får 404, men ingen annan, ???

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag hjälper en polare med en hemsida, till den ska det höra en webshop,
när jag fick länken till den så får jag upp en 404, (på första försöket, aldrig sett nått)
trodde att nått va fel typ att den inte låg uppe än men bad sedan en kompis kolla, han ser shopen, och alla andra jag frågat också.

Vad kan detta bero på?

Om domänen är nyreggad kan det vara fördröjningen i DNS-replikeringen. Annars är det väl det vanliga, du har skrivit fel URL.

Händer också att vissa typer av (taskigt skriven) malware registrerar skit i hosts-filen (som operativet kollar i innan det slår upp adressen på DNS:er på nätet). Risken är iofs liten när det gäller en webshop, men vill du kolla finns den i Windows under %WINDIR%\System32\Drivers\etc (japp, det är etc på slutet, inte jag som är för lat för att skriva). Där kan du helt enkelt kolla om adressen du försökte nå finns med, och i så fall radera hela den raden. Observera att om hostsfilen är full med skit utan att du medvetet lagt in något där, så är risken stor att du har skit på datorn).

Vill du å andra sidan testa om din dator bara cachat upp ett felaktigt namnuppslag är enklaste sättet att starta en kommandoprompt (Start -> Kör -> CMD -> OK; i Vista och framåt skriver du bara in CMD och trycker Enter efter att ha öppnat startmenyn), och med förhöjda rättigheter skriva ipconfig /flushdns
Nästa gång du försöker nå siten, tvingas datorn göra namnuppslaget igen, och då bör det funka bättre.

Händer också att vissa typer av (taskigt skriven) malware registrerar skit i hosts-filen (som operativet kollar i innan det slår upp adressen på DNS:er på nätet). Risken är iofs liten när det gäller en webshop, men vill du kolla finns den i Windows under %WINDIR%\System32\Drivers\etc (japp, det är etc på slutet, inte jag som är för lat för att skriva). Där kan du helt enkelt kolla om adressen du försökte nå finns med, och i så fall radera hela den raden. Observera att om hostsfilen är full med skit utan att du medvetet lagt in något där, så är risken stor att du har skit på datorn).

Vill du å andra sidan testa om din dator bara cachat upp ett felaktigt namnuppslag är enklaste sättet att starta en kommandoprompt (Start -> Kör -> CMD -> OK; i Vista och framåt skriver du bara in CMD och trycker Enter efter att ha öppnat startmenyn), och med förhöjda rättigheter skriva ipconfig /flushdns
Nästa gång du försöker nå siten, tvingas datorn göra namnuppslaget igen, och då bör det funka bättre.

Tack för ditt svar men tyvärr hjälpte det inte.
Host filen innehöll bara en grej som ska va där pgs ett program.
Och flush gjorde ingen skillnad.

Sen senaste har jag kommit fram till detta,
Efter att detta uppstog har jag fixat en VPN tjänst/prog,
jag hoppades att det kanske skulle gå när jag hade ett annat ip men icke då,
men, när jag stängde av det programmet så funkade det, programmet igång men "disconnectat".
Så så körde jag i några dagar och jobbade på siten men till sist ville jag starta om och då vart det likadant igen.
Men det kan även vara så att VPN är igång och jag når sidan, så det är lite okonsekvent.

Prova att stänga av virusprogs etc?

Last edited:
Prova att stänga av virusprogs etc?

Antivirusprogram per se ska inte lägga sig i själva internetbiten, men visst: Vissa tredjepartsbrandväggar genererar problem om man inte lägger ner lite jobb på att konfigurera upp dem (samtidigt som Windows brandvägg gör ett fullgott jobb om man inte vill använda den till grejer som man egentligen bör ha en extern brandvägg/router för).

Men eftersom du pratar om att du satt upp ett VPN nyss, skulle jag satsa på att kolla routingen. Det låter definitivt som den troligaste förklaringen, särskilt som du säger att du får tag på siten "ibland".

Antivirusprogram per se ska inte lägga sig i själva internetbiten, men visst: Vissa tredjepartsbrandväggar genererar problem om man inte lägger ner lite jobb på att konfigurera upp dem (samtidigt som Windows brandvägg gör ett fullgott jobb om man inte vill använda den till grejer som man egentligen bör ha en extern brandvägg/router för).

Men eftersom du pratar om att du satt upp ett VPN nyss, skulle jag satsa på att kolla routingen. Det låter definitivt som den troligaste förklaringen, särskilt som du säger att du får tag på siten "ibland".

ok, dock va det samma sak innan jag fixade vpn också.
provade oneswarm och alliance innan, ska prova att avinstallera dom och se.

"kolla routingen" säger du, lite mer specifikt vad hur?
Jag kan se alla andra e-butik.se butiker, bara denna som felar.

"kolla routingen" säger du, lite mer specifikt vad hur?

I grund och botten, om det inte gäller nätverk du själv har kontroll över, är egentligen det enda som är enkelt att göra, att försöka se om nätverkstrafiken "hittar" fram och tillbaka mha tracert (traceroute).
Har du någon bekant på webshopen i fråga kan du ju öppna din brandvägg för att svara på ping och se om den domänen i sin tur klarar av att "se" dig, i olika konfigurationer (med resp utan VPN, etc). Jag har själv i ärlighetens namn inte varit borta i problemställningen annat än i nätverk jag själv pillar med, så jag har inte koll på eventuella verktyg som är mer ändamålsenliga för detta ändamål än just ping och tracert, och varianter av dessa.
Det som i praktiken tenderar att hända om man har felkonfigurerade routers på vägen är just att trafiken går skitfint, men bara från ena hållet; alla svar på requests hamnar i Tjotahejti. Problemet är ju att om routern som är felinställd inte är din, så är det enda du kan göra att ta kontakt med dess förmodade ägare (högst troligen din, VPN-administratörens eller webshopens internet/tjänsteleverantör), och be dem göra om, göra rätt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg