Få upp hojen på släpvagn ensam

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag gjorde precis så med en liknande typ av hoj på min uppkörning, fast istället för släp tryckte jag in hojen i min Caddy. Med smal ramp, gåendes bredvid och körde upp hojen. Avplockade backspeglar pga låg höjd i skåpet, och själv krypandes bredvid hojen pga samma låga takhöjd. 2 gånger till och med på uppkörningen, konbanorna och trafikkörningen var på olika ställe. Inga konstigheter, det funkar troligen fint, men det är ett extra riskmoment såklart.
Några tips: Framförallt ska du säkra rampen så den inte kan glida iväg. Spännband mellan ramp och släp funkar fint. Det rekommenderas att öva på detta ett antal gånger innan uppkörning så att du inte är nervös för detta, det är jobbigt nog att köra upp ändå. När hojen ska ner gäller det att ta det lugnt och försiktigt, samt sikta in rampen bra. Sitt inte på hojen när du ska ner…
 

Bike4fun

Sporthojsnörd
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R-hoj
Kan bara instämma med flera här ovan, det gäller att tänka till och ha rätt grejer till det här. Har själv lastat långt över 100 gånger på både pickuper och släp. Från början använde jag en lång kraftig bräda (från en takstol vid husbygge). Den var dock tung och framförallt för lång att få med sig utan att den stack ut från flaket. Skaffade sedan en teleskopisk ramp i aluminium från Kvistbergaprodukter / https://kvistberga.se/produkter/portabla-ramper/perfolight/
Den var inte billig, men jag har använt den under många år och aldrig ångrat det inköpet. Har man tur så kanske man kan hitta en sådan begagnad. Har funkat till både små och stora hojar.
En annan sak att tänka på, speciellt om man är nybörjare, är att säkra hojen på släpet ordentligt. De främre spännbanden får man ta i ordentligt med så att gaffeln/fjädringen kläms ihop skapligt. Hojen får ju inte börja gunga i fjädringen så att något spännband släpper eller att framhjulet glider i sidled. Brukar även säkra framhjulet i sidled med ett spännband fäst i framkant av fälgen. Inte heller fel att ta ett par spännband bak också, från skjutspinnarna eller ramrören t.ex. "Better safe than sorry" :)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En annan sak att tänka på, speciellt om man är nybörjare, är att säkra hojen på släpet ordentligt. De främre spännbanden får man ta i ordentligt med så att gaffeln/fjädringen kläms ihop skapligt. Hojen får ju inte börja gunga i fjädringen så att något spännband släpper eller att framhjulet glider i sidled. Brukar även säkra framhjulet i sidled med ett spännband fäst i framkant av fälgen. Inte heller fel att ta ett par spännband bak också, från skjutspinnarna eller ramrören t.ex. "Better safe than sorry" :)
Det är ju inte alltid gaffeln uppskattar att vara spänd så att den bottnar längre stunder, jag brukar spänna i gaffelbensändarna vid hjulaxeln. Ett sånt här https://www.ikea.com/se/sv/p/frakta-lastband-med-spaennare-svart-79306696/ avkortat till lagom längd på varje sida, sen står hojen tvärstadigt. Eller ja, den står och gungar i sin egen fjädring, men hjulet sitter fast. Jag nöjde mig med att ha framhjulet mot en balk och 2 spännband, men visst, säkring rakt bakåt i bakfälgen skadar inte heller.

Fördelen med IKEAs spännband är också att man slipper krokarna, visst, man måste trä i den lösa ändan i spännaren varje gång, men det tar jag gärna, istället för att svära över dom där krokarna som ramlar isär när man ska börja spänna, och som har en magisk förmåga att alltid hamna på fel ställe.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja det där med att
Det är ju inte alltid gaffeln uppskattar att vara spänd så att den bottnar längre stunder, jag brukar spänna i gaffelbensändarna vid hjulaxeln. Ett sånt här https://www.ikea.com/se/sv/p/frakta-lastband-med-spaennare-svart-79306696/ avkortat till lagom längd på varje sida, sen står hojen tvärstadigt. Eller ja, den står och gungar i sin egen fjädring, men hjulet sitter fast. Jag nöjde mig med att ha framhjulet mot en balk och 2 spännband, men visst, säkring rakt bakåt i bakfälgen skadar inte heller.

Fördelen med IKEAs spännband är också att man slipper krokarna, visst, man måste trä i den lösa ändan i spännaren varje gång, men det tar jag gärna, istället för att svära över dom där krokarna som ramlar isär när man ska börja spänna, och som har en magisk förmåga att alltid hamna på fel ställe.
Ja det där med att spänna åt så gaffeln komprimeras kan ju även vara extra knepigt när man som jag har elektronisk fjädring. Skulle tro att det är någon ventil som stängs så att den blir stenhård när tändningen är avstängd. Har hört om flera som fått byta packboxar av den anledningen och misstänker att en sådan transport även bidrog till att mina gav upp i förtid.

Har en Bike-Tower, dvs en MC-lyft med hävarm, som jag använde vid förra transporten och tycker det funkade hyfsat. Man kör upp hojen på släpet och sen hissar man bara upp den så mycket att den står upprätt och förhindrar att fjädringen komprimeras, men med hjulen i marken. Fast när jag kom fram var spännbanden så lösa att krokarna nästan hade hoppat ur öglorna, trots att jag tyckte jag spänt åt enligt alla konstens regler. Är väl kanske svårt att undvika när man kör flera mil på skumpiga vägar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Sedan så finns ju Pitbull-alternativet, om man vunnit på travet.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ett sånt här https://www.ikea.com/se/sv/p/frakta-lastband-med-spaennare-svart-79306696/ avkortat till lagom längd på varje sida, sen står hojen tvärstadigt. Eller ja, den står och gungar i sin egen fjädring, men hjulet sitter fast. Jag nöjde mig med att ha framhjulet mot en balk och 2 spännband, men visst, säkring rakt bakåt i bakfälgen skadar inte heller.
Att spänna i ofjädrade delar är enligt mig det rätta sättet att spänna fordon på släp, jag gör ungefär som du men ser till att bakhjulet inte kan lyfta vid tvärnit och inte heller flytta sig i sidled annars räcker det med framhjulet.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
På plan asfalterad yta var det rätt enkelt att rulla ut hojen bakåt, då man kan gå bredvid på rampen och reglera med bromsen.
Tipset jag fick angående det där var att använda kopplingen (med växel i, förstås) istället för bromsen för friktion när man backar av. Minns inte riktigt argumentet nu och har bara gjort manövern en endaste gång.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Släpvagn med tipp och promenera upp med hojen körandes bredvid har jag alltid gjort.
Får ta det lite sakta när det väger över balanspunkten och flakan tippar tillbaks till bommen, men det brukar gå bra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tipset jag fick angående det där var att använda kopplingen (med växel i, förstås) istället för bromsen för friktion när man backar av. Minns inte riktigt argumentet nu och har bara gjort manövern en endaste gång.
Jag brukar sitta på hojen när jag rullar av, och bromsar med framhjulet. Lite spännande om det regnar eftersom att det bara glider då, men har vi funkar hittills.
Jag kör även hojen när jag lastar. När jag hade ett tippbart släp körde jag upp på det tippar och stod på hojen när släpet fällde ner av hojens vikt. Folk ger en lite konstiga blickar när man gör det, men det funkar okej.
När man är ny med hoj är det nog bättre att ta det lugnt och ha hjälp och gå bredvid hojen, då det är lättare att hoppa iväg när något går fel då.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag brukar sitta på hojen när jag rullar av, och bromsar med framhjulet. Lite spännande om det regnar eftersom att det bara glider då, men har vi funkar hittills.
Jag kör även hojen när jag lastar. När jag hade ett tippbart släp körde jag upp på det tippar och stod på hojen när släpet fällde ner av hojens vikt. Folk ger en lite konstiga blickar när man gör det, men det funkar okej.
När man är ny med hoj är det nog bättre att ta det lugnt och ha hjälp och gå bredvid hojen, då det är lättare att hoppa iväg när något går fel då.
I mitt fall skulle jag behöva hyfsad fart om jag rullar av hojen sittandes på den. Lite för långsamt, så den börjar tippa när bara bakhjulet hunnit av rampen och det blir plötsligt väldigt spännande när man upptäcker att det är typ en halvmeter mellan moder jord och fotsulorna.

Släp med tipp skulle kunna vara intressant, men jag gissar att den varianten blir lite knepigare ifall man skall lasta två hojar och inte har talang för cirkuskonster, då jag förmodar att båda hojarna skulle behöva köras upp på släpet helt synkroniserat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I mitt fall skulle jag behöva hyfsad fart om jag rullar av hojen sittandes på den. Lite för långsamt, så den börjar tippa när bara bakhjulet hunnit av rampen och det blir plötsligt väldigt spännande när man upptäcker att det är typ en halvmeter mellan moder jord och fotsulorna.

Släp med tipp skulle kunna vara intressant, men jag gissar att den varianten blir lite knepigare ifall man skall lasta två hojar och inte har talang för cirkuskonster, då jag förmodar att båda hojarna skulle behöva köras upp på släpet helt synkroniserat.
Ja två hojar på tippsläp skulle nog vara onödigt spännande. Och jo, det behöver ju gå fort nog när man rullar av för att inte ramla, men jag har en bred ramp så jag kan ta emot med en fot om det behövs. Brukade lasta av banhojen så på en smal ramp, oooch... Jag lyckades ramla precis som du sa nån av de första gångerna jag testade. Med en halv depå som såg det. :skämsmössa:
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja två hojar på tippsläp skulle nog vara onödigt spännande. Och jo, det behöver ju gå fort nog när man rullar av för att inte ramla, men jag har en bred ramp så jag kan ta emot med en fot om det behövs. Brukade lasta av banhojen så på en smal ramp, oooch... Jag lyckades ramla precis som du sa nån av de första gångerna jag testade. Med en halv depå som såg det. :skämsmössa:
Man får skaffa sig en billig skrothoj så man kan öva en massa, helt enkelt.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Tipset jag fick angående det där var att använda kopplingen (med växel i, förstås) istället för bromsen för friktion när man backar av. Minns inte riktigt argumentet nu och har bara gjort manövern en endaste gång.
Det vet jag! Går du bredvid hojen när den ska ner kommer du inte åt fotbromsen. Handbromsen är lurig pga du har väldigt lite vikt på framhjulet i detta läget och det är så lätt att hojen dels kan kasa av rampen med framhjulet, eller att det helt enkelt går lite för fort. Båda alternativen gör att det är lätt att tappa hojen.
”Bromsa” med kopplingen med växel i gör att det är bakhjulet som bromsar, och där har man mest vikt vid detta tillfället.
 

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Ort
Östergötland
Hoj
Honda CBR 954 RR Fireblade
Alltså så svårt är det inte. Har rullat upp och ned min hoj själv säkert 30-40 gånger vid bankörningar.
Så lång ramp som möjligt för att inte få för brant vinkel och gärna så bred som möjligt.
Jag har dessutom en ihoppfällbar pall när jag kliver upp på släpet.

Sedan kan jag varmt rekommendera detta framhjul stöd som jag skruvat fast i släpet. Då när jag klickar i hojen står den utan att jag håller i den medan jag spänner fast den med 4 st spännband.


Sedan köpte jag denna ramp.


Sedan är det bara att lasta.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Släpvagn med tipp och promenera upp med hojen körandes bredvid har jag alltid gjort.
Får ta det lite sakta när det väger över balanspunkten och flakan tippar tillbaks till bommen, men det brukar gå bra.
Jag har bara haft såna man vevar. Din variant är ju helt klart mer spektakulär. Stilpoäng!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Aha, riktigt smart. Ett par sådana får det nog bli när jag skaffar släp. Sen gäller ju att de blir ordentligt fastskruvade i släpets golv också och att golvet är tillräckligt stabilt. Antar det är någon slags genomgående bult med mutter på undersidan av golvet?

Riktigt överkurs skulle väl vara att ifall man har svårt att få tillräcklig kraft att själv rulla upp hojen på rampen skulle man kunna ha någon slags vinsch som man styr med handkontroll som hjälper till att dra upp hojen, men det kan ju iofs diskuteras om en sådan lösning minskar eller ökar risken för spektakulära haverier :hihi
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top