får inte tillbaka kopplingen

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hej.
Tror dethär kommer att höra till best of men vad kan man.

Skulle snabbt idag putsa framkuggen på cykeln, så kopplade lös kopplingen och växeln för att få bortskyddsdelen som skyddar framkuggen.

Men jag får inte på nåt vis tillbaka det så att kopplingen fungerar.:huvet

Svårt att förklara... metalltappen går i botten.
Det går att växla, men det kan man ju göra med en bil också utan att lägga i kopplingen.
När jag nu satte ihop det så rör metalltappen på sig ca 1mm, och däcket snurrar jääääätte trögt ifall man har en växel i och håller kopplingen idragen.
på fritt snurrar däcket helt fritt.

Hojjen är alltså en GSR, så tekniken ska väl vara liknande iaf. på de flera Suzuki sportter.

Förstås glömde jag kameran också hemma...:huvet

"metaltappen" måste nog spännas upp ytterigare ,prova ett annat läge på tappen !!

sitter och väntar på att manualen skall komma ner, men de tar nu några dagar me 5kb/s...:huvet

här e iaf. en skiss på hur det såg ut... ifall någon sku känna igen det ens lite vad jag försökt illustrera. :)

galleri

ok ... jo du måste prova me ett annat läge när du för ner tappen ! ibland kan de se helt galet ut , men sen måste armen som viren sitter i spännas för att den ska bli aktiv "om man säger"

ok ... jo du måste prova me ett annat läge när du för ner tappen ! ibland kan de se helt galet ut , men sen måste armen som viren sitter i spännas för att den ska bli aktiv "om man säger"

jag förstår inte riktigt vad du menar... Här e iaf. en bild ur manualen och en beskrivning hur det skall göras, om det klarnar åt någon. Är i desperat behov av hjälp!!

• Disengage the gearshift lever 1.
• Remove the engine sprocket cover 2.
• Remove the clamp 3.
• Remove the clutch push rod

Apply SUZUKI SUPER GREASE “A” to the clutch push rod
end.
• Install the engine sprocket cover.
NOTE:
When installing the engine sprocket cover, align the clutch
release cylinder hole with the end of clutch push rod

galleri

Hurudan är alltså funktionen i denna clutch push rod, kallar den metallpinne?
Ska den först tryckas i botten, och när man drar in kopplingen skall den trycka "bottnet" ännu längre in? Detta klarar man inte av med handkraft alltså? ( att trycka med tummen på metallpinnen)

Last edited:
jag förstår inte riktigt vad du menar... Här e iaf. en bild ur manualen och en beskrivning hur det skall göras, om det klarnar åt någon. Är i desperat behov av hjälp!!

• Disengage the gearshift lever 1.
• Remove the engine sprocket cover 2.
• Remove the clamp 3.
• Remove the clutch push rod

Apply SUZUKI SUPER GREASE “A” to the clutch push rod
end.
• Install the engine sprocket cover.
NOTE:
When installing the engine sprocket cover, align the clutch
release cylinder hole with the end of clutch push rod

galleri

Hurudan är alltså funktionen i denna clutch push rod, kallar den metallpinne?
Ska den först tryckas i botten, och när man drar in kopplingen skall den trycka "bottnet" ännu längre in? Detta klarar man inte av med handkraft alltså? ( att trycka med tummen på metallpinnen)

Nej precis, den känns som om den är stum om du försöker trycka in den med fingrarna. Den ska iallafall vara intryckt så långt det går innan du sätter dit kåpan.
Men se till att den "pinnen" går i hålet till själva kopplingsdelen på kåpan. Finns ett litet hål den ska in i om du kikar noga...
Annars ska det bara vara att sätta tillbaka den, har gjort så på min hur många gånger som helst utan några problem hittills iallafall!
Lycka till..

Nej precis, den känns som om den är stum om du försöker trycka in den med fingrarna. Den ska iallafall vara intryckt så långt det går innan du sätter dit kåpan.
Men se till att den "pinnen" går i hålet till själva kopplingsdelen på kåpan. Finns ett litet hål den ska in i om du kikar noga...
Annars ska det bara vara att sätta tillbaka den, har gjort så på min hur många gånger som helst utan några problem hittills iallafall!
Lycka till..

Ah, tack för svaret! Jep har nog kollat att den går in i hålet (höhhö), och fast jag spänt vajjern så att kopplingen är ganska så spänd så rör sig ändå inte pinnen på sig mera än 1mm, och kopplar knappt märkbart bort växeln.. Men nu vet jag iaf. hur det skall vara...
spelar det någon roll ifall man har växel eller fritt i? Har inte sett någon skillnad inne i hålet iaf. när jag har växlat.

det kan inte spela någon roll heller om man har växel i eller på N?

Har du provat med att vända "pinnen" åt andra hållet?
Vet inte om det ska spela nå´n roll, men det kan vara värt ett försök. :glömdet

alltså ändvända den? den är exakt likadan i båda ändorna, och man ser tydligt vilken ända som varit inne i motorn.
Jag var igen och försökte, förgäves...
Spänner kopplingen riktigt spänt, och allt skit ser ut som det ska, men när man ser på pinnen så rör den knappt å sig, och när kopplingen är indragen så är däcket frikopplat, men man måst ta i med kraftför att få det att rulla. På N rullar däcket finfint. Kollade med kompisen hoj (en Yamaha, helt omvänt system), så hans sista millimeter på kopplingen motsvarar min när min är i bottnet...
Blir så jävla arg, för att ja sku putsa skyddet från kjedfett så har det lett till sömnlösa nätter, okörna vackra vårdagar, och nu verkar det som om jag måste slänge jäveln i en paketbil och köra den 50km till närmaste Suzukiverkstad...Har varit 3 olika typer (ingen proffsmek) och sett på skitet men ingen har nåt slugt att komma med... JAG FÖRSTÅR INTE!! Varför ska de vara så jävla svårt, en så enkel grej? Why oh why sku ja tvätta skitet...

Har någon nåt som skulle kanske hjälpa till? Någon som man kolla på sin Suzuki hur mycket pinnen rör på sig? Ser man tydligt att den rör på sig flera mm Ser man att den rörligadelen i axeln (som går in å ut) tydligt kommer ut?

Har du satt ihop allt och provkört? Stången som påverkar kopplingen
rör sig inte mycket för att den ska frikoppla.

Har du satt ihop allt och provkört? Stången som påverkar kopplingen
rör sig inte mycket för att den ska frikoppla.

jag har hojjen på bock så har provat dra kopplingen i och rulla på däcket, och man måste ta i som bara va för att få däcket att snurra, mao så kopplar det lite, men det är yyyyytterst lite.
skulle dock kunna prova ta ner hojjen och försöka rulla lite på den, ifall nåt sku "klicka". kanske värt ett försökt i dessa desperata tider. Men tack för svaret!:)

Mycket strul pga skitig "framkugg"...

ja säg inte annat...:mad: :huvet

jag plocka ner det igen 2 gånger idag men slutreslutatet var ändå det samma. provade också att bara sätta kopplingsbiten dit vajjern kommer fast på plats utan vajer, och "koppla" med handkraft, mycket längre än vad man skulle fått med vajjer. men hjälpte inte.
Nu undrar jag vad denna har för funktion, hur ska den reagera när man pillar på den?

galleri

jag tog även 2 bilder på när kopplingen är idragen och utsläppt, ifall det kanske säger nåntång som sku vara fel..

http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=88376
http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=88377

(ursäkta för att jag inte kan lägga in bilder)

inte ska man ha löst vajjern när man lägger dit kopplingslänken, spänna åt för hand och lägga i vajjern? bläääh.... :död

Last edited:
jag har hojjen på bock så har provat dra kopplingen i och rulla på däcket, och man måste ta i som bara va för att få däcket att snurra, mao så kopplar det lite, men det är yyyyytterst lite.
skulle dock kunna prova ta ner hojjen och försöka rulla lite på den, ifall nåt sku "klicka". kanske värt ett försökt i dessa desperata tider. Men tack för svaret!:)

ja säg inte annat...:mad: :huvet

jag plocka ner det igen 2 gånger idag men slutreslutatet var ändå det samma. provade också att bara sätta kopplingsbiten dit vajjern kommer fast på plats utan vajer, och "koppla" med handkraft, mycket längre än vad man skulle fått med vajjer. men hjälpte inte.
Nu undrar jag vad denna har för funktion, hur ska den reagera när man pillar på den?

galleri

jag tog även 2 bilder på när kopplingen är idragen och utsläppt, ifall det kanske säger nåntång som sku vara fel..

http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=88376
http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=88377

(ursäkta för att jag inte kan lägga in bilder)

inte ska man ha löst vajjern när man lägger dit kopplingslänken, spänna åt för hand och lägga i vajjern? bläääh.... :död

Den första bilden visar skruv med låsmutter för kopplingens grundjustering.
Exakt hur den ska justeras på din cykel kan stå i i-boken och står absolut i verkstadshandboken. En kunnig kamrat kan säkert ställa in den med feeling.
Har du feljusterat där, kommer inte kopplingen att fungera i alla fall...

Den första bilden visar skruv med låsmutter för kopplingens grundjustering.
Exakt hur den ska justeras på din cykel kan stå i i-boken och står absolut i verkstadshandboken. En kunnig kamrat kan säkert ställa in den med feeling.
Har du feljusterat där, kommer inte kopplingen att fungera i alla fall...

tack för svaret..
Men alltså allt jag gjort var att jag lösgjorde kopplingsvajjern, å före det fungerade den.
Iaf. så e dendär muttersystemet lös åt båda hållen så att den kan rulla in infinity, samt både utåt och inåt. men den går inte att ta löst bara av att ta på den. ska den vara så?

Låt bli att röra nånting på kopplingssidan. Har du inte rört den sidan har inget heller ändrats där.

Felet ligger helt klart på vänstersidan där du pillat. Ta bort kåpan över framdrevet igen och kika på exakt HUR axeln som armen som kopplingsvajern sitter på påverkar stången som går genom motorn. Vrider du på den axeln så ser du snart hur det hela fungerar och kan sätta ihop allt igen med axeln i rätt läge. Jag är ganska säker på att det bara är axelns läge som felar. Gå och gör om och gör rätt nu.

Hej
Jag tror inte att det är något fel på din koppling.
Inte konstigt att det går tungt att slira kopplingen genom att dra runt bakhjulet med kall motor.
Att få isär kopplingslammellerna en mm totalt kan nog räcka för normal kopplingsfunktion.
Prova att köra hojen och känn efter om det verkar OK innan du river isär skiten igen. Är mitt råd.

Varför putsar man framdrevet över huvud taget?

Kör man med mycket kedjesmörjning så kommer detta någonstans, bland annat i kedjeskyddet och runt framdrevet, det samlas i klumpar efter ett tag så ibland är det bra att ta en titt och göra rent :tummenupp Sedan kanske man vill ta en titt och se hur det ser ut, är framdrevet okej m.m.

Låt bli att röra nånting på kopplingssidan. Har du inte rört den sidan har inget heller ändrats där.

Felet ligger helt klart på vänstersidan där du pillat. Ta bort kåpan över framdrevet igen och kika på exakt HUR axeln som armen som kopplingsvajern sitter på påverkar stången som går genom motorn. Vrider du på den axeln så ser du snart hur det hela fungerar och kan sätta ihop allt igen med axeln i rätt läge. Jag är ganska säker på att det bara är axelns läge som felar. Gå och gör om och gör rätt nu.

tack för svaret, har plockat lös och satt tillbaka nu ca 10 gånger, men slutar alltid lika.. Men har inte haft igång hojjen efter vinterpausen, så kanske jag skall ta och koppla till allt så kanske det "sätter sig", och kolla efter det!:)

Kör man med mycket kedjesmörjning så kommer detta någonstans, bland annat i kedjeskyddet och runt framdrevet, det samlas i klumpar efter ett tag så ibland är det bra att ta en titt och göra rent :tummenupp Sedan kanske man vill ta en titt och se hur det ser ut, är framdrevet okej m.m.

exakt, drevet var ok men smörja fanns det en klimp ca stor som e golfboll!!:D

Last edited:
Back