Får inte loss bakhjulet. Tips?

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Har senaste timmen kämpat med att få loss bakhjulet på hojen men inte en enda skruv har rört sig det minsta. Det sitter med 5st torxskruv och jag har använt en relativt kort torxnyckel. Har även försökt använda en rörtång som förlängare men befarar att jag helt enkelt har för klena grejer. Förra ägaren hade precis bytt däcket när jag köpte hojen så jag vet inte om skruvarna är dragna med mutterknack innan, för det känns verkligen så.

Innan jag ger upp och skamset beger mig till en verkstad tänkte jag höra här om någon sitter på något knep som kanske kan vara till hjälp? Börjar bli desperat då vädret är för bra för att jag inte ska få köra in det nya bakdäcket tidigare än väntat.
 
Men sitter verkligen fälgen fast med 5 insex skruv?

Är det inte en axel på din hoj?

image.jpg

Bakhjulet sitter i princip fast likadant som på en bil. Enkelt och smidigt kunde man tycka, men icke!

Ser nog inte bättre ut än att jag får investera i en hylsa samt torxbits. Vågar man köra på Biltemas tro? Har dåliga erfarenheter av dom sen tidigare.
 
View attachment 417166

Bakhjulet sitter i princip fast likadant som på en bil. Enkelt och smidigt kunde man tycka, men icke!

Ser nog inte bättre ut än att jag får investera i en hylsa samt torxbits. Vågar man köra på Biltemas tro? Har dåliga erfarenheter av dom sen tidigare.
Jadå, se bara till att hylsan passar perfekt, om du använder en som glappar i spåren så blir den rund som ett brev på posten.
 
Biltemas + en mutterknackare, men börja med lite 5-56 eller liknande som får stå och dra lite ..
 
Jadå, se bara till att hylsan passar perfekt, om du använder en som glappar i spåren så blir den rund som ett brev på posten.

Jodå, det misstaget har man ju lärt sig sen tidigare om man säger så. Helst av allt skulle jag vilja ta med bitsen hem och prova innan man köper, haha.
 
5-56 över natten och varmluftpicka kan vara värt att prova med också när du har fått tag i rätt verktyg och om det fortfarande inte lossnar.
 
T-50 har det varit på mina tre boxrar. Jag föredrar muttermaskin för att lossa och spärrskaft för att dra åt.
Skruvarna sätter sig rätt bra och det är lite svårt att komma åt att få bra hävstång men med ett hyggligt långt spärrskaft och en lagom lång förlängare brukar det funka att lossa utan att riskera att slinta.
Värme hjälper säkert men akta lack och tätningar till slutväxeln som inte tål hur mycket som helst.

Skippa slagmejslar och annat våld tvärs hjulets riktning eftersom kraften från slaget går genom hjullagren och dom vill du INTE byta i förtid på en BMW.
 
Sätt i hylsan, på med skaftet, "spänn" lite, ta en hammare/liten slägga och slå Ett slag på skaftet. Om det inte släpper kontrollerar du att hylsan fortfarande sitter ordentligt och gör om. Samma som att skaffa mutterknack fast billigare.
 
...Och om du nånsin får bort skruvarna så kleta på kopparpasta när du drar dit dom. :fakta
 
...Och om du nånsin får bort skruvarna så kleta på kopparpasta när du drar dit dom. :fakta

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av kopparpasta på stålskruv i aluminiumgänga, det åt ihop nåt gruvligt.
Kör jag inte med loctite kör jag med fett nuförtiden. Men det är jag, obildad och blåst.

Min Audi med stålskruv genom aluminiumfälg var omöjlig att få loss hjulen på utan varmluftspistol för övrigt.
 
BMWs lösning försänkt Torx är totalt värdelös:mad:
Biter fast något så sanslöst.
Var inte använda samma typ som är på en bil?
 
Jag har väldigt dåliga erfarenheter av kopparpasta på stålskruv i aluminiumgänga, det åt ihop nåt gruvligt.
Kör jag inte med loctite kör jag med fett nuförtiden. Men det är jag, obildad och blåst.

Min Audi med stålskruv genom aluminiumfälg var omöjlig att få loss hjulen på utan varmluftspistol för övrigt.

Till och med "Biltema" har speciell "aluminiumpasta", den fungerar alldeles utmärkt när man monterar metallskruvar i aluminium.

Men inte har väl Audi "aluminiumnav" till sina hjulnav...?

/KentW
 
Till och med "Biltema" har speciell "aluminiumpasta", den fungerar alldeles utmärkt när man monterar metallskruvar i aluminium.

Men inte har väl Audi "aluminiumnav" till sina hjulnav...?

/KentW

Nej, jag skrev väl "aluminiumfälg" som var hopplös att få bort?
Navet var av någon plåt men hålet i fälgen krympte fast såpass hårt att jag alltid fick värma loss fälgen.
Provade t.om att sänka ner bilen utan hjulbultar försiktigt, hjulet satt kvar.

Men detta handlade om BMW, jag ville mest trycka på att aluminium verkar röra sig väldigt mycket beroende på temperatur och att värme kan vara ens vän (och kopparpasta ens fiende).
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top