G-man
FÖR tillfället ej B-NNAD
MC-förgasare bör alltid tömmas inför vinterförvaring. Jag har föregångaren och efterträdaren till FZR1000 ute i garaget och jag tar alltid av tanken inför vintern. Kör förgasarna så tomma det går (det tar 5 min...) och sen tömmer jag ut den sista svätten manuellt. Tömmer man inte förgasarna så blir det avlagringar som såsmåningom sätter igen dem. Något som i sin tur resulterar i några dussin trådar här på forumet varje vår.
Bensin är dessutom färskvara. Lite fräsch soppa kan göra susen på svårstartade motorer.
Du har väl kollat så att du inte vridit av soppakranen? Klämt bensinslangen?
Hör du att det klickar i bensinpumpen när du vrider på tändningen? Om inte så knacka lite på den. Alternativt skruva upp den och rör på delarna. De kan ha fastnat under vinterhalvåret. Jag har råkat ut för detta och för mig så löste det sig med en kvarts bränslepumpsmek.
Tändstiften kan jäklas på våren. Byte är förståss bästa sättet att fixa problemet men en rengöring gör ofta susen.
Och när det gäller det där med bogsering efter bil... GLÖM DET!!!
När jag gjorde lumpen som MC-Ordonanns så fick vi lära oss att bogsering av motorcykel är förbjudet i Sverige. Och det med god anledning!
De enda som får praktisera bogsering av motorcyklar är militära ordonannser och då endast efter en annan motorcykel. Vi fick förståss träna på dettta och det är inte enkelt. Bogserlinan (som var två ihopsatta MC-jacks-bälten) får inte fästas i cykeln som ska bogseras utan endast viras ett varv mitt på (!) styret och sedan låser man fast det genom att hålla änden fastklämd mot gashandtaget. Då får man till ett "död-mans-grepp". Så fort du släpper lite på gashanden så lossnar repet.
Jag skulle aldrig få för mig att försöka bogsera en 1000-kubikare med kåpor överhuvudtaget! Visst går det i teorin men ifall man klarar detta utan att krascha så handlar det inte om skicklighet utan endast om tur. Att försöka bogsera 300 kg bara genom att hålla i repet klarar nog inte ens Batman.
Om du har en kompis som är villig att hjälpa till med att försöka bogsera igång hojen så låt han knuffa på bakifrån istället.
Bensin är dessutom färskvara. Lite fräsch soppa kan göra susen på svårstartade motorer.
Du har väl kollat så att du inte vridit av soppakranen? Klämt bensinslangen?
Hör du att det klickar i bensinpumpen när du vrider på tändningen? Om inte så knacka lite på den. Alternativt skruva upp den och rör på delarna. De kan ha fastnat under vinterhalvåret. Jag har råkat ut för detta och för mig så löste det sig med en kvarts bränslepumpsmek.
Tändstiften kan jäklas på våren. Byte är förståss bästa sättet att fixa problemet men en rengöring gör ofta susen.
Och när det gäller det där med bogsering efter bil... GLÖM DET!!!
När jag gjorde lumpen som MC-Ordonanns så fick vi lära oss att bogsering av motorcykel är förbjudet i Sverige. Och det med god anledning!
De enda som får praktisera bogsering av motorcyklar är militära ordonannser och då endast efter en annan motorcykel. Vi fick förståss träna på dettta och det är inte enkelt. Bogserlinan (som var två ihopsatta MC-jacks-bälten) får inte fästas i cykeln som ska bogseras utan endast viras ett varv mitt på (!) styret och sedan låser man fast det genom att hålla änden fastklämd mot gashandtaget. Då får man till ett "död-mans-grepp". Så fort du släpper lite på gashanden så lossnar repet.
Jag skulle aldrig få för mig att försöka bogsera en 1000-kubikare med kåpor överhuvudtaget! Visst går det i teorin men ifall man klarar detta utan att krascha så handlar det inte om skicklighet utan endast om tur. Att försöka bogsera 300 kg bara genom att hålla i repet klarar nog inte ens Batman.
Om du har en kompis som är villig att hjälpa till med att försöka bogsera igång hojen så låt han knuffa på bakifrån istället.