Fågelmatartråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu har jag oxå börjat mata fåglarna. Men en sak jag undrar över. Det är bara talgoxarna och nötväckan som använder automaten. Dom övriga verkar bara plocka från marken. Det som talgoxarna spiller ut. Är det vanligt? Hackspetten verkar bara intresserad av talgbollar.
En hel del arter föredrar marken här också men landar till och från på matarna.
Talgoxe, blåmes, nötväcka sitter oftast på matarna och övriga verkar föredra marken.
Nötväckan, framförallt, skvätter frön åt alla håll till övrigas förtjusning. :)
Spettarna föredrar talgbollar och nötter här hemma.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hackspetten brukar hänga i nötsäcken...

Vid fågelbordet har vi talgoxar, blåmesar, pilfinkar, nötväckor, grönsiskor, en- och talltitor, gråsparvar och nån enstaka bergfink.
Steglitserna äter enbart skalade solrosfrön och skatorna håller sig till jordnötssmör.
Koltrastar och domherrar är nästan alltid på marken.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi köper det mesta av vår fågelmat här https://www.slattergubben.se/produkter/ekologisk-fagelmat
Mycket info på sidorna om vilka frön till vilka fåglar.
Det är ju meningslöst att köpa dyra frön till en art som man inte har i trädgården.
Slåttergubben har rätt inställning! :tummenupp

Intressanta tankar om nackdelar med att mata året runt.

https://www.slattergubben.se/slattergubbens-fagelskola/frageladan/mata-aret-runt---en-nackdel
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad är det för fel med jordnötterna?

Har nån köpt nötter från Vivara nyligen? Köpte en tiokilossäck från dem härom veckan, eftersom ÖoB slutat med fågelmat för säsongen. Trodde det skulle bli rusning, men de fåglar som skulle käka hackade lite håglöst en stund och flög därifrån. Vad är det för fel?

Ett par dagar senare trodde jag att jag hittat lösningen. Kom att tänka på att nötterna är ju hela, alltså inte delade som de flesta är oavsett om det står OLW eller ÖoB på påsen. Hällde då lite nötter i en påse och gick lös med en kavel med påsen på golvet för att försöka dela dem. Resultat? Tja, knappt märkbar ökning på matgäster.

Gjorde då om manövern, nu lite bryskare för att försöka mosa nötterna i påsen. Resultat? Samma som förut, milt intresse.
Så, vad är problemet? ÖoB-nötterna gick ju åt i snabb takt, men inte Vivara-nötterna. Är själva nöten hårdare, så att fåglarna inte klarar att tugga isär? Nej, jag har inte ringt och frågat, men borde nog göra det.
Har någon en lösning, annars sitter jag här med ca åtta kilo nötter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte matning kanske, men jag var ute på tomten och snickrade häromdagen, och i grannens döda tall satt en hackspett och filosoferade. Helt plötsligt kom en annan hackspett, och det visade sig att den som satt där från början nog var en hon, och den nya var definitivt en han, för dom kopulerade omsorgsfullt där, mitt framför ögonen på mig. Det ser man inte på daglig basis.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag matade en ekorre häromåret, jag köpte alla möjliga sorters nötter på lösvikt, men fanns det annat så åt hon inte jordnötterna.

Men så är ju inte jordnöten en nöt heller utan en baljväxt
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dom är ju heta på talgbollar:

Nu käkar visst ekorren talgbollar inomhus. 201505 (4).JPG
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kidnappar fågelmatartråden lite.

Hundmat kan väl inte vara skadligt varesig för sjöfågel eller ekorre?
När hunden är ute händer det att dom kommer och äter ur hans skål om han inte har ätit upp allt, att det är okej för räven förutsätter jag, för det är ju bara en hund med kattmjukvara.
Dessutom kommer inte räven när hunden är ute, så det är möjligen lite spill kvar
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
En rödhake har varit här några dagar nu å käkat talgboll (rusta, verkar populära) Den käkar även oskalade solrosfrön ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska väl dessutom vara en stående fågelhund det där?
Ja se där, inte ens det lyckas han med, han ligger för det mesta...

Notera dock att han har vikit in svansen, han lärde sig tredje gången dom bet han i svansen...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Satte sig en talgoxe på fönsterbrädan härom morgonen och stirrade uppfordrande på mig.
Gjorde en ställning att hänga automaterna i.
När ska man börja utfodra, känns lite tidigt nu.
DSC_0001.JPG
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag började igår med nötter, talgbollar, solrosfrön och jordnötssmör. Det dröjde 10 minuter innan det var fyra arter på plats.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Satte sig en talgoxe på fönsterbrädan härom morgonen och stirrade uppfordrande på mig.
Gjorde en ställning att hänga automaterna i.
När ska man börja utfodra, känns lite tidigt nu.
View attachment 477837
Våra småfåglar har också börjat sitta på fönsterblecket i köket och påminna om sin existens.
De har fått jordnötsröra från Ica nu ett par gånger i avvaktan på att vi har tid att åka till fågelfrölangaren.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Satte sig en talgoxe på fönsterbrädan härom morgonen och stirrade uppfordrande på mig.
Gjorde en ställning att hänga automaterna i.
När ska man börja utfodra, känns lite tidigt nu.
View attachment 477837
Vi kör året runt - lite mindre på sommaren, men har alltid ganska mycket fågel här. Hackspett o nötväcka är ena lata j-lar, de håller sig alltid framme
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vi kör året runt - lite mindre på sommaren, men har alltid ganska mycket fågel här. Hackspett o nötväcka är ena lata j-lar, de håller sig alltid framme
Stämmer, först på nötkorven idag var nötväcka och hackspett, de andra småfåglarna kämpade mellan varven med att äta och hålla en skata borta, faktiskt snyggt teamwork av dem.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top