Får man skjuta tjyvar hur som helst?

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
"JÄVREBODARNA. Klockan 04.17 natten mot torsdagen larmades den regionala insatsstyrkan till Jävrebodarna. På platsen hittades en skottskadad 38-årig man. En 63-årig man greps av polisen, men den misstänkte hyllades av byborna.
- Nu kanske tjuvarna håller sig härifrån, säger en av 63-åringens grannar."

Artikel i NSD.

Området har under längre tid utsatts för stölder, mannen som sköts hade bilen full av stöldgods (båtmotorer mm) och han befann sig på 63-åringens egendom. Tjyven sköts i ryggen på stort avstånd (bra siktat) när han flydde. 63-åringen är åtalad för mordförsök men rubriceringen kan komma att ändras till nödvärn.

Är det riktigt att kalla det för nödvärn när man skjuter nån som springer från platsen i ryggen? Kan det vara motiverat överhuvudtaget att använda vapen mot någon som bara hotar egendom? Borde det inte vara så att nödvärnsvåld endast kan motiveras om man är hotad till liv och lem? Är det rätt att ta lagen i egna händer när polisen inte har lust/tid/råd/befogenhet att lösa situationen?

Båtmotorerna i Jävrebodarna kan iaf känna sig lite tryggare nu..

Helt rätt, man borde förresten få skjuta redan innan man vet om det är en tjuv. Är man på någon annans egendom ska det i princip vara fri skjutbana, garanterat om det är i fastighet i alla fall.

Fråga annars alla rånmördades anhöriga vad de tycker. I Skåne (undrar varför :rolleyes: ) hamrar man väl ihjäl en pensionär i veckan på svinfarmarna, skandal.

Nä det är inte ok! Om man inte bor i usa.. Läste för ett tag sen om en kvinna som nästan sköt en reporter för att han va på hennes tomt och i den delen av usa va det tillåtet att skuta folk som va på ens tomt utan tillstånd :skrämd

Grov misshandel kommer det troligtvis att sluta med.
2 år är tipset för skytten

Bra gjort av gubben, snor man något för nån får man ta konsekvenserna! Det skjuts för lite i samhället.

ja vad är rätt och fel här?
man kan ju se situationen så som att kunde han skjuta hankunde han istället tagit regnr.. men hade polisen gjort nåt ändå? troligen inte?
tycker inte stöld kan betraktas som ett brott man får använda nödvärn till men vad säger lagen ?? du har rätt till envarsgripande.. alltså använda så mycke våld som behövs för att hålla kvar förövaren.. knappast skjuta han men han höll ju garanterat kvar förövaren... den sida av mig som blivit bestulen på splitternya saker och fåt härja med försäkringsbolag och liknande säger att gubben gjorde rätt.. den lite förståndigare sidan säger att man inte kan jämföra en människas värde med egendom...

Nä det är inte ok! Om man inte bor i usa.. Läste för ett tag sen om en kvinna som nästan sköt en reporter för att han va på hennes tomt och i den delen av usa va det tillåtet att skuta folk som va på ens tomt utan tillstånd :skrämd

Det är en utmärkt lag, tror dessutom den gäller i de flesta stater.
Ett hem är ens borg, eller vad säger man? :)

Tyvärr har jag ingen tomt, inget gevär och inga inkräktare och framför allt inget lagskydd att skjuta dem. :(

Det gäller att inte snubbla på trottoaren. :näsblod

Vissa saker förändras aldrig, det här är en typisk fredagstråd.
I like it. :)

Nu skulle man bara behöva Chewbacca och fettojuggen och snorvalpen med fetma (även han) här så vore nostalgickicken total.

Det är en utmärkt lag, tror dessutom den gäller i de flesta stater.
Ett hem är ens borg, eller vad säger man? :)

Tyvärr har jag ingen tomt, inget gevär och inga inkräktare och framför allt inget lagskydd att skjuta dem. :(

igen ska jag inte kommentera dig för jag utgår ifrån at du bara vill provocera...
men sriöst varför ska man få skjuta folk på sin egendom... då skulle jag nog kunna plocka flera stycken som är ute i mina skogar årligen... hur sjuk är du (om du är alvarlig,vilket jag knappast tror)

Nja. Ska man kolla på vad som står i lagen så får man ju använda den mängd våld som är nödvändig och rimlig med hänsyn till omständigheterna för att försvara sig själv eller annan eller för att förhindra att egendom stjäls.
Så även om tjuven är på väg bort från dig så är det OK med viss mängd våld. Du får nämligen använda våld mot gärningsman som förhindrar att tillgripen egendom återtas. Så du har rätt att rent fysiskt stoppa den som har din TV i famnen och är på väg från dig.

Så man får med andra ord använda visst våld i det läget.
Att använda skjutvapen är nästan garanterat att beetrakta som övervåld enligt lagen.

Dock måste man kanske väga in att den gamla gubben antagligen inte hade minsta chans att stoppa tjuven utan någon form av hjälmpedel även om en bössa kanske är att ta i.
Bössan var nog orimlig som tillhygge även om den kanske var nödvändig för att gubben skulle ha en chans.

Personligen tycker jag att han borde ha skjutit i huvudet istället. Folk som inte kan skilja på mitt och ditt ska fan inte gå lösa i samhället. Dessutom så kan han ju försöka hämnas på gubben om han överlever. Jag gissar att straffet för inbrotten blir en dask på rumpan och en klapp på axeln och sen får han gå hem så att han kan fortsätta att ägna sig åt sin verksamhet. För att han skulle ha lärt sig något tror jag inte. Den där sorten har inte så lätt att lära sig så det räcker inte med ett skott i ryggen för att dom ska fatta.
(Nej. Jag har inte särdeles höga tankar om inbrottstjuvar och rånare. Likaså inte om våldtäcktsmän).

Jag har själv fått lägga ner pengar på att få bildörrar och lås reparerade för att klantarsel behagat försöka ta sig in i min bil. Dom har inte ens klarat av att ta sig in så jag har fått ha kvar den gamla stereon också. Ruskigt störande.

Nja. Ska man kolla på vad som står i lagen så får man ju använda den mängd våld som är nödvändig och rimlig med hänsyn till omständigheterna för att försvara sig själv eller annan eller för att förhindra att egendom stjäls.
Så även om tjuven är på väg bort från dig så är det OK med viss mängd våld. Du får nämligen använda våld mot gärningsman som förhindrar att tillgripen egendom återtas. Så du har rätt att rent fysiskt stoppa den som har din TV i famnen och är på väg från dig.

Att använda skjutvapen är nästan garanterat att beetrakta som övervåld enligt lagen.

Dock måste man kanske väga in att den gamla gubben antagligen inte hade minsta chans att stoppa tjuven utan någon form av hjälmpedel även om en bössa kanske är att ta i.
Bössan var nog orimlig som tillhygge även om den kanske var nödvändig för att gubben skulle ha en chans.

Personligen tycker jag att han borde ha skjutit i huvudet istället. Folk som inte kan skilja på mitt och ditt ska fan inte gå lösa i samhället. Dessutom så kan han ju försöka hämnas på gubben om han överlever. Jag gissar att straffet för inbrotten blir en dask på rumpan och en klapp på axeln och sen får han gå hem så att han kan fortsätta att ägna sig åt sin verksamhet. För att han skulle ha lärt sig något tror jag inte. Den där sorten har inte så lätt att lära sig så det räcker inte med ett skott i ryggen för att dom ska fatta.
(Nej. Jag har inte särdeles höga tankar om inbrottstjuvar och rånare. Likaså inte om våldtäcktsmän).

Jag har själv fått lägga ner pengar på att få bildörrar och lås reparerade för att klantarsel behagat försöka ta sig in i min bil. Dom har inte ens klarat av att ta sig in så jag har fått ha kvar den gamla stereon också. Ruskigt störande.

Teori: Han borde ringt polisen som snabbt kom och arresterade personen och återförde stöldgodset till dess rättmätige ägare.

Praktik: Hade han ringt polisen (singularis...) hade polisen troligen varit 30 mil bort med en laserpistol och fullt upptagen, vilket tydligen även de övriga byborna upplevt. Mot den bakgrunden hittade han en alternativ lösning och nu får byborna ha sina saker ifred och polisen behövde inte stressa...

Under en klassisk rödvinsdiskussion är vapen givetvis övervåld men i dagens samhälle har man attt välja på att inte äga något eller att acceptera att någon annan tar det. tro fan att folk tar till liknande lösningar då!

1-0 till gubben och jag hejar på ledaren!

Jag skrev först ett långt diplomatiskt inlägg som belyste olika aspekter i det här, men sedan raderade jag hela skiten.

Ja jag tycker att det är ok om man skyddar sin egendom på de flesta tänkbara sätt. Sen ska man naturligtvis ha en laginstans som bedömmer huruvida man har använt sig av överdrivet mycket våld tex.

Gärningsmannen tar en risk både när han bryter mot lagen och när han förargar en medmänniska på det här sättet.
Offret får ta risken att han kan bli dömd för övervåld (vållande till...etc). Men det är helt klart min rättighet att få försvara min egen egendom om lagens långa arm av någon anledning inte innehar korrekt längd.

Vi kan inte bara belasta försäkringsbolag för allt som händer och sen släppa småbrottsligheten helt fri....och det känns nästan som att vi är på väg åt det hållet som det är nu.

igen ska jag inte kommentera dig för jag utgår ifrån at du bara vill provocera...
men sriöst varför ska man få skjuta folk på sin egendom... då skulle jag nog kunna plocka flera stycken som är ute i mina skogar årligen... hur sjuk är du (om du är alvarlig,vilket jag knappast tror)

Nja, egendom kanske inte är vettigt men säg tomt då så tycker jag det fullt och fast.
Hur sjuk jag är överlåter jag till expertisen att avgöra, så länge får vi nöja oss med bonny men han lyser ju med sin frånvaro. :mad:

Nja, egendom kanske inte är vettigt men säg tomt då så tycker jag det fullt och fast.
Hur sjuk jag är överlåter jag till expertisen att avgöra, så länge får vi nöja oss med bonny men han lyser ju med sin frånvaro. :mad:

okej ... fast jag tycker det är lite långt att skjuta nån på sin tomt innan man vet deras ärende där....
kolla mitt fall om nån kör på ett djur på vägen här utanför dom går in för att medela et och jag skjuter dom för jag tror det kanske kanske kan vara tjyvar

Ser inga problem med at skjuta en inbrotstjuv i ryggen.
Inte dermed sagt at jag tycker at vi skall ha rättigheter at skjuta av kreti o pleti som vi hittar på egendomen.

Ser inga problem med at skjuta en inbrotstjuv i ryggen.
Inte dermed sagt at jag tycker at vi skall ha rättigheter at skjuta av kreti o pleti som vi hittar på egendomen.

Det är ju just Kreti och Pleti man vill komma åt med haglet. Finns det några mer irriterande än just de två? :mad:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT