Får ont efter att ha pillat på musen

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag har ett kontorsjobb nu där jag sitter vid datorn 10-12 h om dan. Tyvärr så känner jag att detta har börjat ge lite stelhet/smärta i högerhanden.

Finns det några bra övningar eller nåt annat man kan göra för att inte få "mushand" redan vid 24 års ålder :näsblod

Lider själv av det och enda sättet är att träna. Små vikter, många reps.
Det börjar redan bak i skuldrorna så du ska börja med tränng där. Typ rodd.
Sen kan du komplettera med axlar, biceps o triceps för att sen gå vidare till underarmar och till sist träna upp kramstyrkan i handen/händerna.
Detta hjälper men är tråkigt.

Komplettera med massage och då gärna idrottsmassage på övre delen av ryggen. Det gör ont men är klart värt det.

PM:a om du vill veta mer.

JKay skrev:
2184548 Lider själv av det och enda sättet är att träna. Små vikter, många reps.
Det börjar redan bak i skuldrorna så du ska börja med tränng där. Typ rodd.
Sen kan du komplettera med axlar, biceps o triceps för att sen gå vidare till underarmar och till sist träna upp kramstyrkan i handen/händerna.
Detta hjälper men är tråkigt.

Komplettera med massage och då gärna idrottsmassage på övre delen av ryggen. Det gör ont men är klart värt det.

PM:a om du vill veta mer.

Tror inte att jag behöver träna nåt mer än vad jag gör nu. Jag styrketränar 4 ggr i veckan plus att det blir andra motionssorter som t.ex. cykling, rullskridskor, löpning... Problemet sitter enbart i handen (iaf än så länge) lillfingret gör mest ont. Känner mig stel i fingrarna.

Nåt mjukt att krama eller en såndär Powerball vore kanske värt att prova.

Det bästa vore dock att ha en sån som SSDD visar. Får väl försöka få tag på en sån till helgen :hihi

Har haft samma strul innan.
Nu växlar jag mellan höger och vänster hand. Typ efter 1 vecka byter jag hand. Sedan dess problemen försvunnit.

skaffa olika typer av möss som du varierar mellan. Det gör att du belastar olika delar av handen vid olika tillfällen = inte lika slitigt.

Lär dig olika snabbkommandon på tangentbordet så du slipper använda musen till allting.

Lär dig att "hålla lätt" i musen med avslappnad hand, du behöver inte hålla fast musen för att flytta den, tänk mer att du skjuter omkring musen än att du drar omkring musen. Trådlös + laser är att föredra framför sladdmus med kula.

Tänk också på att inte ha musen långt ifrån dig. Använder du inte tangentbordet väldigt mycket är platsen precis framför mellanslagstangenten väldigt bra ur ergonomisk synvinkel.

En bra mus har också snabbtangenter på själva musen vilket gör att du slipper "sikta" på rullningslistan med pekaren (vilket jag tycker är bland det mest ansträngande för handen) utan istället trycker på en musknapp. Samma sak med "fram" och "bakåt" i browser-fönstret.

Den här kan jag rekommendera: http://www.webhallen.com/prod.php?id=32457

Det var vad jag kunde komma på så här på rak arm :)

Nursey skrev:
2184694 Jag har samma problem :rolleyes:

funderar på att fixa en assistent...CV kan inlämnas per PM
:hihi
När det gäller handarbete så är det nog säkrare med ett arbetsprov än ett CV.

Mr Lang skrev:
2184646 Tror inte att jag behöver träna nåt mer än vad jag gör nu. Jag styrketränar 4 ggr i veckan plus att det blir andra motionssorter som t.ex. cykling, rullskridskor, löpning... Problemet sitter enbart i handen (iaf än så länge) lillfingret gör mest ont. Känner mig stel i fingrarna.

Nåt mjukt att krama eller en såndär Powerball vore kanske värt att prova.

Det bästa vore dock att ha en sån som SSDD visar. Får väl försöka få tag på en sån till helgen :hihi

Ja, men det som många som redan tränar gör fel i ett sånt här läge är för tunga vikter o för få reps.
Att problemet sitter i handen vet jag....men det har sin utgångspunkt mellan skuldrorna.
Det kan till och med vara så att du har fått broskbildning i handleden som "stryper" blodtillförseln till handen och klämmer om den nerven som mynnar ut i ring-, och lillfinger.

Det gäller att träna rätt inte tungt.

JKay skrev:
2184833 Ja, men det som många som redan tränar gör fel i ett sånt här läge är för tunga vikter o för få reps.
Att problemet sitter i handen vet jag....men det har sin utgångspunkt mellan skuldrorna.
Det kan till och med vara så att du har fått broskbildning i handleden som "stryper" blodtillförseln till handen och klämmer om den nerven som mynnar ut i ring-, och lillfinger.

Det gäller att träna rätt inte tungt.

ok. Men jag kör varierat. Brukar köra 3 veckor "tungt" med få reps och sedan 2 veckor med "lätt" och fler reps. tycker detta fungerar bra i och med att leder och muskelfästen får "vila" lite under de lätta veckorna plus att jag blir mer uthållig. (nu blev ju detta nästan en träningstråd :) )

Får nog försöka att variera mitt sittande lite så får vi se hur det går då.

Mr Lang skrev:
2184858 ok. Men jag kör varierat. Brukar köra 3 veckor "tungt" med få reps och sedan 2 veckor med "lätt" och fler reps. tycker detta fungerar bra i och med att leder och muskelfästen får "vila" lite under de lätta veckorna plus att jag blir mer uthållig. (nu blev ju detta nästan en träningstråd :) )

Får nog försöka att variera mitt sittande lite så får vi se hur det går då.

Hoppas att det försvinner...för det är inget roligt att ha.
Jag har fått begränsa mitt pc användande till en väldigt liten tid jämfört med innan.

Lycka till!

SSB skrev:
2184728 skaffa olika typer av möss som du varierar mellan. Det gör att du belastar olika delar av handen vid olika tillfällen = inte lika slitigt.

Lär dig olika snabbkommandon på tangentbordet så du slipper använda musen till allting.

Lär dig att "hålla lätt" i musen med avslappnad hand, du behöver inte hålla fast musen för att flytta den, tänk mer att du skjuter omkring musen än att du drar omkring musen. Trådlös + laser är att föredra framför sladdmus med kula.

Tänk också på att inte ha musen långt ifrån dig. Använder du inte tangentbordet väldigt mycket är platsen precis framför mellanslagstangenten väldigt bra ur ergonomisk synvinkel.

En bra mus har också snabbtangenter på själva musen vilket gör att du slipper "sikta" på rullningslistan med pekaren (vilket jag tycker är bland det mest ansträngande för handen) utan istället trycker på en musknapp. Samma sak med "fram" och "bakåt" i browser-fönstret.

Den här kan jag rekommendera: http://www.webhallen.com/prod.php?id=32457

Det var vad jag kunde komma på så här på rak arm :)

Jag har funderat länge nu på att köpa en MX1000. Är den überbra ?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT