Får inte rätt på oljemängden

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Tja, jag har en thunderace -97 som jag nyss servade. Enligt yamaha center skulle den ha 3,5 liter olja om man byter filter som jag nu gjorde
Jag började med 3,5 men det nådde bara upp till MIN level på glaset
Nu har jag hällt i resten av 4 literdunken kanske spillt nån deciliter men jag VET ju nu att där minst är 3,5 Liter i hojen men fortfarande ligger det kvar vid MIN level.
Jag har varmkört hojen till 100 grader stängt av väntat men samma level hela tiden.
Kan där ha blivit en luft bubbla vid oljeglaset?

Oljan är vanlig Castrol GPS 10-50

toxicated skrev:
Tja, jag har en thunderace -97 som jag nyss servade. Enligt yamaha center skulle den ha 3,5 liter olja om man byter filter som jag nu gjorde
Jag började med 3,5 men det nådde bara upp till MIN level på glaset
Nu har jag hällt i resten av 4 literdunken kanske spillt nån deciliter men jag VET ju nu att där minst är 3,5 Liter i hojen men fortfarande ligger det kvar vid MIN level.
Jag har varmkört hojen till 100 grader stängt av väntat men samma level hela tiden.
Kan där ha blivit en luft bubbla vid oljeglaset?

Oljan är vanlig Castrol GPS 10-50
3-4dec gör väldigt lite på nivån. Tänk dig en plåtlåda med 1L vätska
fyll på 1dl, det bli enknappt synbar höjning av nivån.

BMW R90s skrev:
3-4dec gör väldigt lite på nivån. Tänk dig en plåtlåda med 1L vätska
fyll på 1dl, det bli enknappt synbar höjning av nivån.

Pratade just med yamahacenter och de trodde att jag fyllt på fel.
Jag skall fylla på 3 Liter låta den stå igång 10minuter och sen toppa med ½ liter.
Jag skulle absolut inte ha i så mycket olja som nu.........
Jag skall tappa ur oljan och göra så så får vi se om det hjälper

cRoC skrev:
Det är väl bara att fylla på tills det kommer upp i lagom nivå?

nja men något måste ju vara galet om det inte är rätt nivå efter fyra liter när den rymmer 3,5. Det är snudd på dumt att bara hälla på utan att ta reda på vad som är fel istället.....

jag gör som jag skrev ovan så får vi se vad som händer

Det där lät jävligt tveksamt. Vart skulle de 5dl extra har smitit iväg nånstans när du tankade i utan varmkörning efter 3liter?
Nej det tror jag inte på såvida den inte har 2 oljetankar likt KTM, men det verkar konstigt...
Kolla på nätet om du kan hitta hur mycket det ska vara, kanske det ska vara mer?

Är du säker på att du inte i själva verket har olja upp över hela fönstret? Det hände mig en gång att jag först inte fattade att det var olja bakom glaset, den nya oljan var ju så ljus om man jämför med den gamla kolsvarta sörjan..

Och nog gör 3-4 deciliter en del, säker en tredjedel eller till och med halva fönstret på de flesta hojar skulle jag tro.

-PLM- skrev:
Det där lät jävligt tveksamt. Vart skulle de 5dl extra har smitit iväg nånstans när du tankade i utan varmkörning efter 3liter?
Nej det tror jag inte på såvida den inte har 2 oljetankar likt KTM, men det verkar konstigt...
Kolla på nätet om du kan hitta hur mycket det ska vara, kanske det ska vara mer?

Jag har köpt en haynes rep bok och det blev bara värre den säger 3 liter vid enbart byte och 3,2 med filter :va
Nej detta är skumt faktiskt

URRninja skrev:
Är du säker på att du inte i själva verket har olja upp över hela fönstret? Det hände mig en gång att jag först inte fattade att det var olja bakom glaset, den nya oljan var ju så ljus om man jämför med den gamla kolsvarta sörjan..

Och nog gör 3-4 deciliter en del, säker en tredjedel eller till och med halva fönstret på de flesta hojar skulle jag tro.

jag är ganska säker på att det är oljenivån jag ser längs ner i fönstret men jag skall helt klart kolla upp det ordentligt, kan mycket väl tänka mig att nya olja är nästan genomskinlig när du säger det.........

toxicated skrev:
jag är ganska säker på att det är oljenivån jag ser längs ner i fönstret men jag skall helt klart kolla upp det ordentligt, kan mycket väl tänka mig att nya olja är nästan genomskinlig när du säger det.........

Luta hojen långsamt från sida till sida så kan du ju se om nivån följer med.
Du hadde väll inte hojen på sidostödet när du pyttsade på? I så fall lät du ha trattat i duktigt för mycke.

Ca 3,25 liter om du byter filter,men se till att hojen står rakt,gör en jävla skillnad med minsta lilla lut,även fram/bak om hojen tex är sänkt fram...
Jag fyller på strax över 3l och sedan startar upp den och sen låter den kallna,sen är det bara att fylla upp...

Det var jag mitt jävla pucko som har haft den på stödet när jag slog i, fan vad korkad man är när man tänker på det. Jaja man lär sig av sina misstag.
tack för era tips o hjälp :tummenupp

Samtidigt upptäckte jag att oljetryckvarningslampan inte fungerade, när jag skulle byta upptäckte jag att den var borttagen. Vad är det för jävla jubelidiot som tar bort en så pass viktig lampa........
Jaja nu e den bytt o allt är frid o fröjd, skall gnida på hojen lite sen är den klar för säsong -04 :banana

toxicated skrev:
Det var jag mitt jävla pucko som har haft den på stödet när jag slog i, fan vad korkad man är när man tänker på det. Jaja man lär sig av sina misstag.
tack för era tips o hjälp :tummenupp

Samtidigt upptäckte jag att oljetryckvarningslampan inte fungerade, när jag skulle byta upptäckte jag att den var borttagen. Vad är det för jävla jubelidiot som tar bort en så pass viktig lampa........
Jaja nu e den bytt o allt är frid o fröjd, skall gnida på hojen lite sen är den klar för säsong -04 :banana
Om jag inte minns fel så indikerar inte den lampan oljetryck utan endast oljenivån. Det funkar lite si så där och det är vanligt att lampan blinkar fast nivån är rätt. Säkert därför den var borttagen.

Tyvärr så är funktionen på den jävla lampan kraftigt tveksam,oftast är det redan för sent när den behagar lysa och att blinka till kan den få för sig precis närsomhelst...

Jaha man lär sig nått nytt hela tiden, kan vara bra att veta så man inte sätter hjärtat i halsen om den börjar lysa vilket den troligen kommer att göra eftersom någon tagit bort den innan.
Vad är den felande länken igentligen? Går det inte fixa om den spökar?

toxicated skrev:
Jaha man lär sig nått nytt hela tiden, kan vara bra att veta så man inte sätter hjärtat i halsen om den börjar lysa vilket den troligen kommer att göra eftersom någon tagit bort den innan.
Vad är den felande länken igentligen? Går det inte fixa om den spökar?
Det kan ju vara fel på givaren, men håller du nivån i överkant fönstret skall det inte vara några problem. Om du kör på en väldigt tjock (t.ex.20W-50) olja kan lampan lysa lite innan oljan blivit varm och rinner tillbaka i tråget snabbt nog.

FZ1 skrev:
Det kan ju vara fel på givaren, men håller du nivån i överkant fönstret skall det inte vara några problem. Om du kör på en väldigt tjock (t.ex.20W-50) olja kan lampan lysa lite innan oljan blivit varm och rinner tillbaka i tråget snabbt nog.

Jag har i 15W50 nu så vi får se vad som händer .........annars kanske man skall få det åtgärdat känns lite otryggt att en så viktig funktion felar. Jaja vi får se som sagt

Kör för fan inte med för mycket olja i hojen,vilket puckat jävla råd,på gränsen till mer skadligt än att köra utan olja.speciellt på yamaha motorer...OBS,ge för fan inte råd m ni inte verkligen vet.

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...