Biker78
Ny medlem
Ena hjullagret har skurit för mig i bak, ytterdelen siter kvar hur får jag den det på enklaste sätt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
kk74 skrev:I nödfall kan du försöka att värma ut den.
Robban_C skrev:Menar du att ytterringen sitter kvar i fälgen men att innering, kulor och kulhållare är borta?
I så fall skulle jag nog torka rent inuti ytterringen och därefter lägga en sträng med MIG-svets inuti. När sen ringen kallnar så krymper den en anings och ramlar ut så fint.
Kom på en sak:Gpx skrev:... lägger en sträng med tigen![]()
Robban_C skrev:Kom på en sak:
Frågan är om det blir lika bra med TIG. En TIG ger ju långsammare uppvärmning. MIG ger snabbare uppvärmning = ringen hinner inte expandera lika mycket under uppvärmningsfasen. Det är ju liksom av intresse att ringen expanderar minsta möjliga under uppvärmningsfasen för att den på så sätt ska bli så liten som möjligt när den har kallnat.
Jag har liksom aldrig provat med TIG men om du använder TIG så vill jag gärna veta hur det går.
Robban_C skrev:Kom på en sak:
Frågan är om det blir lika bra med TIG. En TIG ger ju långsammare uppvärmning. MIG ger snabbare uppvärmning = ringen hinner inte expandera lika mycket under uppvärmningsfasen. Det är ju liksom av intresse att ringen expanderar minsta möjliga under uppvärmningsfasen för att den på så sätt ska bli så liten som möjligt när den har kallnat.
Jag har liksom aldrig provat med TIG men om du använder TIG så vill jag gärna veta hur det går.

Gpx skrev:Ena hjullagret har skurit för mig i bak, ytterdelen siter kvar hur får jag den det på enklaste sätt?

URRninja skrev:Robban, nu är jag igång och jiddrar igen men jag är bara nyfiken..![]()
Ringen har väl samma storlek vid en given temperatur, oavsett hur mycket den hunnit expandera under uppvärmningen? I mitt tycke borde den återgå till samma storlek som tidigare när den svalnar oavsett hur mycket den värmts upp, medan själva svetssträngen är den som krymper och drar ihop ringen en smula. Alltså är det svetssträngen som ska vara så varm som möjligt innan den svalnar för att krympa så mycket som möjligt. Eller tänker jag fel?![]()
Klart man ska vara nyfiken, hur skulle världen se ut annars?URRninja skrev:Robban, nu är jag igång och jiddrar igen men jag är bara nyfiken..![]()
Ringen har väl samma storlek vid en given temperatur, oavsett hur mycket den hunnit expandera under uppvärmningen? I mitt tycke borde den återgå till samma storlek som tidigare när den svalnar oavsett hur mycket den värmts upp, medan själva svetssträngen är den som krymper och drar ihop ringen en smula. Alltså är det svetssträngen som ska vara så varm som möjligt innan den svalnar för att krympa så mycket som möjligt. Eller tänker jag fel?![]()
tassen skrev:Du frågar efter enklaste sätt...mekar du själv och har verktyg ?
Skarpslipat mässingsdorn, knacka växelvis runt om lager banan från motsatt sida genom fälgcentrum, lagret kan sitta hårt, men det går. tro mig.
Har du lite tålamod så är det inga problem...alla har inte svets maskiner av alla slag hemma![]()
Robban_C skrev:Klart man ska ...är ju nyfiken.![]()
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |