Få ur hjullager?

Menar du att ytterringen sitter kvar i fälgen men att innering, kulor och kulhållare är borta?
I så fall skulle jag nog torka rent inuti ytterringen och därefter lägga en sträng med MIG-svets inuti. När sen ringen kallnar så krymper den en anings och ramlar ut så fint.
Ett alternativ är att svetsa fast ett par skruv i ringen och rycka ut ringen med en glidhammare men det är mer jobb än metod 1 ovan.

Avdragare?
Försök annars att knacka ut den ifrån andra sidan (om du kommer åt). Använd gärna en mässingstång eller något annat mjukt material och knacka försiktigt runt hela ringen tills den kryper ut. Kan ta en stund, men försök att ta det försiktigt så att du inte skadar lagerbanan. I nödfall kan du försöka att värma ut den.

Kolla om man kan komma åt från andra sidan med en skruvmejsel. Knacka typ kl 12-6-3-9 växelvis lite fint. Såklart olika på olika modeller, men har för mig att jag gjort så med gott resultat. De brukar sitta med lite presspassning men inte så hårt. Se till att driva ut den så rakt som möjligt.

EDIT: Som kk74 skriver. Det bästa är naturligtvis att använda något runt att knacka med. Om det går att komma åt.

Last edited:
Ah, just det... Annars kan man ju försöka att värma runt lagret.

Last edited:
Gör som Robban_C skrev, lägg en svetssträng på lagerytan innifrån så krymper stålringen. Se ba upp så att du inte "pruttar" sönder alu't med MIG-svetsen. Jag gör likadant med de gamla ventilsätena av stål när jag ska byta till större ventilsäten.

Eller så tar du med dig fälgen till en mekaniker! Jag har alltid varit lite rädd för att skada lagerbanan, och aldrig haft en sådant "ta-ut-lager-verktyg" ...tar dom 20sekunder, aldrig ens behövt betala för det :)

Men prova ovanstående exempel först...

Robban_C skrev:
Menar du att ytterringen sitter kvar i fälgen men att innering, kulor och kulhållare är borta?
I så fall skulle jag nog torka rent inuti ytterringen och därefter lägga en sträng med MIG-svets inuti. När sen ringen kallnar så krymper den en anings och ramlar ut så fint.

Japp precis så är det.tar med fälgen till jobbet o lägger en sträng med tigen :tummenupp

Det blir nog utmärkt. Jag brukar göra så när det handlar om byte hjullager framhjulsdrivna bilar. När man väl får ur hjulaxeln ur styrspindeln så brukar kulorna rasa iväg över golvet likt skrämda kackerlackor och sen finns det inte en chans att få tag i ytterringen. Två (det är ju oftast bredare ringar än på hojar) strängar med MIG:en löser allt. Enkelt och snabbt!

Gpx skrev:
... lägger en sträng med tigen :tummenupp
Kom på en sak:
Frågan är om det blir lika bra med TIG. En TIG ger ju långsammare uppvärmning. MIG ger snabbare uppvärmning = ringen hinner inte expandera lika mycket under uppvärmningsfasen. Det är ju liksom av intresse att ringen expanderar minsta möjliga under uppvärmningsfasen för att den på så sätt ska bli så liten som möjligt när den har kallnat.
Jag har liksom aldrig provat med TIG men om du använder TIG så vill jag gärna veta hur det går.

Robban_C skrev:
Kom på en sak:
Frågan är om det blir lika bra med TIG. En TIG ger ju långsammare uppvärmning. MIG ger snabbare uppvärmning = ringen hinner inte expandera lika mycket under uppvärmningsfasen. Det är ju liksom av intresse att ringen expanderar minsta möjliga under uppvärmningsfasen för att den på så sätt ska bli så liten som möjligt när den har kallnat.
Jag har liksom aldrig provat med TIG men om du använder TIG så vill jag gärna veta hur det går.

Prövar me tigen först annars tar jag halvautomaten? hör av mig imorgon om resultatet

Robban_C skrev:
Kom på en sak:

Robban, nu är jag igång och jiddrar igen men jag är bara nyfiken.. :hej

Ringen har väl samma storlek vid en given temperatur, oavsett hur mycket den hunnit expandera under uppvärmningen? I mitt tycke borde den återgå till samma storlek som tidigare när den svalnar oavsett hur mycket den värmts upp, medan själva svetssträngen är den som krymper och drar ihop ringen en smula. Alltså är det svetssträngen som ska vara så varm som möjligt innan den svalnar för att krympa så mycket som möjligt. Eller tänker jag fel? :va

Gpx skrev:
Ena hjullagret har skurit för mig i bak, ytterdelen siter kvar hur får jag den det på enklaste sätt?

Du frågar efter enklaste sätt...mekar du själv och har verktyg ?
Skarpslipat mässingsdorn, knacka växelvis runt om lager banan från motsatt sida genom fälgcentrum, lagret kan sitta hårt, men det går. tro mig.
Har du lite tålamod så är det inga problem...alla har inte svets maskiner av alla slag hemma :yoparty

URRninja skrev:

Ringen har väl samma storlek vid en given temperatur, oavsett hur mycket den hunnit expandera under uppvärmningen? I mitt tycke borde den återgå till samma storlek som tidigare när den svalnar oavsett hur mycket den värmts upp, medan själva svetssträngen är den som krymper och drar ihop ringen en smula. Alltså är det svetssträngen som ska vara så varm som möjligt innan den svalnar för att krympa så mycket som möjligt. Eller tänker jag fel? :va

du missar det faktum att när den expanderar så trycker den ju ut ringen den sitter i o sen krymper den o då har den ju lossnbat från fästet-...

URRninja skrev:

Klart man ska vara nyfiken, hur skulle världen se ut annars? :tummenupp

Det jag menar är att man vill ju ha svetssträngen så varm som möjligt medan ringen ska vara så kall som möjligt. (Vilket för övrigt är tvärt emot det mesta av "normal" svetsning men det hör inte hemma här.)
Om ringen är "kall" medan den nylagda strängen är tokvarm så borde slutliga ytterdiametern så att säga bli minst. Tror jag.
Men det kanske går utmärkt med TIG också, jag har aldrig provat men jag vet att TIG ger jämnare värme, antagligen pga den längre uppvärmingstiden. Med MIG tillsätter man ju som bekant tillsatsmaterialet omedelbart (på kallt gods), med TIG först efter att man har fått en varm smälta i godset.
Och jag tror därför att ytterringen kommer att expandera mer innan strängen är på plats om man använder TIG.
Men eftersom jag inte är säker så vill jag gärna höra om slutresultatet. Som sagt, man är ju nyfiken. :tummenupp

tassen skrev:
Du frågar efter enklaste sätt...mekar du själv och har verktyg ?
Skarpslipat mässingsdorn, knacka växelvis runt om lager banan från motsatt sida genom fälgcentrum, lagret kan sitta hårt, men det går. tro mig.
Har du lite tålamod så är det inga problem...alla har inte svets maskiner av alla slag hemma :yoparty

Jag skruvar själv. men någon svets äger jag inte har ja ju tillgång till på jobbet.

Fungerar säkert bra att knacka ur det, men verkar lite jobbigare?

Robban_C skrev:
Klart man ska ...är ju nyfiken. :tummenupp

Jo det låter logiskt, det måste nästan vara så. Så frågan är nu bara om krympmarginalerna är så stora att det funkar med TIG:en. Vi får la se..

Ska inte tjata, men vill bara rekommendera metoden med en mässingsstång. Går det inte och du måste lägga en sträng med miggen så be någon erfaren göra det. En skadad lagerbana är en smula jobbigare att fixa än ett kärvat lager.

*/ ?>
Back