Får inte svetsen att funka

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Inte helt lätt att få en snygg svets (inga porer, sprickor eller slaggingjutelser för att nämna några). Tror inte WEST menade något ont alls.

Finns några riktigt bra handböcker för svetsning. Har du lagt ner pengar på egen svets när du inte har några svetskunskaper är en handbok garanterat en bra investering.
 

rallmus

Ralle-Racing
Gick med
30 May 2008
Ort
Strängnäs
Hoj
450 SMR -05
fixa ok 48.00 antingen 2,0 eller 2.5.. de blir bäst. håller bra o lätta o svetsa. sen så står de på paketen hur mycke amp. du ska ha. ok48.00 2.5 kan man ha mellan 80-120 beroende på gods.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Att kalla OK48.00 för lättsvetsade för en nybörjare är lite att överdriva tycker jag :)

OK 48 är ju kända för att vara lite klistriga,dock är det en väldigt bra allround elektrod som går att svetsa i många lägen.

Beronde på vilka krav och vad det får kosta så är faktiskt Biltemas rutila pinnar lättsvetsade och duger gott till enklare konstruktioner om man inte vill slänga upp en 4-500 för ett paket 48:eek:r


1.Biltema
2.OK48.00
 

Bifogat

  • CIMG1570 [640x480].JPG
    CIMG1570 [640x480].JPG
    86.8 KB · Visningar: 228
  • ATT00001.jpg
    ATT00001.jpg
    28.8 KB · Visningar: 211

difrobban

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Ort
Märsta
Hoj
cbr 600 f4
Jag tror inte biltemas är lättsvetsade, snarare du som kan svetsa:p

en fråga bara, när jag sätter på en ny elektråd så fastnar den mycket i början sen när den har blivit lite kortare funkar de mycket bättre.. Vad beror de på?
 

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Jag tror inte biltemas är lättsvetsade, snarare du som kan svetsa:p

en fråga bara, när jag sätter på en ny elektråd så fastnar den mycket i början sen när den har blivit lite kortare funkar de mycket bättre.. Vad beror de på?

Förmodligen är de lite fuktiga. Släng in dom i ugnen på 100 grader ien halvtimme så blir det troligen bättre.:tummenupp
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag tror inte biltemas är lättsvetsade, snarare du som kan svetsa:p

en fråga bara, när jag sätter på en ny elektråd så fastnar den mycket i början sen när den har blivit lite kortare funkar de mycket bättre.. Vad beror de på?

Knacka pinnen mot golvet när dom är nya så att du får fram metallen så går det lättare,använd andra handen till att stödja pinnen när dom är långa (spela biljard )

Kanske är det så att man har mer koll på pinnen när den är kort och ofta är den ju redan varm om man har svetsat ner den.

Du kan ju prova att skraptända dvs du drar pinnen i en svepande rörelse fram till där du skall svetsa,lite som man drar en penna snabbt över ett papper.
 

difrobban

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Ort
Märsta
Hoj
cbr 600 f4
Knacka pinnen mot golvet när dom är nya så att du får fram metallen så går det lättare,använd andra handen till att stödja pinnen när dom är långa (spela biljard )

Kanske är det så att man har mer koll på pinnen när den är kort och ofta är den ju redan varm om man har svetsat ner den.

Du kan ju prova att skraptända dvs du drar pinnen i en svepande rörelse fram till där du skall svetsa,lite som man drar en penna snabbt över ett papper.

Ok tackar ska testa de där.. Riktigt bra förklarat :tungan :tummenupp
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top