Får man förhandsboka teoriprov innan riskkurserna?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Jag har bokat in både risk 1an och 2an till den 17/8. Börjar bli lite dåligt med tid så frågan är om jag får förhandsboka teoriprov innan jag har risk kurserna klara?
Hur långt in på året får man köra upp? Bor i Gävle.

Går utmärkt, men den dagen du gör teoriprovet måste du också genomgått riskutbildningarna, annars får du inte göra provet. Bokade själv provet innan riskutbildningarna var klara (gjorde dem veckan innan).

Det går bra att förhandsboka teoriprovet innan man har gjort riskutbildningarna. Jag gjorde det nyligen. /Hudiks fru

som dom andra sagt går det bra. Däremot körprovet kan inte bokas fören teoriprovet är godkänt.

Går utmärkt, men den dagen du gör teoriprovet måste du också genomgått riskutbildningarna, annars får du inte göra provet. Bokade själv provet innan riskutbildningarna var klara (gjorde dem veckan innan).

Hur snabbt registreras risk utbildningarna till vägverket. Skulle kunna skriva redan dagen efter på morgonen men risk 2:an slutar på kvällen?

för mej gick det göra så men en annan kille tog det säkra före det osäkra och bad att få ett skriftligt intyg att han genomfört det. Så fråga efter det du oxå så bör det gå bra.

för mej gick det göra så men en annan kille tog det säkra före det osäkra och bad att få ett skriftligt intyg att han genomfört det. Så fråga efter det du oxå så bör det gå bra.

Tack för tipsen. I måndags sa en körskola till mig att det är försent att ta kort iår. Tog saken i egna händer o nu verkar allt flyta på. Frågan är om jag nu sätter teorin på första försöket vilket jag borde så hur det står till med uppkörningstider och hur långt in på året kan man köra upp?

Tack för tipsen. I måndags sa en körskola till mig att det är försent att ta kort iår. Tog saken i egna händer o nu verkar allt flyta på. Frågan är om jag nu sätter teorin på första försöket vilket jag borde så hur det står till med uppkörningstider och hur långt in på året kan man köra upp?

Vissa körskolir är fan efterblivna. varför skulle det vara försent att ta körkort?!

Bra att du kör privat och inte lyssnar på körskolorna som bara vill att man ska ta 30 körlektioner. :tummenupp

ang skrivningen, så be att få intyg på risk II, alternativt även på risk I, det tar 2sek för dom att kladda ihot ett plus slipper du risken att bli utslängd från teoring!!

Lycka till!!!!!

Hur snabbt registreras risk utbildningarna till vägverket. Skulle kunna skriva redan dagen efter på morgonen men risk 2:an slutar på kvällen?

Körskolan jag körde på registrerade in det under tiden vi satt och fikade och småpratade lite efter sista körpasset. De registrerar det över internet.

De berättade dessutom att de hade haft en kille som skulle göra uppskrivningen en halvtimme efter risk2an, och då hade de ringt och frågat om han hade gjort risk2an eftersom att de inte såg det i sina system, precis när de höll på att lägga in det. ;)

Vissa körskolir är fan efterblivna. varför skulle det vara försent att ta körkort?!

Bra att du kör privat och inte lyssnar på körskolorna som bara vill att man ska ta 30 körlektioner. :tummenupp

ang skrivningen, så be att få intyg på risk II, alternativt även på risk I, det tar 2sek för dom att kladda ihot ett plus slipper du risken att bli utslängd från teoring!!

Lycka till!!!!!

Ska be om skriftligt för säkerhets skull ändå. Snopet o bli utsläng för nån teknisk miss eller nåt.
Trodde trafikskolan skulle hjälpa en påvägen med kortet men dom kanske inte gillar privatister. Ska ta ett par lektioner av dom för att kunna sen hyra hoj till uppkörningen. Min båge är inte den bästa o krypa med.
Ingen som vet hur långa köer det är till uppkörningarna och hur långt in på året brukar man köra?
Bor i Gävle

Jag märkte nu när jag tittade runt på vårt kära forum att jag hade fel när jag bokade mitt teoriprov. Jag fick upp en varning (har bara gjort risk 1) där det stod att jag BÖR gå risk 2 innan för att klara det. Men det är alltså så att man MÅSTE ha gjort båda risk delarna för att få skriva upp?

Boka kan du göra innan...
Men.
Båda kurserna måste vara godkända vid skrivningstillfället.

vadå för sent?! jag gjorde min risktvåa i slutet av augusti, teori i mitten av september och körde upp 6:e oktober, visst jag tog bara tre lektioner men ändå? som sagt ovan, vissa körskolor är totalt efterblivna...
hur långt in på året just du kan köra upp vet nog bara transportstyrelsen, smidigast vore väl att ringa dem och fråga hur länge de har uppkörningar i Gävle-området normalt sett (vädret kan ju alltid knulla till det, men då gävle är kustnära så borde det väl vara halk/frostfritt första veckan/veckorna i oktober iaf?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien