Få ut uppgifter från Kronofogden?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag vill veta om man som privatperson kan få ut uppgifter om en annan person och se om denne någon har skulder hos kronofogden.
Även om man kan se nyligen inkomna krav till fogden?

Bakgrunden till det hela är att en bil som inkom i min ägo för några månader sedan uppgavs vara skattad samt besiktigad och när jag kollade detta så stämde detta. Dum som jag var så kollade jag endast på transportstyrelsens hemsida och inte ringde till dem som jag brukar göra.
Där såg allt bra ut.
Nu är problemet att jag fick hem ett brev där det stod att fordonsskatten ej är inbetald så körförbud har inträtt på bilen.
Med andra ord har föregående ägare ej betalat in inom de 21 dagar han hade på sig.
Inget jätteproblem i sig, det är bara 2000:- det rör sig om så det skiter jag i men om man är så oärlig så kommer jag givetvis jävlas och inte betala in skatten då det drabbar honom och inte mig mer än att jag får betala in en straffavgift när jag väl ska betala.
Jag vill heller inte ställa av bilen för då blir kravet på honom mycket mindre.

Så nu vill jag kolla om han har tidigare skulder där för då lär han ju skita i det och då kan jag lika gärna betala men om han är grön så vill han ju ogärna ha en prick i registret hos fogden och lär ju betala :hihi

Givetvis skulle jag kunna ringa dem själv men tror ni att jag kom ihåg detta idag medan de hade öppet? Lär inte göra imorgon heller...

Ja har du bara personnummer, så är det bara ringa så talar de om allt han har om ärenden hos dem. Detta är offentligt

Har du prövat att kontaktat denna person. Folk kan faktiskt glömma, eller vara bortresta etc etc..

Är det nu så att han skitit i det medvetet, KÖR SAJA..

Säljaren tar säkert som dom flesta för givet att skatten följer ägaren.

Bara att ha is i magen och vänta en litet tag till.

Behöver man inget konto där för kunna det?

Jo, men det är ju bara att regga. Sen kostar det några kronor att kolla också, typ en tia eller nåt liknande. Och så får ju den man kollar ett brev hem också att man har kollat upp dom. Men har man anledning att kolla och inte är konflikträdd så är det ju inget problem.

Jo, men det är ju bara att regga. Sen kostar det några kronor att kolla också, typ en tia eller nåt liknande. Och så får ju den man kollar ett brev hem också att man har kollat upp dom. Men har man anledning att kolla och inte är konflikträdd så är det ju inget problem.

Jag tog en upplysning på en bilhandlare som sålt en rutten bil till mig. Han vägrade erkänna att bilen var rutten ända fram tills brevet från Ratsit damp ner i hans brevlåda. Då tog han tillbaks bilen och jag fick tillbaks vartenda öre. :D

Jag tog en upplysning på en bilhandlare som sålt en rutten bil till mig. Han vägrade erkänna att bilen var rutten ända fram tills brevet från Ratsit damp ner i hans brevlåda. Då tog han tillbaks bilen och jag fick tillbaks vartenda öre. :D

Det ska väl lära den rövaren. Annars funkar det ju att bara åka dit och sparka in dörren och väsa: "Who's the fella' that owns this shithole? You, fat man. Speak up!"

Det ska väl lära den rövaren. Annars funkar det ju att bara åka dit och sparka in dörren och väsa: "Who's the fella' that owns this shithole? You, fat man. Speak up!"

Hehe jo jag körde det vanliga hotet om advokat och ARN men det bet inte eftersom han trodde jag skojade. Det gjorde jag inte. :D

De intervjuade två snubbar från HA (eller Red Devils? stark HA-kopplig ivfsh) i lokaltidningen för ett par år sen. De har ju visst börjat bedriva (till viss del) laglig indrivningsverksamhet.

"Hur gör ni för att få in pengarna då?"

"Oftast räcker det att vi knackar på dörren..."

Har du prövat att kontaktat denna person. Folk kan faktiskt glömma, eller vara bortresta etc etc..

Är det nu så att han skitit i det medvetet, KÖR SAJA..

Han är väl medveten om detta ja, så det är inte där problemet ligger.
Han har ju dessutom fått ett inbetalningskort så att skatten skulle vara mitt problem är ju inte fallet utan det står ju klart och tydligt att ägaren vid ingången till den månad skatten ska betalas är den som är betalningsskyldig.

Transportstyrelsen var inte vidare hjälpsamma heller, de tyckte att jag skulle betala och se glad ut för annars får jag inte köra bilen.
Skitsnack menade jag på då jag ju inte kan ha en aning om detta då det var ett vanligt postbrev de skickade och inte ett rekat, så vem vet om det har kommit bort på posten som allt annat :gnissla

Personnummer, det borde ju stå på tidigare ägare via transportstyrelsen kan man tycka så det ska jag kolla upp och sen ringa till kronofogdemyndigheten.

Han är väl medveten om detta ja, så det är inte där problemet ligger.
Han har ju dessutom fått ett inbetalningskort så att skatten skulle vara mitt problem är ju inte fallet utan det står ju klart och tydligt att ägaren vid ingången till den månad skatten ska betalas är den som är betalningsskyldig.

Transportstyrelsen var inte vidare hjälpsamma heller, de tyckte att jag skulle betala och se glad ut för annars får jag inte köra bilen.
Skitsnack menade jag på då jag ju inte kan ha en aning om detta då det var ett vanligt postbrev de skickade och inte ett rekat, så vem vet om det har kommit bort på posten som allt annat :gnissla

Personnummer, det borde ju stå på tidigare ägare via transportstyrelsen kan man tycka så det ska jag kolla upp och sen ringa till kronofogdemyndigheten.

Antingen sura och vänta eller så sura och betala, det är dom två valen.

Jag har provat båda eftersom jag råkat ut för det två gånger.. :)

Rövhålet jag försökte vänta ut i ett par månader gav sig inte.
Jag ringde fogden och fick veta att han hade fler skulder hos dom, ungefär då insåg jag att det var kört.

Edit: Personnummer fick jag ut på ratsit eller något liknande sätt som jag inte kommer ihåg. Tror inte du får reda på det via vv.

Dessutom är du skyldig att veta om bilen är skattad eller ej, det finns inga kryphål ens i dom här situationerna fick jag höra då jag ringde runt.

Last edited:
Jag jobbar på Kronofogden. Ring bara, så länge du har personnumret, så får du veta i stort sett allt du behöver veta.

Niclas L

Ring skatteverket och i första valet väljer du att få prata med folkbokföringen, om du vet vad han heter och var han är folkbokförd kan de berätta vad han har för personnummer.

Kollade exet idag. Nästan skuldfri, löneutmätning är grejen. Mtp hur snabbt det gått på slutet måste det ha varit en ordentlig summa hon skulle fått tillbaka på skatten.

Man får hålla lite allmän koll då hon inte kan låta barnets pengar vara ifred, trots underhåll och tillfuskat bostadsbidrag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT