Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Då skulle du sett om det hade varit en tjej som skrivit trådstarten ?5 sidor...
Beror nog helt på om "hen" vet hur man ska använda dom. När min Sprint RS såldes så kom det ner tre killar med två bilar och hyrde ett släp i Göteborg. Men dom hade noll koll på hur man fäster en hoj med sådan där spännband. Dom hade två st med sig.Alltså, det går ju att använda den typen av remmar du länkar till (skulle dock aldrig kalla dem spännband, finns ju inget inbyggt sätt att spänna dem) för att lastsäkra om man gör extra åtgärder men du måste väl hålla med om att ett spännband av den här typen är både säkrare och enklare att få bra resultat med?
![]()
SPÄNNBAND 500KG 4.5M DUBBEL S-KROK 2-PACK
Spännband i två delar med krok i vardera ände.Vardera del har en inplastad S-krok. Spännbandet är 2-delat med en brottstyrka på 500kg.Obs!Färgade band skall alltid användas med skydd i form av skydd mot underlaget om det används på känsliga, porösa eller ljusa material för att inte riskera...www.bauhaus.se
Därför med min teknik går det så snabbt att få till det hela.Och när första bandet går av ökat belastningen väldigt snabbt för det som är kvar, och då ryker det också.
Varför är det så viktigt att ha just såna band, att du tom gör dig omaket att ha dubbla uppsättningar, för att dom kanske släpper?
När det finns öglor använder jag gummistropp "bungee cord" fäst på spännmekanismen mellan sidorna så att eventuellt slack "tas upp" så att öglorna inte kan hoppa ur.Det stora kruxet med spännband med krokar i ändarna är att finns det inga bra öglor att fästa krokarna i så blir det skit av det hela som jag ser det.
Ner kommer man alltid som man sägerUpp är värre. Kräver energi. Ner enkelt.
Jag har framhjulsstöd och en sån här https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/...d_c2588/spannband-hyper-for-styre_pid-9-3-101Möjligen gör ni den eventuella problematiken lite större än vad den är i praktiken.
Jag vågar påstå att den absolut största andelen av transporter av hojar i/på släp eller skåp görs av cross/enduromännsikor.
Visserligen lätta och stryktåliga hojar men inte väsensskilda och i typ 90% av de transporterna använder man två sådana här:
Till det ett litet band för att hindra bakhjulet att studsa i sidled.
Lastar på tippsläp gör man genom att tippa flaket köra upp på kärran i lagom fart och slå på broms lagom till framlämmen vilket får tippen att gå tillbaka. Klart och fixat utan ramp.
Men kanske görs bäst efter uppkörningen.
Jag har framhjulsstöd och en sån här https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/...d_c2588/spannband-hyper-for-styre_pid-9-3-101
Plus framhjulsstöd och en vanlig lastrem för att hålla bakhjulet stilla. Går fort att köra upp hojen, plocka ner remmen till styret från väggen och trä på och dra åt så hojen står hyffsat stadigt, kliva av och spänna bakhjulet. Lastningen är över på ett par minuter, och hojen ramlar inte ens om man inte spänt ner den.
Jag har likadana, det blev lite skav på handtagen och reglaget på den sidan det sitter kvar så jag tog en bit rörisolering med lagom innerdiameter och trär över handtagen först.Jag har framhjulsstöd och en sån här https://www.xlmoto.se/mc-tillbehor/...d_c2588/spannband-hyper-for-styre_pid-9-3-101
Jag har råkat ut för att de flyttat handtagsgummi på en hoj med, men det visade sig att någon tidigare ägare hade använt något smörjande vid montering av dem.Jag har likadana, det blev lite skav på handtagen och reglaget på den sidan det sitter kvar så jag tog en bit rörisolering med lagom innerdiameter och trär över handtagen först.
![]()

Dom från IKEA räcker gott och väl. Det finns flera varianter på Biltema, clas ohlson m fl som är gott och väl tillräckliga också. Det från IKEA har 1000 kg som max belastning. Det är med väldigt god marginal tillräckligt.Jag har 2st lastspännare av denna:
Men ska köpa minst 2st till, och undrar om dessa billiga från IKEA fungerar bra eller ska man köpa kraftigare?
![]()
FRAKTA lastband med spännare, svart, 5 m - IKEA
FRAKTA lastband med spännare, svart, 5 m Med de här 2 banden kan du enkelt fästa lasten på släpvagnen eller takräcket. Metallspännet gör dem enkla att fästa och dra åt – och smidiga att lossa när du kommer fram. Hjälper dig att spänna fast lasten på din släpvagn eller ditt takräcke.www.ikea.com
Att gå upp på släpet medans man balanserar hojen på en ramp verkar lite läskigt när man inte är så lång.
Måste vara ännu värre att lasta av den och gå ner med den från släpet.
/Har hyrt MC släp förut men man var tvungen att vara 2 personer att lasta hojen.
Tack på förhand
Dom från IKEA räcker gott och väl. Det finns flera varianter på Biltema, clas ohlson m fl som är gott och väl tillräckliga också. Det från IKEA har 1000 kg som max belastning. Det är med väldigt god marginal tillräckligt.
Två st 5 meters för 79:- kr. Är svårt att slå.Dom från IKEA räcker gott och väl. Det finns flera varianter på Biltema, clas ohlson m fl som är gott och väl tillräckliga också. Det från IKEA har 1000 kg som max belastning. Det är med väldigt god marginal tillräckligt.
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |