Får ej igång Yamaha FZR 1000 efter vinterförvaring

MC-förgasare bör alltid tömmas inför vinterförvaring. Jag har föregångaren och efterträdaren till FZR1000 ute i garaget och jag tar alltid av tanken inför vintern. Kör förgasarna så tomma det går (det tar 5 min...) och sen tömmer jag ut den sista svätten manuellt. Tömmer man inte förgasarna så blir det avlagringar som såsmåningom sätter igen dem. Något som i sin tur resulterar i några dussin trådar här på forumet varje vår.

Bensin är dessutom färskvara. Lite fräsch soppa kan göra susen på svårstartade motorer.

Du har väl kollat så att du inte vridit av soppakranen? Klämt bensinslangen?

Hör du att det klickar i bensinpumpen när du vrider på tändningen? Om inte så knacka lite på den. Alternativt skruva upp den och rör på delarna. De kan ha fastnat under vinterhalvåret. Jag har råkat ut för detta och för mig så löste det sig med en kvarts bränslepumpsmek.

Tändstiften kan jäklas på våren. Byte är förståss bästa sättet att fixa problemet men en rengöring gör ofta susen.

Och när det gäller det där med bogsering efter bil... GLÖM DET!!!

När jag gjorde lumpen som MC-Ordonanns så fick vi lära oss att bogsering av motorcykel är förbjudet i Sverige. Och det med god anledning!
De enda som får praktisera bogsering av motorcyklar är militära ordonannser och då endast efter en annan motorcykel. Vi fick förståss träna på dettta och det är inte enkelt. Bogserlinan (som var två ihopsatta MC-jacks-bälten) får inte fästas i cykeln som ska bogseras utan endast viras ett varv mitt på (!) styret och sedan låser man fast det genom att hålla änden fastklämd mot gashandtaget. Då får man till ett "död-mans-grepp". Så fort du släpper lite på gashanden så lossnar repet.
Jag skulle aldrig få för mig att försöka bogsera en 1000-kubikare med kåpor överhuvudtaget! Visst går det i teorin men ifall man klarar detta utan att krascha så handlar det inte om skicklighet utan endast om tur. Att försöka bogsera 300 kg bara genom att hålla i repet klarar nog inte ens Batman.
Om du har en kompis som är villig att hjälpa till med att försöka bogsera igång hojen så låt han knuffa på bakifrån istället.
 
Bogsera med foten på ett spännband på fotpinnen har jag gjort utan problem.
 
Tack för tipsen alla har fått igång hojen nu!
Det var bränslepumpen som blivit lite trött under vintern men jag hade isär den och motionera upp den ordentligt så gick det fint sen! =)

MVH Starscream
 
Jag hade liknande problem på cykel utan bränslepump.
Lossade stiften och kände den bekanta doften av gammal bensin
som legat till sig i förgasarna.
Startgas på stiften och ner i cylindrarna. Startade med stannade
efter 5sek när ytterligare gammal bensin från förgasare släckte stiften.
Efter upprepning några gånger startade den med färsk bensin ända fram till stiften:tungan

Konstruktiv felsökning:
finns det bensin i tanken? (ja)
fungerar bränslepumpen? (nej) Åtgärda, upprepa startproceduren. Bruumm:)
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top