Får man ha två skyltar och 6 blinkers vid ombesiktning?

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
KTM 690 SMC
Har sökt här på forumet utan någon större framgång ang. ombesiktning av reflex och skyltplacering.

Nu är det så att jag vart stoppad av en riktigt tjurig polis förra onsdagen och han gav mig ombesiktning tack vare min skyltplacering (i hjulhuset väl synlig):död.

Min tanke är alltså att åka till besiktningen med orginalskylthållaren på med reflex o hela köret samtidigt som jag har min nuvarande skylt samt blinkers kvar på där bakom i hjulhuset.
Detta för att enkelt sedan kunna ta av orginalskylten efter besiktning.

På orginal sitter ett gammalt skattemärke, kommer det spela någon roll?
Kommer dom även att kolla backspeglar och ljudnivå på avgas?

tacksam för svar :confused:

Tror faktiskt det helt och hållet beror på vilket humör besiktnings gubben/kvinnan vaknar på. Jag körde igenom min cykel med ett öppet avgassystem som ej hade gått igenom för förra ägaren i Sth. Min besiktningsgubbe var helt nöjd och släppte igenom det. Det låter rätt rejält skall jag tillägga också... Jag var beredd på att göra om besiktningen.

Ett annat inlägg här om hur de ser på besiktningen var ju rent absurt.. Med ombesiktning på ombesiktning för att de tyckte det var enkelt att återställa till öppet system. Tror som sagt det helt och hållet beror på individen och hur man själv kanske agerar lite grand. De är ju människor med med alla fel och briter vi har.

Som kuriosa så fick jag godkänt en gång dvs ingen ombesiktning på en Landrover UTAN bromsar helt och hållet fram. De var inte ens monterade. Jag fick lova att sätta dit dem innan jag skulle börja använda den bara!! ;-)

Om du låter din flickvän med enoooorma lungor, minikjol, samt en benägenhet att böja sig framåt i tid och otid svassa runt besiktningsmannen samtidigt så går det nog kanon, ska du se...!

:näsblod

Tror faktiskt det helt och hållet beror på vilket humör besiktnings gubben/kvinnan vaknar på. Jag körde igenom min cykel med ett öppet avgassystem som ej hade gått igenom för förra ägaren i Sth. Min besiktningsgubbe var helt nöjd och släppte igenom det. Det låter rätt rejält skall jag tillägga också... Jag var beredd på att göra om besiktningen.

Ett annat inlägg här om hur de ser på besiktningen var ju rent absurt.. Med ombesiktning på ombesiktning för att de tyckte det var enkelt att återställa till öppet system. Tror som sagt det helt och hållet beror på individen och hur man själv kanske agerar lite grand. De är ju människor med med alla fel och briter vi har.

Som kuriosa så fick jag godkänt en gång dvs ingen ombesiktning på en Landrover UTAN bromsar helt och hållet fram. De var inte ens monterade. Jag fick lova att sätta dit dem innan jag skulle börja använda den bara!! ;-)

haha helt sjukt vilken tur du har haft då!

Men tror du dom kommer kolla ljudnivån?
Enligt Polismannen så skulle dom enbart kolla skylt och reflex, blir ju en hel del extrajobb om man ska byta sytem oxå till orginal!

Om du enbart har ombesiktning för plåten/blinkers så får de inte underkänna dig för andra fel. Det skall inte vara något problem med ljudet.

Om du enbart har ombesiktning för plåten/blinkers så får de inte underkänna dig för andra fel. Det skall inte vara något problem med ljudet.

Okej så egentligen kan jag ha mina nuvarande blinkers där dom sitter och skita i att koppla in orginal?
För jag har diodblinkers med massa motstånd o grejjs som måste kopplas om antar jag i sånt fall.
Har ju som sagt bara ombes för skylt och reflex och ej blinkers.

Tja. Du fick väl ombesiktningen för att skylten satt fel. Den ska sitta bakom bakre hjulaxeln och det gjorde den tydligen inte.
Gissningsvis tror jag att du inte kommer att få igenom den med originalskylten kvar och en till skylt ditsatt. Du är nog tvungen att ta bort den olagliga skylten innan besiktningen om du ska få igenom den misstänker jag. Du lär också vara tvungen att fixa skyltbelysning.

vill du göra det enkelt för dig så sätter du helt enkelt skylten där den ska sitta enligt lagen och låter den sitta där så kommer det inte att generera några onödiga böter och ombesiktningar. Men det är ju förstås under förutsättning att du har hojen till att åka på. Har du den för att bara titta på den så är det ju viktigt med vart skylten sitter.

Personligen skiter jag högaktningsfullt i huruvida skylten på min hoj sitter estetiskt optimalt för jag sitter ändå inte och tittar på min regskylt när jag kör. Det är bara så skönt att slippa fundera över om polisen ska stoppa mig för en sådan skitsak. För det är just en skitsak det är och jag orkar inte bry mig om skitsaker som om det vore snyggare om skylten satt uppochnervänd på insidan av tanklocket.

Tja. Du fick väl ombesiktningen för att skylten satt fel. Den ska sitta bakom bakre hjulaxeln och det gjorde den tydligen inte.
Gissningsvis tror jag att du inte kommer att få igenom den med originalskylten kvar och en till skylt ditsatt. Du är nog tvungen att ta bort den olagliga skylten innan besiktningen om du ska få igenom den misstänker jag. Du lär också vara tvungen att fixa skyltbelysning.

vill du göra det enkelt för dig så sätter du helt enkelt skylten där den ska sitta enligt lagen och låter den sitta där så kommer det inte att generera några onödiga böter och ombesiktningar. Men det är ju förstås under förutsättning att du har hojen till att åka på. Har du den för att bara titta på den så är det ju viktigt med vart skylten sitter.

Personligen skiter jag högaktningsfullt i huruvida skylten på min hoj sitter estetiskt optimalt för jag sitter ändå inte och tittar på min regskylt när jag kör. Det är bara så skönt att slippa fundera över om polisen ska stoppa mig för en sådan skitsak. För det är just en skitsak det är och jag orkar inte bry mig om skitsaker som om det vore snyggare om skylten satt uppochnervänd på insidan av tanklocket.

Jo jag har hojen till att åka på, vore väll rätt onödigt att pröjsa 2600 i månaden i försäkring annars eller?
Det är vad du tycker, nu tycker jag att det ser för j'vligt ut med skylten orginal och har därför själv valt att sätta den som den sitter, detta för att få den ultimata schteekar looken på bågen. :rolleyes:

du tror alltså inte att det går igenom med två skyltar? Då antar jag väll att man får tejpa den andra skylten då som någon annan sa tidigare i tråden för säkerhetens skull.

håller med steffo varför åka runt på en cykel som poliserna bara stör sig på bara för att se lite häftig ut ,och sätta på miniblinkers som inte ens syns så att man riskerar andras och sitt eget liv varje gång man ska svänga ................. finns kanske en anledning till varför skylten sitter där den gör med bla skyltbelysning??? det är därför det finns lagar tex att man inte får köra med vinterdäck året om(dubbade) om folk inte varit så korkade så hade inte den lagen funnits ens........... ,en det är väl bättre att åka på dåliga vägar pga av idioter som kör dubbat året runt! nej lagar är till för att följas och poliser hjälper oss för det mesta

håller med steffo varför åka runt på en cykel som poliserna bara stör sig på bara för att se lite häftig ut ,och sätta på miniblinkers som inte ens syns så att man riskerar andras och sitt eget liv varje gång man ska svänga ................. finns kanske en anledning till varför skylten sitter där den gör med bla skyltbelysning??? det är därför det finns lagar tex att man inte får köra med vinterdäck året om(dubbade) om folk inte varit så korkade så hade inte den lagen funnits ens........... ,en det är väl bättre att åka på dåliga vägar pga av idioter som kör dubbat året runt! nej lagar är till för att följas och poliser hjälper oss för det mesta

Okej, du har alltså sett hur min skylt sitter? och vad jag har för blinkers?
Kan säga så här, skylten sitter väl synlig och har skyltbelysning, jag har normalstora och bra diodblinkers det enda jag saknar är reflex.
Lovar du får inga bonuspoäng hos polisen bara för du sitter här och förespråkar att lagen är till för att följas.

Jag hade en fråga som jag trodde jag skulle få ett seriöst svar på, men kanske var lite för mkt begärt.

Problemet är att nyare cyklar e helfordonsgodtjända (tror det heter så) numera om man eg inte får ändra ett skit....
Bättre att inte stanna så slipper man problem....:tummenupp

Ja,,, tolka själv.
Om du nu tycker att en ombesiktning är dyr, så kan du ju se vad bötesbeloppen är och kanske ha det i åtanke till hur snyggt det är med en felplacerad skylt. :va

Körriktningsvisare
Övergripande krav
62 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.
Motorcykel av 1987 eller senare års modell skall vara utrustad med ett jämnt antal körriktningsvisare på vardera sidan.
63 § Släpvagn som dras av motorcykel skall ha bakifrån synliga körriktningsvisare med en visare på vardera sidan som kan visa orangegult ljus bakåt.
64 § Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §).

Körriktningsvisare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.
65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 _ 30 blinkningar per minut.
Installationskrav på motorcykel av 1984 eller senare års modell
66 § För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor.
För främre körriktningsvisare får avståndet mellan körriktningsvisarnas lysande ytor och de närmaste halvljusstrålkastarnas lysande ytor inte vara mindre än
1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 90 cd,
2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 175 cd,
3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 250 cd,
4. _ 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 400 cd.

För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.
För körriktningsvisare på trehjulig motorcykel får kanterna på de lysande ytorna som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanterna på de lysande ytorna får inte vara mindre än 500 mm.
För körriktningsvisare på motorcykel med sidvagn får kanten på den lysande ytan som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanterna på de lysande ytorna får inte vara mindre än 600 mm.
67 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm.
På trehjulig motorcykel får körriktningsvisares placering i höjdled vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm.
68 § Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15 _ uppåt och 15 _ nedåt samt 80 _ utåt och 20 _ inåt.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5 _ om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.
Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80 _ utåt och 45 _ inåt där motorcykeln har två hjul.
69 § Körriktningsvisare
1. får grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare el-ler lykta,
4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.

70 § Körriktningsvisare skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att de kan användas oavsett om övrig belysning på fordonet är tänd eller inte.
71 § Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar. Kontrollampan bör visa grönt ljus.

Registreringsskylt

1. Reg skylten ska vara utlämnad av Vägverket för att räknas som en reg skylt
2. Den ska sitta bak
3. Det ska finnas en skyltlykta som belyser skylten under mörker
4. Registreringsskylten ska vara väl synlig och hållas i sådant skick att den lätt kan avläsas.
5. Under färd får last eller annat inte placeras så att skylten inte går att avläsa.
6. På en registreringsskylt får, förutom kontrollmärke, inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen (t.ex. så man får egentligen klistra fast en reflex på reg skylten)
7. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.
8. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.
9. Registreringsplåten får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt.
10. Registreringsplåten ska sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.

Böter.• Reflexanordning(ar) saknas/av ej godkänd typ/ bristfällig(a)/ej anordnad(e) på föreskrivet sätt vid färd under mörker/gryning/skymning/särskilt svåra väderförhållanden: 1000:-
• i andra fall: 500:-
Registreringsskylt
• Fordon brukats utan att vara försett med registrerings-/provisorisk(a)-/ersättnings-/personlig(a) skylt(ar) (i föreskriven ordning): 1500:-
• Registrerings-/provisorisk(a)-/ersättnings-/personlig(a) skylt(ar) ej väl synlig(a)/ej i sådant skick att den/de lätt kan avläsas/under färd dold(a) så att den/de ej går att avläsa: 1500:-
• Anbringat otillåtet tecken/märke på registrerings-/provisorisk-/ersättnings-/personlig skylt: 500:-
• Fordon brukats med provisorisk(a) registreringsskylt(ar) trots att ersättningsskylt(ar) erhållits: 500:-

Det är väl inte tillåtet att ha (äga) två skyltar? Vill minnas att man enligt lag är skyldig att förstöra den gamla skylten när man beställer ny, om den nu inte är anmäld stulen/tappad.

Hittar dock inte var jag läst detta nu så jag kan inte svära på att det är så.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti