Får inte svetsen att funka

difrobban

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Ort
Märsta
Hoj
cbr 600 f4
Tja..

Jag får inte min weco pinnsvets att funka.. Är helt ny inom svetsning..
De är en vanlig el pinnsvets, har kopplat in den och satt jordnings tången sladd på - och svets tångens sladd på +..
Ja jordar på en liten plattjärnsbit och sen när jag ska försöka svetsa håller ja "pinnen" mot materialet jag ska svetsa på men de händer inget? :va
Har testat knacka lite löst med pinnen mot materialet men utan resultat..
Det lyser Grönt på ON och de surrar lite om svetsen så man hör att den är igång..
Sen en till sak.. Brevid där de lyser att den är ON så är de som en termometer och en lampa som lyser orange.. Den lyser i runt 3 sekunder sen slocknar den.. Kan de vara de som är krånglet? Känns som att den borde lysa hela tiden men kanske har fel :/

Hoppas på bästa möjliga hjälp.. lite svårt att förklara när man inte vet vad delarna heter :huvet
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Den där plattjärnsbiten du jordar på, har den nån "kontakt" med materialet du vill svetsa på?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
precis som chirre säger så måste tången fästas i det du vill svetsa. på så sätt sluter du kretsen och ljusbågen som smälter ihop materialen tänds.
 

BlueBull

Guest
Har du vridit upp strömställaren från 0?

Dessutom skall du nog plusjorda men det skulle tända ändå som du kopplat...
 

Rajje

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2006
Ort
Växjö
Hoj
Inget kort ännu=(
En pinnsvets kan vara svår att tända ibland, beroende på elektrod,ampere och liknande. Är svetsen inställd efter elektroden? Hursomhelst kan man behöva "slå/knacka" elektroden lite mot det man svetsar på för att tända den.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har man "fel" elektroder bruka dom fastna oså burrar det det lite. :)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Är det 220 eller 380 volt om det är en 380 (3fas) så kolla säkringar i huset.

Ge oss lite fakta.

220 eller 380 volt

vilken pinne 2,5 eller 3,25

vilket material ska du svets

viket amperetal har du inställt 70-90 till 2,5 mm pinne 80-120 till 3,25 pinne,, lite grovhugget så.

Plus eller minusjord är inte så noga den ska ju tända om du har rätt amperetal
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ere gamla elektroder du hittat i någon obskyr låda liggandes på utedasset så ere nog bara att kasta dom. Se till att dom e torra och färska.
 

difrobban

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Ort
Märsta
Hoj
cbr 600 f4
Är det 220 eller 380 volt om det är en 380 (3fas) så kolla säkringar i huset.

Ge oss lite fakta.

220 eller 380 volt

vilken pinne 2,5 eller 3,25

vilket material ska du svets

viket amperetal har du inställt 70-90 till 2,5 mm pinne 80-120 till 3,25 pinne,, lite grovhugget så.

Plus eller minusjord är inte så noga den ska ju tända om du har rätt amperetal

Fick den att funka nu när jag knackade lite hårdare..

380 volt tror jag inte de är för det är en vanlig jordad stickkontakt till svetsen..

Ja vet inte vad för pinne jag har dom ligger i en röd ask och är rätt tjocka hahaha..
Jag har ampertal inställt på 60-70 ca.. Hade tänkt svetsa fyrkantsrör och 5mm plattjärn..
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har ampertal inställt på 60-70 ca.. Hade tänkt svetsa fyrkantsrör och 5mm plattjärn..


Du har förmodligen bara den "tjocka pinnen" ;-) eftersom du verkar svetsa i vanligt blötjärn så kommer det kanske att hålla, iallafall en liten stund, eventuellt, tror jag.
Hoppas du inte bygger byggställning eller liknande,,, lycka till :skrämd :skrämd
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
tjöp "riktiga" elektroder om du inte vet vad du har, 2mm eller 2,5mm skulle nog passa till sånt relativt tunt gods.
 

difrobban

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Ort
Märsta
Hoj
cbr 600 f4
tjöp "riktiga" elektroder om du inte vet vad du har, 2mm eller 2,5mm skulle nog passa till sånt relativt tunt gods.

Kom på att de står på asken dom där elektråderna ligger i, de är 2,5mm och de skulle vara 65 ampär till dom.. Fan va tur jag har då
not-tagged-smiley-10471.gif
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kom på att de står på asken dom där elektråderna ligger i, de är 2,5mm och de skulle vara 65 ampär till dom.. Fan va tur jag har då
not-tagged-smiley-10471.gif

Vad svetsar du nu, vi är nyfikna på resultatet,,,, så upp med en bild på nån riktigt snygg svets,,,,,, om du hittar nån :confused: :hihi :hihi
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Kom på att de står på asken dom där elektråderna ligger i, de är 2,5mm och de skulle vara 65 ampär till dom.. Fan va tur jag har då
not-tagged-smiley-10471.gif

Gissar......
När den där lampan med termometern lyser indikerar den att svetsen är överhettad. Den kan nog lysa till en stund vid uppstart i någon form av självtest. Jag tror att din svets är trasig. Har den fungerat förut, eller har du precis skaffat den?
Gamla elektroder blir som nya om dom får vistas i en ugn i ett dygn.....men det är överkurs i detta fall.
Ta en tång och bryt bort beläggningen på elekttroden längst fram, sen slår du den emot jordklämman (återledaren) är det dött = paj.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top