Fåglar stör min sömn; hur mota dem?

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag bor i en bostadsrätt på tredje våningen och har ett problem som återkommer varje försommar och håller i sig till slutet av augusti; fiskmåsar, kråkor och duvor, och dessa håller på att driva mig till vansinne via sömnlöshet!!!

Grannen på nedre botten matar duvorna från sin balkong (en hippie i 30-årsåldern som blivit tillsagd av styrelsen att lägga av med det otyget). Duvorna har lärt sig att det finns föda där vilket gör att de övernattar på mitt fönsterbräde där de sitter och kuttrar natten lång, ackompanjerade av 20-talet fiskmåsar på gräsmattan på innergården. Ibland kommer även ett par kråkor flygande och då störs "friden" och ett helvetiskt skrikande bryter ut utanför fönstret. Detta utspelar sig klockan 22:30 - 05:30 natt efter natt under det ljusa halvåret.

Nu till den egentliga frågan; hur rättar jag till eländet? Jag har fattat att styrelsen inte kan göra något åt det egentliga problemet, jag har funderat på att köpa ett set med knappnålar och sticka genom silvertejp som jag fäster på fönsterbläcket för att få iväg duvorna från detta, och jag har övervägt att ta upp min soft-airgun från källaren och börja skjuta av måsarna... Men jag behöver fler konstruktiva idéer. Någon föreslog att skjuta grannen, men det är lättare att frakta och dumpa döda fåglar än människolik.

So come on!!!

Haha.. Förstår dig, mitt ex hade fågeltillverkning utanför sitt fönster.. grymt jobbigt med allt pippande från dem... men men.. min första tanke i det fallet var typ soft airgun men va sjutton om de håller sig på fönster brädan.. Varför inte göra den strömförande?? Lägga en tråd eller nåt på och koppla till ett batteri (Måste ju inte vara såå brutalt ;) hehe..) Eller??

I feel you!
Jag hör bara några få kvittrande fåglar på morgonen, ibland sitter de på min balkong och myser :gnisslar och detta oljud är sjukt irriterade!
Kan du inte köpa ett sådant där litet "stängsel" eller remsa som avger små stötar (används till mödarsniglar bla) och sätta denna på fönserbrädan.
Den avger endast lättare stötar, alltså inget utav dödlig dos, men det borde skrämma bort dem från ditt fönster iaf :tummenupp

Se till att smitta dom med mäniskoinfluensa:tummenupp
Så fort det dyker upp vågar dom inte flyga någonstans.

på jobbet var de en snubbe som sköt måsar med ett luftdrivet rör och dankar.. så fort dom ser han nu försvinner dom :D

olja på blecket :tungan

en sensor som känner av dom som kopplas till en strobb el nåt :brinnerup

Ska vi byta? Jag har startat ett gerillakrig mot kommunens lövblåsare som tycker det e rimligt att starta klockan 0600,även på helgerna.
Edit:http://www.motavack.se/art-1.asp?id=3&iPageID=9
STV910.jpg

Last edited:
Du kan ju alltid elda för kråkorna!

Seriöst: Sätt upp en tunn tråd, fiskelina runt räcket så de inte kan sitta där iallafall.

Ska vi byta? Jag har startat ett gerillakrig mot kommunens lövblåsare som tycker det e rimligt att starta klockan 0600,även på helgerna.

Köp 10 000 knappnålar och nåla fast löven i gräsmattan, då är de inte så jävla uppkäftiga sen :mad:

Till TS; Köp en jävla massa bröd som du sedan preparerar med något vettigt gift, typ arsenik eller nåt som de käkar upp utan att bli alltför misstänksamma. Har du tur så käkar ju grannen en bit också, annars räcker det ju om det ligger ca 87st fågellik på din gård om en dag eller två.

Jag har själv samma problem med fiskmåsar uppe vid sommarstugan, och grannen står på bryggan och kastar ut bröd till dem :mad:
Idag har jag kastat sten på 2 backsvalor och en klunga med fiskmåsar men de kommer tillbaka ändå :( Den enda fågeln som jag kan tänka mig där sticker så fort han får syn på mig och det är en korp som brukar titta förbi och leta lite mask i min uppgrävda gräsmatta.
Men igår kom jag på att jag har ett nästan nytt rc-plan liggandes i en garderob så i helgen ska jag montera ihop det och jaga fiskmåsar med flygplan :banana
Har jag tur så går det att köra ihjäl de förbannade fågeljävlarna med planet, det kanske går åt några vingar men det får det vara värt.

ett par såna här kanske ?

Bifogat

• Bild 22584.jpg
    Bild 22584.jpg
    140.4 KB · Visningar: 137
t-röd på brödbitar, kan kombineras med krockar och fiskelinor och sen ett luftgevär.

Glöm inte hänga upp en av varje art det skrämmer iväg dom andra.

(Nej jag har inte provat men man hinner koka ihop ganska ondskefulla planer under dom sömnlösa timmar dom skänker en..)

Ska finnas någon cdskiva med inspelat ljud från när en fågel dör eller något sådant. Be styrelsen kontakta kommunen, tror det är dom som fixar sånt. Vet att det ska finnas något sådan på Bo01 här i malmö där det är jätte mycket problem med måsar. Dom har satt en träuggla med något inspelat ljud som håller fåglarna borta.

annars var ideen med stötarna bäst.

Om du sätter upp en spänd ståltråd eller nått då så dom inte kan sitta ner?
Få alla grannar att göra det occkså är inte så lätt..

Rovfågel iden fungerar bara ett tag, dom är inte helt dumma i roten de små asen.

Fågelmat + råttgift = win.

Du får däremot se till att skrämma bort dom då och då så att inte alla dör på din balkong. Se till att dom får äta lite, öppna dörren och upprepa tills det är slut.

Ska finnas någon cdskiva med inspelat ljud från när en fågel dör eller något sådant. Be styrelsen kontakta kommunen, tror det är dom som fixar sånt. Vet att det ska finnas något sådan på Bo01 här i malmö där det är jätte mycket problem med måsar. Dom har satt en träuggla med något inspelat ljud som håller fåglarna borta.

annars var ideen med stötarna bäst.

Frågan är om det är värt att stå ut med det oljudet? Det räcker väl inte att spela det ljudet en gång. Jag åkte en guidad tur i utbildningssyfte i göteborgs hamn för drygt tre år sedan och fick då veta att de använder sig av det systemet, ljud från en döende mås. Dock så spelas detta upp var 30:e sekund över hela hamnområdet.

Annars brukar tydligen rovfåglar vara effektiva. För att inte tappa effekten (som någon sa är de inte helt dumma) så finns det med roterande huvud. Kan även vara bra att flytta runt den ibland. Ska tydligen sitta en sådan på taket där jag jobbar. Visst vi har måsare som flyger runt omkring, men det ska tydligen ha blivit mycket bättre än det var innan den kom upp.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back