Får inte i neutral från 1:ans växel KTM Duke 125 (2011)

Kallissimo

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2023
Hoj
KTM Duke 125
Tja! Som rubriken lyder så kan jag inte lägga i neutral från 1:ans växel, endast om jag går från 2:ans ned. Motorcykeln är en KTM Duke 125 (2011). Har lämnat in den på en verkstad, de såg inga fel men de bytte växelpinne som skulle kunna löst problemet, fyllt på olja etc. Men, felet kvarstår. Är det någon som har koll på exakt vad det kan vara? Pris ex? Tack i förhand!
 
Testa att släppa ut kopplingen lite lite precis så att den börjar ta och dra sen in den igen och lägg i neutral efter det.
En del hojar är lite pyssligare än andra att hitta neutralläget på men man lär sig och slutar tänka på det :)
 
Hackig kopplingkorg, det har väl verkstan inte ens kollat?

Innerkorgen brukar gå först...generellt skulle jag våga påstå..

Man hör ju att det är en verkstad som tror på magi ? Nej då, skojar lite bara
 
Hackig kopplingkorg, det har väl verkstan inte ens kollat?

Innerkorgen brukar gå först...generellt skulle jag våga påstå..

Man hör ju att det är en verkstad som tror på magi ? Nej då, skojar lite bara

Jag ser inte hur hackig kopplingskorg skulle orsaka att den hoppar förbi neutralläget från 1ans växel?

Men det är väldigt vanligt, många motorcyklister vänjer sig vid just sin hoj, och sedan är det inget problem.

Jag lirkade för att gå från 1 till N och litade på neutrallampan när jag nyss hade skaffat min hoj och tvärsläppte ut kopplingen.
Det var inte alls neutral, hojen skuttade till och jag välte.
Nu går jag alltid via 2ans växel för att lägga i neutral, det är enklare och säkrare
 
Jag ser inte hur hackig kopplingskorg skulle orsaka att den hoppar förbi neutralläget från 1ans växel?

Men det är väldigt vanligt, många motorcyklister vänjer sig vid just sin hoj, och sedan är det inget problem.

Jag lirkade för att gå från 1 till N och litade på neutrallampan när jag nyss hade skaffat min hoj och tvärsläppte ut kopplingen.
Det var inte alls neutral, hojen skuttade till och jag välte.
Nu går jag alltid via 2ans växel för att lägga i neutral, det är enklare och säkrare
Jag läste frågan lite hastigt kanske....

Nä, det är väl inget att haka upp sig på så mycket. När Busan har stått en vecka och man med motorn igång ska lägga i 1an brukar jag pumpa till en gång med kopplingen så ramlar 1an i skonsammare vid nästa pump.

Annars smäller det lite obehagligt för att uttrycka det starkt
 
Går inte på min KTM heller, hade gått 600 mil när jag köpte den så tror inte lådan är utsliten utan är nog en KTM-grej.
Inga problem alls att hitta friläge från varken 1an eller 2an på BMW'n men KTM'en vägrar gå från 1 till N. Har man stannat på 1an blir det ju ett litet extra moment att växla till 2an och sen N men är ju ingen stor grej direkt
 
Ni får inse att köper man 125-400cc ktm byggda i Indien av pang pang motor så får man inte riktigt allt o en väg ktm från 2011 funkar den verkligen överhuvudtaget?

KTM 400-900 cc tillverkas av CF Moto i Asien till ktm dom får nog anses vara helt ok.

KTM 950 o uppåt är europeiska som att det nu skulle vara bättre..

KTM o husqwarna samt gasgas cross/enduro görs väll i Europa o verkar ju hålla över all förväntan med tanke på hur många som säljs..
 
Jag ser inte hur hackig kopplingskorg skulle orsaka att den hoppar förbi neutralläget från 1ans växel?
hacken gör att lamellerna inte kan gå i tur på det sätt som är tänkt. Då draggar kopplingen lite.
vanligt crossproblem.
 
Tja! Som rubriken lyder så kan jag inte lägga i neutral från 1:ans växel, endast om jag går från 2:ans ned. Motorcykeln är en KTM Duke 125 (2011). Har lämnat in den på en verkstad, de såg inga fel men de bytte växelpinne som skulle kunna löst problemet, fyllt på olja etc. Men, felet kvarstår. Är det någon som har koll på exakt vad det kan vara? Pris ex? Tack i förhand!


Pröva med avstängd motor. Går det lättare att få i friläge från ettan då, jämfört med när motorn är igång?

Om det är så, så kan det möjligen vara något som går att åtgärda med mer eller mindre jobb.
Om inte, så är det bara att arbeta sig runt problemet på det viset som flera andra redan beskrivit - gå till neutral via tvåans växel.

Så har det varit på flera av mina hojar - i själva verket så vanligt att jag nu inte kan påminna mig vilken eller vilka som krånglade senast. Det bara flyter på.
 
Byt synkringar! :hihi

Skämt åsido så brukar det väl alltid vara svårare och krävas en väldigt försiktig fot för att få i friläge från ettan? Växellådorna är väl medvetet konstruerade på det viset?
 
hacken gör att lamellerna inte kan gå i tur på det sätt som är tänkt. Då draggar kopplingen lite.
vanligt crossproblem.
Men kopplingskorgen är inte mindre hackig när man går från tvåan till friläge som tydligen fungerar bättre.
Jag tror allt fungerar som det är tänkt,det minskar dessutom risken att hamna i friläge när man vill växla upp från ettan till tvåan.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top