Får inte loss bakhjulet

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Drog åt muttern till bakhjulet på 125an alldeles för hårt när jag spännde kedjan för ca 4 månader sen, nu får jag inte loss skiten, inte ens meken på mc-verkstan här i stan fick loss skiten, och då stod han och tryckte med foten och kroppsvikt på hyls-skafftet:va Nu är muttern lite rundad också, pgr. av ej precis passande hylsor vid mina tidigare försök att få av skiten. Hur ska jag göra? Dränka skiten med 5-56 i några dagar och hoppas på att det fortfarande finns lite kanter kvar på muttern för hylsan att greppa i? Eller måste jag ta sista utvägen, så gott det går svetsa fast en lång(för hävkraft) fyrkantsprofil på muttern och sedan ställa mig och hoppa på skiten tills den lossnar? Eller svetsa på en gammal hylsa som passar hyfsat!? Då måste jag fixa en ny hjulmutter men det finns säkert något i järnhandeln som passar.

Är tacksam för snabba svar. Har inte kört hojen på 2 månader, pgr. av olycka/vurpa och nu behöver jag byta drivpaket, och det är svårt att göra när man inte får av bakhjulet... Abstinensen har gjort att jag tappat livsglädjen, till och med min mor har märkt det...

Körna till skiten.... att använda fel nycklar e dumt ungefär som att bryta sig in på fyllan!
Jag provade det sist nämda kostade 3400kr samt att nycklarna låg i innerfickan:näsblod Smart val!
Du bor ju ej i krokarna annars hade jag hjälpt dig på en piss kvart du hade tuggat fralla o jag skruvat med en folk pils som betalning typ!
har duu verktyg så har du krävs dock lite kännsla när man dammar på..Skicka pm om du vill ha mer instruktioner
ÄDIT: jag skriver som jag vill *asg*

Bakhjulsmuttrar är viktigare att dra med korrekt moment än topplocksskruvar.
Får du loss muttern bör du nog kolla axialglappet i hjullagren.

Havregrynsgröt + skiftnyckel löser alla problem.

Det låter inte som att killen du frågat om hjälp inte är mycket till meck om han inte får av ett hjul.

Körna till skiten.... att använda fel nycklar e dumt ungefär som att bryta sig in på fyllan!
Jag provade det sist nämda kostade 3400kr samt att nycklarna låg i innerfickan:näsblod Smart val!
Du bor ju ej i krokarna annars hade jag hjälpt dig på en piss kvart du hade tuggat fralla o jag skruvat med en folk pils som betalning typ!
har duu verktyg så har du krävs dock lite kännsla när man dammar på..Skicka pm om du vill ha mer instruktioner
ÄDIT: jag skriver som jag vill *asg*

Hänger inte riktigt med här. Vad ska jag göra? Dra det här istället för PM, så kankse fler får hjälp av det:tummenupp

Bakhjulsmuttrar är viktigare att dra med korrekt moment än topplocksskruvar.
Får du loss muttern bör du nog kolla axialglappet i hjullagren.

Det är en koreansk 125a som efter vurpan tappat värdet ner till kanske max 15 papp :bankrutt :huvet . Kollar om lagrena glappar, gör dom det så säljer jag skiten eller gasar tills det rasar, orkar inte med den längre.

Det låter inte som att killen du frågat om hjälp inte är mycket till meck om han inte får av ett hjul.

Jag är polare med killarna på verkstan så jag var där och skulle spänna kedjan, lånade verktyg (mekade det ute på bakgården för att inte vara i vägen) När jag inte ens fick loss skiten när jag nästan stod på spärrskaftet gav jag upp och frågade om hjälp(ville ju inte paja deras dyra spärrskaft), och alla vet ju hur mycket tid mc-mekar har till övers på våren så han gjorde bara ett halvhjärtat försök.

Last edited:
Hänger inte riktigt med här. Vad ska jag göra? Dra det här istället för PM, så kankse fler får hjälp av det:tummenupp

Det är en koreansk 125a som efter vurpan tappat värdet ner till kanske max 15 papp :bankrutt :huvet . Kollar om lagrena glappar, gör dom det så säljer jag skiten eller gasar tills det rasar, orkar inte med den längre.

HD har justerbara shimsade koniska hjullager på alla gamla hojar. Superfin konstruktion. Men drar man år hjulmuttrarna för hårt blir det pancake.
Moderna hojar har spårkullager. .. Glapp från början.

Last edited:
Jag är uppvuxen med HD. HD har justerbara shimsade koniska hjullager på alla gamla hojar. Superfin konstruktion. Men drar man år hjulmuttrarna för hårt blir det pancake.
Moderna hojar har spårkullager. .. Glapp från början.

Hängde inte riktigt med här heller. Får väl skylla på att det är tidigt på morrn:gnissla

Last edited:
Hängde inte riktigt med här heller. Får väl skylla på att det är tidigt på morrn:gnissla

När man drar åt axelmuttrarna för hårt på en modern hoj med spårkullager så komprimerar man distansen mellan lagrena för mycket varvid man få axialglapp på lagrena.

Gör man det på min HD så är det katastrof

Hjullager ska dras med momentnyckel!

Last edited:
När man drar åt axelmuttrarna för hårt på en modern hoj med spårkullager så komprimerar man distansen mellan lagrena för mycket varvid man få axialglapp på lagrena.

Så du menar att det är värre med för hårt dragna axelmuttrar på en HD alltså, och inte "så farligt" på en modern båge!?

Fan vad jag har gröt i huvudet idag asså... Kanske ska gå och lägga mig igen, och hoppa över denna dagen. Eller så blir det bärs och grill vid kusten med polarna, kräver inte så mycket hjärna:gnissla

Bra! Äntligen fattar jag något:gnissla :) :tummenupp

Körna till skiten.

Jag ska alltså fixa en sånhär och börja banka eller:va
kornare2.JPG

Last edited:
Är muttern helt sönderdragen? Om svaret är ja, så tycker jag ju att det måste gå att få loss skiten med rörtången hugo!

Är muttern helt sönderdragen? Om svaret är ja, så tycker jag ju att det måste gå att få loss skiten med rörtången hugo!

Nej, det finns kanter kvar. Men eftersom det inte ens gick med passande hylsa och 70 kg kropsvikt så tror jag att det blir svårt att få nog med grepp och moment med rörtången. Har en riktigt stor rörtång dock, kanske borde prova.

Hej. Är muttern illa tilltygad kan det funka att slå på en hylsa som är storleken under alternativt en tumhylsa som är lite mindre. Använd alltid bara 6 kantshylsor. Vet inte om du gjort det men håller man sig till det så slipper man många besvär. Rörtång är jag skeptisk till. Använd detta som ett sista försök för skulle den kana så är muttern garanterat rund efteråt.

Bra! Äntligen fattar jag något:gnissla :) :tummenupp

Jag ska alltså fixa en sånhär och börja banka eller:va
kornare2.JPG
Nej fan se skall vara plana...
Lyssna på herrn under i tråden istället ta en tummare o smacka in alt kemiskmetall modell arne vet ej vad du kan få tag i men här finns det iaf då lägger man det emellan bulten som skall ut o hylsan sedan släpper det o man kan kasta hylsan måt finland för den e skrot då!:D

Nej fan se skall vara plana...
Lyssna på herrn under i tråden istället ta en tummare o smacka in alt kemiskmetall modell arne vet ej vad du kan få tag i men här finns det iaf då lägger man det emellan bulten som skall ut o hylsan sedan släpper det o man kan kasta hylsan måt finland för den e skrot då!:D

Haha svarar på mig själv...turbo pojken has the idé.
Lycka till:tummenupp

Gud jag e fan kär i dig gubbstrutt!
Nej hjullager e som bäst om de e hela o rullar skapligt!
Momentet sitter i sista knycket ungefär 78,9 NM sädär lagomt har man tagit sig en garage bira räcker det med 2st nu e det stopp..
Ja du vet.. inte lära pojkspolingarna vad som e rätt o fel först prova sedan yxa:yoparty

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...