Få upp hojen på släpvagn ensam

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Hej,
Vad rekommenderar ni att få upp MC på släpvagn ensam.
En ramp från Biltema och köra upp på den eller 2 ramper?

Har en Kawasaki Er6-n 2006 och behöver hyra släpvagn för att göra uppkörningen i en annan stad i sommar.
Hojen väger ca 200kg, så denna funkar nog inte som är billigare.
Edit: köpte den och det fungerar bra.

Tack på förhand
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Garagegrannen har den från Biltema.
Han har lastat på släp
Yamaha MT-09
Suzuki GSX-R 600
Ducati Monster (750cc ?)
men de brukar alltid vara två om det.
Först den ena hojen, sedan kompisens hoj.
Så de hjälps åt få upp hojarna på släpet när de ska dra till bandagar.
Och han har en ramp, man går bredvid den på marken/gatan och skjuter upp hojen, en står på flaket och drar och tar emot den.
Men är du lite tränad som Magnus Samuelsson eller Naim Süleymanoğlu så grejar du det själv ! :)

Ska du göra det själv, kanske prova lastning och avlastning med en eller två kompisar som backup när du tränar lastning / avlastning så du slipper tappa hojen om nått går snett innan du fått in tekniken.

Anm.: Före anskaffandet av Biltema rampen så ställdes en rejäl träkloss kanske 50cm bred och nästan lika hög som släpets bakkant mot släpet. Sedan lades två Plyvoodskivor (240cm långa)
på varandra ( för styrkans skull)
på gatan
och
upp på klossen och så rullades hojarna ombord.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Oavsett om det är släp eller in i racebussen så brukade jag gå bredvid och krypköra in hojen, det räcker ju med tomgång och lite kopplingsslir för att det inte ska bli jobbigt att rulla in den. Sen har man förberett spännbanden så att det bara är att lirka runt dom runt gaffelbenen. Spänn inte det första så hårt, då kan du luta hojen från det så att säga medan du fixar det andra spännbandet, sen drar du åt allt så hojen står rakt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Oavsett om det är släp eller in i racebussen så brukade jag gå bredvid och krypköra in hojen, det räcker ju med tomgång och lite kopplingsslir för att det inte ska bli jobbigt att rulla in den. Sen har man förberett spännbanden så att det bara är att lirka runt dom runt gaffelbenen. Spänn inte det första så hårt, då kan du luta hojen från det så att säga medan du fixar det andra spännbandet, sen drar du åt allt så hojen står rakt.


Får jag varna lite för metoden att gå brevid med motorn igång...?


Det funkar utmärkt när man är erfaren med hojar och känner maskinen i fråga.
Men, detta är lastning inför uppkörning.

Vi kan alltså anta att den där djupa kompiskänslan inte riktigt har infunnit sig ännu.
Man kan också misstänka att pulsen ligger lite högre än normalt och därför grundar för dumma misstag.

Risken med att köra ombord hojen är att man med bara lite, lite bristande koppingskontroll riskerar att skjuta iväg rampen rakt bak i det mest kritiska läget - när framhjulet redan står på kärran. Ridå.


Tips för att lasta själv:

1. Ställ bil och släp i nedförsbacke.

2. Använd släpets stödben för att tvinga upp släpet till att stå helt vågrätt.
Ja! Bilen måste vara kopplad för stabilitetens skull, och ja, det ser konstigt ut och ingen annan gör likadant..
Skit i det - det finns massor av fördelar med att göra så här:

A. Bil och släp blir "stumt". Inga plötsliga, oväntade fjädringsrörelser som gör att man tappar balansen.

B. Ingen "knäck" mellan ramp och släp som hojen kan fastna på.

C. Inte bara släpet står horisontellt, utan även rampen - om allt görs rätt.

D. "Klivet upp" till släpet blir max 10 - 15 cm och helt plant. En promenad i parken. Med sin hoj.
Inget konstigt alls.

E. Du kan använda en billig, smal ramp - hojen förvinner liksom inte upp ifrån dig på den låga höjden.


Lycka till! Både med lastningen och uppkörningen.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag skulle nog rekommendera en bred ramp. Så att man kan gå bredvid hojen både upp och ner.

Typ en sån här https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/lastramper/lastramp-aluminium-2000041838 Visst är den litet dyr men du har garanterat köpt dummare saker för mer pengar.

Efter hundratals lastning/lossning av hoj på släp med smal ramp och gående bredvid på marken/släpet så tappade jag hojen. Det är väldigt lätt hänt oavsett hur rutinerad man tycker att man är, är min poäng. Det blev inlösen på den hojen...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har oftast kört upp mina hojar. Längden på brädan eller rampen avgör ju lutningen, så är bara hjälpmedlet långt nog, är det inga problem med normalt balanssinne.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har oftast kört upp mina hojar. Längden på brädan eller rampen avgör ju lutningen, så är bara hjälpmedlet långt nog, är det inga problem med normalt balanssinne.
Mycket bra poäng med längden. Tråkigt att upptäcka att rampen är för kort när underkant motor ställer sig på vinkeln mellan överkant ramp och golv släp.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kontakta istället din lokala SMC-klubb så finns det kanske någon pensionerad motorcyklist som kan vara sekond vid kärran eller övningsledare den dagen. Var ute i god tid (minst en månad) så att denne får hem tillståndet. Dribbla ensam med kärra...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har lett olika hojar med motorn igång hundratals gånger på olika smala ramper/plankor utan missöden MEN man gör det inte själv första gångerna utan risk. Särskilt inte om rampen inte har någon sorts säkring i släpet så den inte kan halka bakåt. Lyssna på Notrightriders råd men också: Ta med en vän om det går. Det är lätt att tappa hojen bort från sig när man är ovan att leda den och man har inte mycket kraft när den börjar tippa åt det hållet.

Annars är Biltemarampen rätt bra. Den är ganska lång och lagom bågformad vilket dels minimerar risken att låga hojar tar i magen när man ska över kanten till släpet och eftersom uppförsbacken minimeras sista biten när framhjulet är ombord men bak är på rampen minskar också risken att rampen halkar bakåt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tippsläp underlättar. Lätt att säga för de 2 släp jag brukar nyttja har båda denna finess. Tilta upp något så blir det lågt "insteg". På samma tema som notright använder marklutningen, vilket blir bäst om man kombinerar.
Kloss och planka så slipper man risk att rampen hoppar av släpet.
 

oliven

Sporthojsnörd
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-78 + -91, Yamaha SR 500
Jag kör med hästsläp där jag får plats med 2 hojar. Ramp bak. Monterat extra fästöglor för spännbanden.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Som sagt, hyr släp med ramp! Försök att få tag på ett framhjulsstöd att låna, då det underlättar enormt vid lastning!

Har själv ett vanligt gallersläp. Som ramp har jag en kraftig bred träregel. I änden har jag skruvat fast ett par vinkeljärn jag häktar fast i den fällda lämmen, så den inte glider av.
Längden är precis lika lång som lastlängden på släpet, så när lämmen stängs kilas "rampen" fast.
Inga problem att gå sidan om och knuffa, och sen hoppa upp på släpet. Sen man blev förälder och prioritera bort att gå till gymmet krävs det numera att man tar sats en liten bit.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hoppas TS hittar "sin" lösning bland alla (mestadels) goda och välmenta råd!

Därtill har jag sett Toyman lasta hoj i skåpbil. Sker med stil!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Får jag varna lite för metoden att gå brevid med motorn igång...?


Det funkar utmärkt när man är erfaren med hojar och känner maskinen i fråga.
Men, detta är lastning inför uppkörning.
Varna på :tummenupp Jag sa bara att jag gör så, och att jag känner mig mer trygg med det än att knuffa upp hojen. Men helt korrekt finns det risker med det också, att få motorstopp eller att tappa kopplingen och knycka till gasen när hojen hoppar framåt kan i bästa fall ge många visningar på tuben. Det ska tilläggas att jag hade en ramp byggd av 2tum8-plank, med hemsvetsat gångjärn på mitten och en lika hempulad läpp som hängde bakpå bussen. Det var väldigt fin svikt i grejerna, något Salomon och Rossignol hade varit gröna av avundsjuka av :hihi

En sak som kan vara lätt att glömma, men som är nog så viktig är att dra åt handbromsen innan man börjar lasta något :fakta

En kapten i lumpen skulle köra upp en HVA258 med skidor upp på en fordonstrailer. Självklart fastnade en skida i något och även om han inte höll stumt uppför så saknades kanske viss ödmjukhet, så han tumlade omkring en del. Men stoltheten förbjöd honom att visa några som helst tecken på smärta inför oss värnpliktiga, fast han var något stel när vi hjälpte honom knuffa upp hojen på släpet :D
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Och fullständigt OT, även om TS kommer uppleva det också - det är värre att ta backa ner hojen från släpet sen. Då måste du gå bredvid/bakåt om du inte är balanskonstnär.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min släpkarriär för MC-transport började med vårt vanliga normalsläp samt 2 ramper från Jula säkrade med band runt om och ett par skruv nedstuckna i hål i flaket.
Fungerade så länge vi var två och ingen tappade balansen uppe på släpet och fick hojen över sig.
Släp 2 blev ett Neptunsläp för 2 hojar. Efter lite modifiering med durkalu blev det riktigt bra, enda kvarstående bekymmrt var skitiga hojar efter transport.
Släp 2, ett täckt flyttsläp med ramp. Inga bekymmer att lasta / lossa, lika ganska rena hojar vid framkomsten som vid lastningen och inga klåfingriga typer vid raststopp på vägen.
Inga häftiga klistermärken på släpet som skvallrar om innehåll.

Om TS inte får tag på ett framhjulsstöd så funkar en lastpall upp och ned bra att ställa framhjulet i och så skruva dit en regel som klämmer däcket lite. Och så ett par lastband som håller hojen upprätt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har själv liknande funderingar inför att jag tänkt skaffa ett släp som bl.a. skall användas till att transportera hojar. Jag är kort och lätt, så oavsett om jag leder eller kör upp för en ramp har jag inte mycket att sätta emot om saker skulle börja gå sidledes.

Hade först tänkt mig ett skåpsläp med ramp (typ flyttsläp) enligt ovan för att dels lättare kunna lasta två hojar, dels ha dem skyddade från väder och insyn. Hyrde ett sådant släp för att transportera hojen till service i höstas.

Använde Notrightriders metod. Uppfarten till garaget är uppförsbacke med rätt så grov stenkross så jag backade upp släpet så jag kunde fälla ut rampen mot garageöppningen och få tillräckligt plant för att kunna rulla in hojen. Upptäckte då ett annat problem. De där släpen är riktigt tunga och klumpiga, i synnerhet om man inte har en större bil med fyrhjulsdrift. Var nätt och jämnt att det gick att backa upp det ens med tomt släp och det krävdes kilar under hjulen på både bilen och släpet vid lastning. Ännu värre att behöva knuffa runt släpet en del för hand på ojämnt underlag. Skulle behöva asfaltera uppfarten...

På plan asfalterad yta var det rätt enkelt att rulla ut hojen bakåt, då man kan gå bredvid på rampen och reglera med bromsen. Lastning innebar att köra upp för rampen. Funkar det också, även om det för mig som inte når ned med hela foten till marken ens vid planmark kan bli onödigt spännande om jag av någon anledning skulle tappa fart när enbart framhjulet befinner sig på rampen.

De där skåpsläpen är dessutom rejält dyra och med två hojar lastade når man i princip maxlast viktmässigt, så jag börjar fundera på andra släpalternativ. Måste fortfarande vara en riktig ramp så det går att köra upp eller gå bredvid, annars kommer det inte funka för mig ifall jag skall kunna lasta på hojen själv.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top