Få vitare ljus till halv belysningen ej xenon!

Det är kalasbra,men reglerna säger nej.
Men du e ju me i Gynstol Pikkadollers,så det skiter väl du i :tummenupp

så jäla typiskt med regler hela tiden och överallt! det är ju bättre för säkerheten och skit om jag skulle byta lampa...

sportis, du vill inte få en club sandwich i bakskallen...

Jag köpte XP Moto, och även om det e dyrt, så är det värt varenda krona. Nu kan jag plötsligt se på natten

Ser ut som om hojlampan har högre effekt:

H4 X-treme Power 12 60/55W P43t-38
H4 XP Moto 12 60/65W P43t-38

H7 ser ut att vara samma..

EDIT:
Ser ut att vara en felskrivning på deras hemsida, båda ska vara 60/55W enligt detta: http://pal-documents.com/xpmoto-saleskit/XtremePowerMoto/files/xpmoto_leaflet_sv.pdf

Last edited:
Xeonlampor borde förbjudas, förstår inte hur det kan vara lagligt att ha på bilar, möter jag nån jävel som åker runt i sin nya volvo med xeon-lampor i mörkret e det ju bara slå på helljuset för att frösöka skymta vart vägen tar vägen, och då ser ingen nånting och man får bara hoppas man inte smäller med nåt.

Om biltillverkarna själva inte kan lyckas konstruera bilar med xeon-ljus som inte totalt förstör all sikt och mörkerseende för mötande trafik så är det nog inte rekomenderat att själv försöka sig på en konventering

"ovitt" ljus beror i 99 fall av 100 på spänningsfall.

De s.k "ljusförstärkare" som säljs är oftast konserverad gröt, i form av uppboostade vanliga extraljusrelän...
Allt för att undvika spänningsfall alltså.

Man kan istället själv göra enkla åtgärder, såsom att:

- dra grövre kablage
- kolla jordpunkter och förbättra dem
- montera relä (vanliga extraljusrelän)
- sätta i starkare (flera watt) lampor

Tänk på att så lite som 1% spänningsfall ger 15% ljusförlust!

Second that :tummenupp

130/80W H4 finns på biltema efter att du gjort som Dr Bike säger.

så jäla typiskt med regler hela tiden och överallt! det är ju bättre för säkerheten och skit om jag skulle byta lampa...

sportis, du vill inte få en club sandwich i bakskallen...
Xeonlampor borde förbjudas, förstår inte hur det kan vara lagligt att ha på bilar, möter jag nån jävel som åker runt i sin nya volvo med xeon-lampor i mörkret e det ju bara slå på helljuset för att frösöka skymta vart vägen tar vägen, och då ser ingen nånting och man får bara hoppas man inte smäller med nåt.

Om biltillverkarna själva inte kan lyckas konstruera bilar med xeon-ljus som inte totalt förstör all sikt och mörkerseende för mötande trafik så är det nog inte rekomenderat att själv försöka sig på en konventering
För att lagligt få ha xenon på halvljus krävs nivåreglering i lamphus och högtrycksspolning. Kan inte mer än anta att detta är för att kunna motverka bländning av mötande trafik, något som xenon kan vara fördjävliga på. Hur som haver så lär det vara svårt att få igenom på hoj. På helljus ska det däremot inte vara några problem så vitt jag kan se.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025