Får man skjuta tjyvar hur som helst?

Istället för att göra skutandet lagligt året runt kan ju en sk. "fridag" vara ett alternativ!

Jag menar, hur skönt skulle det inte vara att glida upp på stan och bara plocka av dräggen en efter en?
Låta snutarna avreagera sig i fängelser så blir det ju 2 flugor i en smäll, aldrig mer överfulla fängelser och mindre irriterade snutar resten av året!!!!!

En sk. win-win situation..

:näsblod

okej ... fast jag tycker det är lite långt att skjuta nån på sin tomt innan man vet deras ärende där....
kolla mitt fall om nån kör på ett djur på vägen här utanför dom går in för att medela et och jag skjuter dom för jag tror det kanske kanske kan vara tjyvar

Man ska ha grind med porttelefon, då får eventuella Bambimördare ringa på först.

Det är en utmärkt lag, tror dessutom den gäller i de flesta stater.
Ett hem är ens borg, eller vad säger man? :)

Tyvärr har jag ingen tomt, inget gevär och inga inkräktare och framför allt inget lagskydd att skjuta dem. :(

Rådet jag har fått lyder; "make sure they're in your house before you pull the trigger."

På tomten skulle jag dock inte skjuta någon om det inte är fara för livet.

helt rätt... brukar :kulspruta i dörren så fort det knackar på..

visst man får lite mindre vänner kvar...men inte försvinnit en pryl:tummenupp

Rådet jag har fått lyder; "make sure they're in your house before you pull the trigger."

På tomten skulle jag dock inte skjuta någon om det inte är fara för livet.

Verkar stämma. Det var något live-snut-tv-program där poliserna förklarade för husägaren som gav en ovälkommen snubbe en hurring, båda ståendes utanför ytterdörren (resulterade i en fläskläpp). Det avgörande var att det utdelade slaget skedde utanför. De satte handfängsel på husägarn och anhöll honom för misshandel (assault).

(Men för att återställa SH-ordningen så är normen: maskingevär, max fem skott i ryggen på alla som går fel.)

I det militära fick jag den utomordänliga säk/vakt utbildningen.

Som dom flesta vet ska man ropa HALT!, vänta en stund sedan HALT! och sedan vänta en stund innan man ropar HALT, ELLER JAG SKJUTER SKARPT!

Stannar inte förövaren så får man sjuta först ett varningsskott och sedan ett skott verkanseld.

Vårat befäl hade en modifierad version på den, "Det är ingen som vet om första eller andra skottet var det som tog i huvudet, och hur många gånger man ropar "HALT" är av högst akademiskt intresse efteråt...."

Jobbar själv som fiskodlare i jävrebodarna emellanåt och måste säga att jag är glad att detta hände, kan man inte skilja på mitt och ditt bör man skjutas i röven med en hagelbössa. ;)

Gubben skulle ha hängt upp tjuvfan i en gren oh skurit av hans koldolme med tycker jag...men han orkade väl inte, han va ju iaf 63 bast.
All heder åt gubbafan.

Efter att ha fått fakta från en Polis i Piteå där denna by ligger så var det så att "gubben" siktade mot marken när han sköt, men inte med nog stor vinkel. 26 hagel träffade "tjuven, från vaden upp till ryggen.

När "gubben" sköt så ramlade tuven ner på marken och skrek, "gubben" skrek tillbaks "men jag sköt ju mot marken för helvete" då ställde han sig upp igen och sprang, undra om han var hög på något eller :confused: :va

Sen enligt polisen så tar denna man upp ganska så mkt resurser för polisen i vanliga fall, vill inte skriva nå mer, men ni kan tänka er vad vissa poliser hade för tankar ang skottet

Om man får tro Hollywood så är det inte ens ok att skjuta någon på flykt från sin egen tomt, ens i USA. Såg "Felon" idag och där slog han ner en inbrottstjyv med ett baseballträ när han försökte fly. Killen som slog fick 3 år i finkan, men sen var det ju film också :D

>Grymt bra film för övrigt, bästa action jag har sett på länge, med Val Kilmer dessutom...

ja vad är rätt och fel här?
man kan ju se situationen så som att kunde han skjuta hankunde han istället tagit regnr.. men hade polisen gjort nåt ändå? troligen inte?
tycker inte stöld kan betraktas som ett brott man får använda nödvärn till men vad säger lagen ?? du har rätt till envarsgripande.. alltså använda så mycke våld som behövs för att hålla kvar förövaren.. knappast skjuta han men han höll ju garanterat kvar förövaren... den sida av mig som blivit bestulen på splitternya saker och fåt härja med försäkringsbolag och liknande säger att gubben gjorde rätt.. den lite förståndigare sidan säger att man inte kan jämföra en människas värde med egendom...
Mäniska? Det va väll en tjuv?

Både ja och nej. Man vet ju inte alltid vem personen på gräsmattan är men nu skjöt han ju rätt person (tjuven) då tycker jag det är helt rätt för han har ju inget där att göra.

Hell yeah. Jävreby låter lite som ett hillbillysamhälle så då borde det appeselut vara tillåtet.

I det militära fick jag den utomordänliga säk/vakt utbildningen.

Som dom flesta vet ska man ropa HALT!, vänta en stund sedan HALT! och sedan vänta en stund innan man ropar HALT, ELLER JAG SKJUTER SKARPT!

Stannar inte förövaren så får man sjuta först ett varningsskott och sedan ett skott verkanseld.

Vårat befäl hade en modifierad version på den, "Det är ingen som vet om första eller andra skottet var det som tog i huvudet, och hur många gånger man ropar "HALT" är av högst akademiskt intresse efteråt...."

:tummenupp :yoparty

Om någon snott något värdefullt och sedan springer därifrån, så blir det väl inte rätt låta han gå för att han är på väg därifrån?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP