Får inte loss bakhjulet. Tips?

Här om året kunde jag inte dra loss muttern på bakhjulet på min Ducce i samband med en punktering manuellt. Rådfrågade en Ducati verkstad eftersom det tog emot att ens överväga att använda en muttermaskin. Det underlättade att höra att de ibland själva använde sig muttermaskin om muttern har satt sig. Jag lämnade upp depåstöd, hylsa och momentnyckel till en däckfirma och körde upp hojen efter att ha pumpat upp däcket. Det gick på ett ögonblick att få loss muttern med hjälp av maskinen. Sedan var det bara att spänna åt med momentnyckeln. Jag tog nog och beställde däck och skiftade senare. Då var det inga problem att få loss muttern manuellt.

Nu vet jag inte om man kan använda sig av muttermaskin på torexskruv. Det är väl nästa fråga.
 
60Nm är ett mycket högt moment på en så klen skruv:död

Har tänkt precis samma sak när jag läst om det, sjukt överdrivet.

När jag tittar på Biltemas hemsida så finns det bara hyls- och bitssatser om 10-15 olika storlekar per sats. Går det ens att köpa styckvis? Känns lite onödigt att köpa 20 olika artiklar när jag i själva verket behöver 2.
 
Behövde ändå handla lite annat från Biltema, så det fick bli en hylssats därifrån. Ska käka lunch nu och sen gör jag ett nytt försök, återkommer med resultatet!
 
image.jpg
Med riktiga grejer gick det såklart pinsamt lätt även om hjulbultarna satt rätt hårt. Tack för all hjälp!
 
View attachment 417184
Med riktiga grejer gick det såklart pinsamt lätt även om hjulbultarna satt rätt hårt. Tack för all hjälp!

Det brukar väl vara lite så. Han rätt verktyg blir det mesta lätt. En del verktyg används inte ofta, men när de väl används så är de förbaskat trevliga att ha. :D Därför kan man aldrig ha för många verktyg, det är alltid något som saknas. :hihi
 
Jag har väldigt dåliga erfarenheter av kopparpasta på stålskruv i aluminiumgänga, det åt ihop nåt gruvligt.
Kör jag inte med loctite kör jag med fett nuförtiden. Men det är jag, obildad och blåst.

Min Audi med stålskruv genom aluminiumfälg var omöjlig att få loss hjulen på utan varmluftspistol för övrigt.

Jag tycker det funkar jättebra, t.ex. till bromsskivor, ok, mm. Lossar man skruvar med kopparpasta på slipper man höra det rysliga "KNÄCK" där man (jag iaf) varje gång tror att skruvfan gick av. :skrämd
 
Last edited:
Det brukar väl vara lite så. Han rätt verktyg blir det mesta lätt. En del verktyg används inte ofta, men när de väl används så är de förbaskat trevliga att ha. :D Därför kan man aldrig ha för många verktyg, det är alltid något som saknas. :hihi

Exakt så är det! Väntar med spänning på när man kan köpa 3D-skrivare som kan skriva ut ordentligt hållbara verktyg. Då har man alltid allt!
 
Jag visste inte att premiumbilar som Audi hade plåtnav? Det låter som något ryskt hemmasmide :( Var det kopparplåt, aluminiumplåt, järnplåt eller kanske lite mässingsplåt?

Eller stål då?
Någon centreringsknopp.
Sålde bilen 2003, det var en -92 vill jag minnas. Grymt robust, gick alltid igenom besiktningen till skillnad från v70:n som jag bytte "upp" mig till.
 
Eller stål då?
Någon centreringsknopp.
Sålde bilen 2003, det var en -92 vill jag minnas. Grymt robust, gick alltid igenom besiktningen till skillnad från v70:n som jag bytte "upp" mig till.
Jag drygade mig bara lite, plåt är en form, inte ett material. Lite som att säga att en toalettstol är gjord i mugg, eftersom det är samma material i toaletter som det brukar vara i temuggar ;)
 
Jag drygade mig bara lite, plåt är en form, inte ett material. Lite som att säga att en toalettstol är gjord i mugg, eftersom det är samma material i toaletter som det brukar vara i temuggar ;)

En toastol ÄR mugg, det är därför kaffemugg kallas mugg precis som ett glas av glas kallas just glas.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top