Få ut lagerbanor i styrhuvudet smidigt

Nu vill jag inte vara den som är den men är inte spåret du ser där inne i styrhuvudet till för att du ska få plats med ett spett eller järn av något slag och sedan knacka ut lagerbanan med en klubba?
 
Tillverka ett, rondell och en stor skruvmejsel skulle jag nog använt. Med rondellen slipar du till mejseln så den passar i spåret, sen knackar du. Man får aldrig vara rädd att bygga om verktyg så de passar. . . . :)
 
Så många bra förslag trådskaparen fått nu så borde lagret ha hoppat ur av sig självt... :tungan
 
Tillverka ett, rondell och en stor skruvmejsel skulle jag nog använt. Med rondellen slipar du till mejseln så den passar i spåret, sen knackar du. Man får aldrig vara rädd att bygga om verktyg så de passar. . . . :)

Tänkte förut ta en 10mm fyrkantsprofil, modifiera den med hjälp av lokala svetsaren, men nu tänker jag prova flunks ide först. Visst kan göra egna verktyg men jag tänker att det borde funnits ett bra verktyg för detta. Man har ju sett trådar här där folk stöter på patrull och då säger nån typ: -Köp artikelnr 123456 på Feltema för 39:- och sedan artikelnr 789456 för 65:- och skruva in den ena där och andra här och så har du ett perfekt verktyg. :)
 
Jag brukar alltid fuska med 5-56 innan jag använder våld för att lösa uppgiften. Med 5-56 mindre jobbigt helt enkelt. Och vill det inte nästa dag. Mer 5-56 och en natts vila till.
 
Så många bra förslag trådskaparen fått nu så borde lagret ha hoppat ur av sig självt... :tungan

Faktiskt! När jag var nere sent igår kväll så låg båda lagerbanorna på golvet! :rolleyes: :crash Eller jag drömde kanske det när jag vaknade på morgonen
 
Last edited:
Jag brukar alltid fuska med 5-56 innan jag använder våld för att lösa uppgiften. Med 5-56 mindre jobbigt helt enkelt. Och vill det inte nästa dag. Mer 5-56 och en natts vila till.

Kommer verkligen 5-56 in mellan där? Precisionen är ju brutal! Men visst, såklart man ska spraya på, kostar ju inget liksom.
 
Hittade inte mitt verktyg igår så någon bild har jag inte.
Jag tog en stång på runt 8 mm som jag slipade som en skruvmejsel. Tricket var att jag böjde den de sista 5-6 cm så när jag trycker den mot röret i styrhuvudet och håller den vassa änden mot skarven mellan lagerbanan och sätet i styrhuvudet (en skarv som var nästan obefintlig) då går kraften både in i skarven och nedåt.
Att ta rak en skruvmejsel funkar inte alls, men mitt verktyg har funkat fint på 3-4 olika hojar där det var svårt att ens se skarven.

Jag har inte kört med någon olja eller värme/kyla eller annat trick. Bara banka "lagom" hårt tills det blir en glipa.
 
Värm ramen i höjd med lagret och knacka med nåt som på bilden iskall la upp
 
Har du en varmluftpistol? Att värma styrhuvudet så mycket du vågar utan att skada lacken brukar göra exorcismen enklare.
 
Nu har jag fått ut den övre lagerbanan i alla fall. Bitsmetoden funkade inte så bra för min del, bitsen skjuts fram när den ligger i skåran eller hoppar ur skåren, men då har jag provat den metoden i alla fall :) Jag fick köra med dremeln och skära ut en trekant på båda sidor av lagerbanan, en hel del pysslande! Helt klart hade jag nu i efterhand lämnat in hojen för några tusenlappar, förstår inte vad Yamaha tänkte när de konstruerade hojen med lagerbanor som man inte kan komma åt ordentligt! ! Jaja, då har man undre lagerbanan kvar :smasha
 
Last edited:
Hittade inte mitt verktyg igår så någon bild har jag inte.
Jag tog en stång på runt 8 mm som jag slipade som en skruvmejsel. Tricket var att jag böjde den de sista 5-6 cm så när jag trycker den mot röret i styrhuvudet och håller den vassa änden mot skarven mellan lagerbanan och sätet i styrhuvudet (en skarv som var nästan obefintlig) då går kraften både in i skarven och nedåt.
Att ta rak en skruvmejsel funkar inte alls, men mitt verktyg har funkat fint på 3-4 olika hojar där det var svårt att ens se skarven.

Jag har inte kört med någon olja eller värme/kyla eller annat trick. Bara banka "lagom" hårt tills det blir en glipa.

Tänkte den tanken när jag höll på med min 10mm fyrkantsprofil, att man kanske skulle böja den, antagligen precis som du menar, har provat det nu, bankar man lite grann så ligger den kvar, bankar man lite hårdare så slinter den. Om man bankar lite grann typ 28632 gånger så kanske man skulle kunna se nån förändring. Blir väl att köra ännu mer med Dremeln :mad:
 
Har du en varmluftpistol? Att värma styrhuvudet så mycket du vågar utan att skada lacken brukar göra exorcismen enklare.

Jepp, har det och gasol. Värmepistolen är ju snällare mot färgen än gasol men räcker den? Om jag ska byta styrlager igen på en mc så tänkte jag kolla upp om den har gömda lagerbanor, då lämnar jag in hojen. Borde finnas en lista på hojar med styrlagervarning!!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top