Få stopp på bensinen ur lossad slang (Triumph)

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Jag undrar om någon har en idé om hur en får stopp på bensinen när en tar bort slangarna från tanken på en Triumph T595? Det står i Haynes verkstadshandbok att "the feed and return hose unions and the outlets from the tank are self-sealing so there is no need to worry about fuel spillage when releasing them". Det flödar ur båda - på den övre anslutningen ur slangen och ur tanken på den nedre anslutningen. Det är så trångt så en klämtång får inte plats när jag ska lyfta ur tanken och det är för kort slang som jag kommer åt för att jag ska kunna få dit ett buntband. Det är metallanslutningar som klickar fast i tanken.

Jag undrar om någon har en idé om hur en får stopp på bensinen när en tar bort slangarna från tanken på en Triumph T595? Det står i Haynes verkstadshandbok att "the feed and return hose unions and the outlets from the tank are self-sealing so there is no need to worry about fuel spillage when releasing them". Det flödar ur båda - på den övre anslutningen ur slangen och ur tanken på den nedre anslutningen. Det är så trångt så en klämtång får inte plats när jag ska lyfta ur tanken och det är för kort slang som jag kommer åt för att jag ska kunna få dit ett buntband. Det är metallanslutningar som klickar fast i tanken.

Pinne eller bult in i slangen? Säker du inte har primer på förresten?

Last edited:
Primer? Vad är det? Jag gissar att det är något som är fel på anslutningarna då de inte stänger. Bult går bara på ena slangen. På den andra är det honan till anslutningen och jag kommer inte åt slangen i andra änden..

Jag får hitta på något men en sak som gör det lite extra spännande är ju att de är berömda för att gå sönder, de där anslutningarna.

Varför inte sätta en hink under och tömma tanken?
Om den slang du lossar är för kort, stick ner den i en bit trädgårdsslang som mynnar i hinken.
Hink = generiskt uttryck för uppsamlingskärl.

Brukar alltid finnas nåt i närheten när man skruvar som passar att trycka in.
En stjärnskruvmejsel, en förlängare till lilla spärrskaftet, skruv men då måste det vara en lång som kan tryckas in förbi gängans längd, körnare, osv

Enda problemet då när man plötsligt behöver just den där stjärnskruvmejseln, då måste man söka upp nåt annat lämpligt så man kan byta plugg.

Varför inte sätta en hink under och tömma tanken?
Om den slang du lossar är för kort, stick ner den i en bit trädgårdsslang som mynnar i hinken.
Hink = generiskt uttryck för uppsamlingskärl.
Det måste bli så, tyvärr. Förstod varför den inte stänger som den ska. Det lilla fjäderbelastade locket är borta. Nytankat dessutom :-( Bara för att jag ska komma åt lufttryckssensorn måste jag alltså tömma tanken och köpa en ny slanganslutning.

Nu kan jag inte se på länken vilka tänger hoztic länkat till"ingen bild" men jag har biltema slang tänger både i metall o plast. Dom i stål är rätt tunga o kan belasta slangen, eller kanske få dom att lossna i andra änden. Kanske inte bäst om man låter dom sitta på under längre tid. Medans dom e plast är bara klämma dit o låta hänga då dom är lätta.

Grattis till en underbar SportHoj! :tummenupp

Det stämmer det som står i Haynes om du har kvar originalkopplingarna i plast. Men de ska vara utbytta av Triumph sedan många år till metallkopplingar. Nackdelen med dessa är att de saknar backventil som plastkopplingarna hade så du kommer att tömma det som finns i bryggan även om du är snabb att lossa båda. Är du långsam tömmer du även ur tanken! :tungan
Det finns inte plats att klämma bensinslangarna så antingen vänjer du dig vid att snabbt lossa båda och tömma allt ur insprutningsbryggan eller så skaffar du metallkopplingar med backventil.
Dessa är samma som originalkopplingarna men i kromad mässing istället för plast.
Honorna i tanken är fortfarande i plast men de kan också gå sönder men där får du inga från Triumph.
https://www.benzinkupplung.de/Triumph/triumph-speedy-daytona/

Tack för det! Ja, den undre saknar backventil, trodde den var sönder. Den övre har det däremot. Om jag öppnar båda ska det alltså rinna ut en viss mängd - hur mycket ungefär? Jag kommer att beställa en sådan där koppling. Toppenlänk!

Töm tanken på så mycket bensin som möjligt före du lossar slangarna.

Med en slang och hävertprincipen ner till bensindunk.
Eller med pump för slanga bensin. Köpte min på biltema.

På grund av brandfaran # gjorde jag själv det här utomhus ca 7 meter från närmsta hus.

# Bensinångor sprider sig i ett ca 1 dm tjockt lager över golvet inomhus och när det tänder kan golvet i hela rummet flamma upp.
Utomhus rör vinden till det hela så mindre risk för antändningsbar koncentration av bensinångor.

Jag lät bensinen rinna ner i en dunk. Det tog lite tid men jag har inte bråttom. Upptäckte att det visst finns en backventil men den verkar inte stänga. Är det krångligt att få det tätt om en skruvar ur anslutningen i tanken? Jag tänker att det kanske går att smörja upp ventilen om en tar ut den. Trist om det börjar läcka dock!

Töm tanken på så mycket bensin som möjligt före du lossar slangarna.

Med en slang och hävertprincipen ner till bensindunk.
Eller med pump för slanga bensin. Köpte min på biltema.
*klipp*

Kan rekommendera Biltema 20-365 eller liknande.
Gjort tjänst i mitt garage i många år, fungerar riktigt bra!

hävert.jpg

Jag lät bensinen rinna ner i en dunk. Det tog lite tid men jag har inte bråttom. Upptäckte att det visst finns en backventil men den verkar inte stänga. Är det krångligt att få det tätt om en skruvar ur anslutningen i tanken? Jag tänker att det kanske går att smörja upp ventilen om en tar ut den. Trist om det börjar läcka dock!

Jag använder nedanstående varje gång jag ska ta av tanken. Det går snabbt och är mycket enklare med anslutningar med en tömd tank. Borde gjort det från första början... :rodnar
En plasttank ska även tömmas under vintern för att slippa blåsor i lacken. Den nya bensinen tar upp vatten som kan gå igenom plasten men inte lacken. Mina bubblor har gått tillbaka sedan jag för många år sedan började tömma tanken och lämna tanklocket öppet under vintern.
Om backventilen i honan läcker är det ett måste att tömma tanken men det är bara en av plast som läckt för mig. Tänkte att ventilen kanske hamnat snett och därmed läckte men det räckte inte så jag bytte. De av metall har varit täta i över 15 år...
Plastventilen i tanken går sönder när man tar loss den men det är standard BSPT, brittisk standard rörgänga så den rensas lätt! :tummenupp:D

Och, som flera nämnt, så slabbar man inte med bensin om det inte är välventilerat. Jag rullar ur garaget och när det är hyfsad planerat att lyfta tanken har jag inte tankat fullt heller... :tungan

Kan rekommendera Biltema 20-365 eller liknande. Gjort tjänst i mitt garage i många år, fungerar riktigt bra!

View attachment 453933

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...