Få ut information om interna anställningar?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Har jobbat på samma företag i 2,5 år nu.
Hoppat mellan anställd på timme och ha ett schema under semestertider.
Det finns två schemarullningar som skulle passa mig.
Men självklart är det flera som vill ha sådana scheman.
Jag har sökt tjänsterna sedan jag började.
Men det man får höra är: "Du står på listan".

Nu har flera personer fått sådant schema, tom. utan att söka det.

Mina frågor är:

Kan man fråga arbetsgivaren om hur länge de som senast anställts har jobbat?

Den där listan. Är det något man kan fråga om?

Självklart är det bara att fråga, men är det något som arbetsgivaren "ska" lämna ut?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
finns nog ingen lista, de anställer efter vad de känner för
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är inte nödvändigtvis officiell infomation som man kan begära ut nej. Men en Arbetsgivare som skulle neka eller som ljuger för sina anställda om anställningen är inget att hänga i granen precis.
Men det är faktiskt så att man har rätt att kräva vissa saker efter att ha jobbat på samma anställning en viss tid. Tyvärr är jag inte så insatt i exakt vad som gäller men nån annan vet säkert.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
finns nog ingen lista, de anställer efter vad de känner för

Mycket möjligt. Men de har gått ut med att anställning ska ske efter anciennitet.

Det är inte nödvändigtvis officiell infomation som man kan begära ut nej. Men en Arbetsgivare som skulle neka eller som ljuger för sina anställda om anställningen är inget att hänga i granen precis.
Men det är faktiskt så att man har rätt att kräva vissa saker efter att ha jobbat på samma anställning en viss tid. Tyvärr är jag inte så insatt i exakt vad som gäller men nån annan vet säkert.

Skulle vara bra att veta vad man kan "kräva", om något. Inte ljuga, men att de har väldigt dålig koll.
Kanske kan vara så. Någon som har mer info kring det?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jobbar du kommunalt? Om inte så är du ganska så körd tippar jag på. Sen kan de ju hävda precis vad som helst vid en anställning, tex speciella kunskaper.
Men inom vissa branschorganisationer finns det ju regler som säger att om du tex har varit anställd på timme HELTID eller följer samma schema i mer än 6 månader så ska arbetsgivaren erbjuda en "fast" anställning med samma timmar. Detta är dock en sanning med modifikation och går givetvis att komma runt ganska enkelt tror jag.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Mycket möjligt. Men de har gått ut med att anställning ska ske efter anciennitet.



Skulle vara bra att veta vad man kan "kräva", om något. Inte ljuga, men att de har väldigt dålig koll.
Kanske kan vara så. Någon som har mer info kring det?

Hur vore det om du läste på om LAS eller pratade med ditt fackombud?
Om ombudet på din arbetsplats inte har tid med dig så vänd dig till ditt fackförbund istället för att höra folk som gissar hej vilt på ett internetforum.
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Finns inget lagligt stöd som gör att du kan kräva att få jobbet/schemaraden. När det gäller att leda och fördela arbetet samt vem man anställer osv är upp till arbetsgivaren. Om en vikarie ska placeras in på en schemarad så kan arbetsgivaren välja och vraka. Om personen jobbat 2 dagar eller 1,5 år spelar ingen roll.

Du bör kolla upp exakt hur många anställningsdagar du har. Om du är timanställd så räknas varje dag du arbetar som en anställningsdag(är du månadsanställd så räknas även fridagar in, dvs tex. lör och sön). Har du varit anställd mer än 2 år (730 dagar) de senaste 5 åren så ska du tillsvidareanställas (LAS 5§).

Utöver det så kan det finnas kollektivavtal för din arbetsplats som ger generösare "regler" än lagen(som Anders skriver).
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Fråga istället varför du inte blivit vald till dessa tjänster.

Det är duktigt irriterande med folk som öppet driver ett berättigande-beteende enbart pga anställningsår. Tyvärr så blir det så på en strikt reglerad arbetsmarknad.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Fråga istället varför du inte blivit vald till dessa tjänster.

Det är duktigt irriterande med folk som öppet driver ett berättigande-beteende enbart pga anställningsår. Tyvärr så blir det så på en strikt reglerad arbetsmarknad.

Har pratat med personen som är ansvarig för anställningarna.
De tar endast hänsyn till hur länge man jobbat.

Det håller jag också med om. Skulle aldrig komma på tanken att tvinga mig till
en tjänst på det sättet. Inte det som var tanken.
Men det är ju ändå Sverige :rolleyes: hade du blivit förvånad om man kunde kräva ut sådant?

Min tanke är mer:
Är det en "okey" fråga, att undra hur länge de som senast anställts?
Så man kan få sig en ungefär uppfattning om hur lång tid det kan vara min tur.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top