få loss muttern till framdrevet zx9r

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
nån som har några briljanta tips på hur man får loss muttern till framdrevet när man inte har någon kedja? den sitter som fan, har testat med muttermaskin och STOR kompressor och det gick inte alls...

nån som har något tips på hur man kan "låsa" motorn?

ska man bli tvungen att riva motorn å köpa ny axel och mutter för att få bytt det satans framdrevet?

Lägg i växel?

Slå inte sönder dreven med mutterpickan.
Muttern sitter med Locktite,bara att värma,helst med gas.

På med kedja(enklare än att riva motor),Ta tex ett spett genom fälgen med spjärn emot swingen.Använd förlängare och benkraft.Släpper inte skiten så byt hoj.Kallingarna börjar bli smutsiga:)

På med kedja(enklare än att riva motor),Ta tex ett spett genom fälgen med spjärn emot swingen.Använd förlängare och benkraft.Släpper inte skiten så byt hoj.Kallingarna börjar bli smutsiga:)

då börjar det nog bli läge för hojbyte.... testade med spett igenom bakfälgen när jag hade kedjan på, hade 1,2m lång förlängare och det enda som hände var att muttern blev rund...

då kom jag på den smarta snilleblixten att skita i framdrevet och byta bara bakdrev å kedja, kapade originalkedjan som inte gick att dela och monterade det nya bakdrevet och skulle lägge på den nya kedjan som ju inte passade på framdrevet eftersom originalet var bredare än prylarna jag köpt...

så nu står jag här med ett framdrev som måste bort (med rund mutter) och ingen kedja så man skulle väl kunna säga att nu sitter jag i DEEP SHIT!

då börjar det nog bli läge för hojbyte.... testade med spett igenom bakfälgen när jag hade kedjan på, hade 1,2m lång förlängare och det enda som hände var att muttern blev rund...

då kom jag på den smarta snilleblixten att skita i framdrevet och byta bara bakdrev å kedja, kapade originalkedjan som inte gick att dela och monterade det nya bakdrevet och skulle lägge på den nya kedjan som ju inte passade på framdrevet eftersom originalet var bredare än prylarna jag köpt...

så nu står jag här med ett framdrev som måste bort (med rund mutter) och ingen kedja så man skulle väl kunna säga att nu sitter jag i DEEP SHIT!

Det finns fina mutterspräckare i välsorterade verktygsbutiker.
OBS använd en med bra kvalitet, biltemas kanske inte är av bästa sort, jag hade inte vågat pröva med deras :rolleyes:

Lycka till

Johan

Ok,isf värma som sportbike sa.Såga ett litet spår och sedan hammare huggmejsel.Alt slipa på två sidor av muttern,sen rörtången allan.

Muttern är låst med en låsring.... du måste knacka ner kanterna på ringen först annars får du ALDRIG bort skiten, det har rostat fast dessutom, på med 5,56 eller liknande i massor och använd 6 kantshylsa inte 12 kant, det är så du gjort muttern rund, jag gjorde dessutom så att jag knackade lite på runt om på det gamla drevet så det släppte lite!
du blir dessutom tvungen att köpa ny mutter o den går på 200:- drygt
(jag var i samma sits som dej)

Last edited:
Om inget av ovanstående räcker så har Biltema en liten tryckluftdriven vinkelslip. Kör ner muttern och spräck den.

okej, ja den uppvikta brickan har jag givetvis böjt tillbaks.

tackar för alla ideer, just nu lutar det åt att försöka svetsa fast nån slags pinne på drevet för att låsa det och svetsa på en hylsa på muttern, då borde ju skiten lossa tycker jag.

så den sitter med loctite alltså... då tror jag det är nån stjärna som har använt fel loctite, typ cylindrisk fastsättning istället för gänglåsning för den sitter nåt sjukt. (för det är nån dum människa som har pillat dit ett 17drev fram och original är väl 16)

Jag hade samma skit helvetes problem för inte så länge sen...
Allt som hjälpte var en värmepistol... låter simpelt jag vet:tuttar
Sen skúlle brorsan byta framdrevet han med... samma j*vla:arsele
Så fram med varmluften igen... och:tuttar :tuttar :tuttar :tuttar
Mirakel sker fortfarande!

idag fick jag loss sattyget!

svetsade fast en bacho krafthylsa, värmde med värmepistol, satte en m12bult ispänn mellan kuggarna på framdrevet och ramen för att låsa det, lånade ett 1,2m spärrskaft med 3/4" fäste och då gav den jävelen upp och lossade :tummenupp

Antar att du tagit reda på om den är vänstergängad. Det är vanligt på hojar med kedjan på högersidan.

Jag brukar tillverka ett mothåll ett par decimeter av ngn gammal kedja. I ena änden borrar jag ett hål och drar fast med en av skruvarna i fästhålet för den bortmonterade drevkåpan. Sedan lägger jag andra änden av kedjesnutten runt drevet och lossar muttern med hylsa och en lång dragstång.

Mvh
Jörgen

Edit: såg att du redan fått loss skiten. Solly

Last edited:
idag fick jag loss sattyget!

svetsade fast en bacho krafthylsa, värmde med värmepistol, satte en m12bult ispänn mellan kuggarna på framdrevet och ramen för att låsa det, lånade ett 1,2m spärrskaft med 3/4" fäste och då gav den jävelen upp och lossade :tummenupp

se där..
Grattis...

Bra tråd det här, ska byta drivpaket på min snart och det kommer inte bli kul...

Haha, fan va glad jag är att jag inte vad den enda som inte får av muttern.
Spräckte 3 hylsor innan jag gav upp.. Ska ge mig på det nu i vinter igen då med värmepistol, hylsdragare á la rusta och krafthylsor.
tack för bra info samt lättad själ!

ELLER...kontakta en verkstad, få ett pris på drevbyte, 1 timmes arbete a´ 500 sek. Du slipper hålla på med skiten och köpa en massa grejor. :nicka

Last edited:
Slå inte sönder dreven med mutterpickan.
Muttern sitter med Locktite,bara att värma,helst med gas.

Riktiga skruvförband ska inte ha låsvätska. Vad är det för idioter som föreskriver Loctite???

Riktiga skruvförband ska inte ha låsvätska. Vad är det för idioter som föreskriver Loctite???

Svag låsvätska eller bara antirost är mycket mycket smart att kladda på, då slipper man oroa sig för att de rostar ihop.

Värmepistol och värma muttern till strax över 100 grader Celsius så släpper låsvätskan och det är bara att skruva bort.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!