Får bara i 2,5l kylarvätska när den ska ha 3,2

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Nästa fråga...

Varför får jag bara i 2,5l kylarvätska när den ska ha 3,2? Jag tömde först allt, inklusive reservoaren. Spolade sedan igenom med vanligt vatten. Därefter fyllde jag upp med vatten, lät motorn gå ett par minuter, tömde. Slutligen fyllde jag på med kylarvätska försiktigt för att undvika att få med luft. Klämde på slangarna, tippade hojen fram och tillbaka i sidled, öppnade och stängde luftningsnippeln, i med någon deciliter till. Fyllde reservoaren till maxstrecket...

Känns som att 0,7l är ett ganska stort glapp. Sitter det en fis på tvären någonstans, trots allt klämmande?
:va
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är nog lungt , värdet är nog räknat på en just ihopmonterad motor som är 100% tom.
Oljemängd brukar ju också anges Vid byte/Vid ihopmonterad motor - finns lite hemliga gömmor
där inne.

Man skall fylla och köra och kontrollera nivåan och då skall det va safe:tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hålla med, TS har säkert sett för motorolja som jämförelse där det inte helt sällan finns tre olika volymer = med/utan filter och efter renovering.

Maxstrecket kan dock vara väl tilltaget för kall kylarvätska.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Gäller detta verkligen kylarvatten? Oljan köper jag rakt av, där får man aldrig ut allt om man inte plockar isär och torkar ur motorn med trasor. Och visst, du får kanske inte ut varje droppe vatten men 7dl är ganska mycket för att vara vatten. Det brukar ju stanna lite i pumpen osv men som sagt 7dl låter mycket. Hade gått med på om det kanske va 2 max 3dl som inte kom ut? Jag har iallafall aldrig haft så mycket kvar :/ öppnar man lägsta samt högsta punkten och tippar lite fram och tillbaka så ska ju inte vattnet stanna. Inte 25%.
 
Last edited:

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
kolla med glykolprovare bara så ser du direkt om du har rätt köldskydd också, slipper du oroa dig för att ha otillräckligt med glykol..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hade jag gjort något så skulle det vara att köra upp hojen i backen ut från vårt garage så kylaren kommer så högt över motorn som möjligt. För att få ut eventuell återstående luft.....
Men för din del är det väl enklast med att wheela som vanligt :) när hojen är varm så eventuell luft går fram till kylaren och slangen till reservoaren...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du har inte en dräneringsskruv på motorn någonsstans, förutom den vid pumpen sas?
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Du har inte en dräneringsskruv på motorn någonsstans, förutom den vid pumpen sas?
Nej, det har jag (tyvärr) inte.
Märkligt det här, jag har följt anvisningarna i Haynes, samt kollat: Delboys Garage på Youtube när han byter på en Hayabusa (han hamnar förresten precis kring den mängd vätska som anges i boken). Jag kan inte se att jag gör något fel. Eventuellt får jag tömma ut allt igen och plocka bort varenda slang för att se vad som försiggår...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ibland kan man behöva luta lite på hojen för att få bort luftbubblor...


SMksUbQ.jpg

Nej, förlåt. Bilden visar ett försök att byta olja i slutväxeln som tillverkaren trodde var livstidssmord.
Spellcheck på det är "livstids mord". Insiktsfullt!


Som andra säger: mät upp det som kommer ut spontant.
Ge dig in och leta rätt på resten. Återfyll med samma volym och se var du hamnar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det fullt?
Håller den rätt temp när du kör?
Glykol?

Om ja på alla så är det bara att köra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tackar som Busa ägare för den snygga videon om kylvätska byte. Det jag tyckte var mest intressant med tanke på ditt problem med att du vill ha in 0,7 liter kylvätska till tycker jag Delboys 4 sköljningar för att få ut alla gammal kylvätska.
Jamen tänk själv. Kylaren är uppbyggd med en rad vågräta kanaler mellan höger och vänster sida. Varför ska kylvätskan av sig själv rinna ur de här kanalerna ?
Delboy håller på och lutar hojen vänster höger för att få ut luften. När han fyller på kylvätska.
Och givetvis måste man göra likadant om man vill ha ut all gammal kylvätska.

Har du kört med alla Delboys knep
-fylla på kylvätska så mycket det går
-luta hojen fram och tillbaka
-starta motorn och köra någon minut
-fylla på kylvätska så mycket det går
-luta hojen fram och tillbaka
-starta motorn och köra någon minut
så har du fått ur luften, speciell om du har chans köra upp framhjulet på nått så kylaren kommer högre.

Jag fick ett kylarvätskeläckage på en hoj så jag fyllde på så mycket det gick när läckan var tätad.
Men jag hade inte fått ur all luften (lutade INTE hojen fram och tillbaka, körde INTE motorn någon minut).
Resultat: Efter gjort en tur och motorn svalnat så hade motorn sugit åt sig kylvätska ur expansionskärlet.
För luft hade gått ut och kylvätska sögs in när motorn svalnade.
 
Last edited:
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top