppsåtligt anser jag.

Givetvis undantaget om mc/bil-föraren kommer i 190 kmh, då kan man inte begära att en vänstersvängade skall uppfatta det.

SirWankalot skrev:
2634346
Att inte se sig för i en vänstersväng är uppsåtligt anser jag.

Det är en ganska stor skillnad på "oaktsamhet" och "uppsåt"... särskillt definitionsmässigt.

Oaktsam : - du borde ha sett/förstått/tänkt på!
Uppsåt: - Du gjorde med flit!

korvgubbe skrev:
2634344 Kan man bevisa att han svängde vänster bör man ju kunna få honom fälld.. Man är väl alltid skyldig om man gör en vänstersväng?!

Ja finns ju vittnen på det.
Kanske går det att typ stämma han eller kräva extra skadestånd?
Tack vare krashen finns det en stor risk att jag aldrig kommer kunna gå helt bra igen (halt livet ut).
Ingen som vet än då operationen inte gick riktigt bra o jag inte är bra än.

Lite surt att bli halt vid 19 års ålder. Fast jag är glad de inte blev värre :).
1 meter mer åt höger och ennu en RIP tråd på sh hade nog funnits.

Får höra med advokaten om det :), mkt trevlig kille om nån behöver en i Karlstad. Jobba mkt med trafikförselser.

Freddola skrev:
2634350
Lite surt att bli halt vid 19 års ålder.

Se till att anmäla skadan ordentligt till försäkringsbolaget.. Även små funktionsnedsättningar kan ge en hel del pengar...

Du måste väl ha fått någon delgivelse om misstanke om brott och möjlighet att bemöta detta osv?

Freddola skrev:
2634258Sen låter jag statistiken tala...
9 invandrare av 10 000 jämfört med 2 svenskar av 10 000 registreras för våldtäkt. Överrepresentationen är därmed 4,5 gånger.

För övrigt ett lysande exempel på hur fel (och farligt) det kan bli när man lyfter statistik ur sitt sammanhang helt utan eftertanke.

Last edited:
korvgubbe skrev:
2634347 Det är en ganska stor skillnad på "oaktsamhet" och "uppsåt"... särskillt definitionsmässigt.

Oaktsam : - du borde ha sett/förstått/tänkt på!
Uppsåt: - Du gjorde med flit!

Exakt :tummenupp

Oaktsamhet i situationer där man riskerar att allvarligt skada eller döda någon borde lyftas till uppsåt. Kanske folk då skulle se sig för lite mer?

Att vara oaktsam när man smäller igen dörren i ansiktet på nån går liksom inte att jämför med att vara oaktsam när man bränner ut i en korsning med lastbil. I och med oaktsamhetsmomentet ligger straffskalan i de lägre regionerna även om du skulle krocka med en skolbuss och ha ihjäl 15 barn. Något jag anser bör straffas oavsett om den som orsakade var uttråkad eller onykter.

Nu blev det lite OT kanske...

SirWankalot skrev:
2634365 Exakt :tummenupp

Oaktsamhet i situationer där man riskerar att allvarligt skada eller döda någon borde lyftas till uppsåt. Kanske folk då skulle se sig för lite mer?

Nu blev det lite OT kanske...

Anledningen till att det är ganska stora skillnader i påföljd kan väl bero på att man klassar "oaktsamhet" till något som ALLA kan göra sig skyldiga till och att man då inte vill förstöra ytterligare ett liv trots att oaksamheten ledde till allvarliga olyckor..

uppsåt är däremot en helt annan sak..

Problemet är väl snarare att för mycket hamnar under "oaksamhets-begreppet"...

Alla kan klanta sig.. men slöhet och rent slarv bör man kanske vara hårdare med...

Framförallt bör saker som rattfylla och annat som orsakar olyckor ge HÅRDA straff.

korvgubbe skrev:
2634374

Framförallt bör saker som rattfylla och annat som orsakar olyckor ge HÅRDA straff.

Som fortkörning?

SirWankalot skrev:
2634365

Ja,lysande, Asta 76 blir dömd för mord när hon tappat ner en blomkruka från balkongen. Olyckor händer, alltid samma tjafs om straffande hit och dit.

Last edited:
Chris Ash skrev:
2634541 Som fortkörning?

Ja,lysande, Asta 76 blir dömd för mord när hon tappat ner en blomkruka från balkongen.

Olyckor där fortkörning är en direkt orsak bör väl tvivelsutan vara en besvärande omständighet?!

...Klart Asta ska åka dit för vållande, men aldrig för mord.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman