får inte tillbaka kopplingen

Nu har jag bara skummat igenom tråden och inte koll på exat vad som är gjort. Men har du gjort ren/torkat lamellerna? I så fall kan väl lamellerna/stålskivorna fastnat ihop? Smörj upp dem innan du monterar dem så borde det fungera bättre. -kanske. Så var det med min förut iaf då de bara legat medan jag meckade och sen gjömde jag blaska på olja på dem.

Nu har jag bara skummat igenom tråden och inte koll på exat vad som är gjort. Men har du gjort ren/torkat lamellerna? I så fall kan väl lamellerna/stålskivorna fastnat ihop? Smörj upp dem innan du monterar dem så borde det fungera bättre. -kanske. Så var det med min förut iaf då de bara legat medan jag meckade och sen gjömde jag blaska på olja på dem.

tack för svaret men har alltså rengjort framdrevet, har inte alls plockat isär nånting, bara lösgjort kopplingsvajjern som sitter fast i skyddskåpan till drevet.

Snackade just med en kompis som had haft liknande problem, då han hade fel olja i så att lamellerna klibbade fast. Nu har ja faktiskt haft i mineralolja i min hoj över vintern, men inte startat hojjen en ända gång. Har nu satt i ordentlig olja och bytt filter. Kan det vara att detta har hänt mig, även om hojjen inte vart igång?
Vet faktiskt inte om kopplingen har fungerat efter vintervilan...

Last edited:
Började just fundera ifall jag har plockat lös det hela fel.
Jag lösgjorde skruven som sitter på kopplingsarmen och lyfte bort den.
Lösgjorde de 4 skruvarna samt växeln (inget speciellt).
Sedan fick kopplingsvajjern+kopplingsarmen hänga fast i skyddet, tillika som jag tvättade skyddet och irunt drevet.
Kan det gå fel pga dethär? Hur ska det plockas ihop?

Har inte läst hela tråden, men att bakhjulet går trögt när oljan och motorn har stått länge är helt normalt. Ibland kan till och med lamellerna i kopplingen klibba ihop under vintervilan. Alltså är det kanske inget fel på din koppling. För att få kopplingen att släppa kan du antingen starta upp och lägga i växel samtidigt som du håller i koppling och broms. Ett annat knep är att sätta ett spännband runt kopplingshandtaget under ett par timmar och på så sätt få lamellerna att släppa ifrån varandra.

Det är alltid lite extra trögt att dra runt bakhjulet när växel är i och du kopplar.

Last edited:
Har inte läst hela tråden, men att bakhjulet går trögt när oljan och motorn har stått länge är helt normalt. Ibland kan till och med lamellerna i kopplingen klibba ihop under vintervilan. Alltså är det kanske inget fel på din koppling. För att få kopplingen att släppa kan du antingen starta upp och lägga i växel samtidigt som du håller i koppling och broms. Ett annat knep är att sätta ett spännband runt kopplingshandtaget under ett par timmar och på så sätt få lamellerna att släppa ifrån varandra.

Det är alltid lite extra trögt att dra runt bakhjulet när växel är i och du kopplar.

jepp lite det jag är rädd för att jag har gjort ett nummer av nåt som inte är ett problem. skall prova starta hojjen å se va som händer. jepp trögare än på N är det ju nog, men nu är det nästan som att växeln e i. TACK för tipsen!:) Återkommer i början av nästa vecka när ja äntligen kommer åt att prova!

:näsblod
tänk att man tar ut problem som inte finns. :rolleyes:
startade upp hojjen och lät den gå varm, provade och allt fungera som det skulle, alltså var det lamellerna som bara säkert klibbat fast under vintern. Kan det bero på mineraloljan?
Nåjaa, vi kan väl ta detta som en lärdom.:)
Nu mot valborgsfirande, ha de trevligt!:fyllisar

Back