Få loss mutter i kopplingscentrum

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Västra Götaland
Hoj
Jordfräs
Hej!

Jag håller på och ska klyva motorn på crossen för att byta ramlager, men har råkat ut för trubbel. Muttern i kopplingscentrumet vägrar verkligen att lossna. Jag kan hänga i den och hoppa på den, tror jag, utan att den släpper. Jag höll fast centrumet med ett riktigt låsverktyg, men det släppte och hoppa över, vilket gjorde skador i centrumet (går det att fila till?). Så jag undrar, vad är knepet för att lossa på muttern egentligen? Muttermaskin, värme eller både och?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
i värsta fall får du värma godset och sen mutterknack.

försök aldrig att dra loss en skruv som sitter, utan knacka loss den.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Med risk för att göra dig förbannad:
Drar du åt rätt håll? Beroende på rotationsriktning är det ju inte helt ovanligt med vänstergängat där...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Innan du smäller på med muttermaskinen, kolla åt vilket håll gängan är slagen. Det finns tex vänsterroterande kopplingskorgar vars mutter även är vänstergängad. Allt sånt här står i mekhandboken. Man brukar även kunna se gängans riktning genom att titta på toppen av muttern/axeln.

Använd helst inte muttermaskin på motordrevet bara, pressade vevar kan vara känsliga.

Hilsen
J
Edit: Sorry, Jag skriver för långsamt, GL hann före.
 
Last edited:

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Västra Götaland
Hoj
Jordfräs
Innan du smäller på med muttermaskinen, kolla åt vilket håll gängan är slagen. Det finns tex vänsterroterande kopplingskorgar vars mutter även är vänstergängad. Allt sånt här står i mekhandboken. Man brukar även kunna se gängans riktning genom att titta på toppen av muttern/axeln.

Använd helst inte muttermaskin på motordrevet bara, pressade vevar kan vara känsliga.

Hilsen
J
Edit: Sorry, Jag skriver för långsamt, GL hann före.

Tack för alla svar! Den var högergängad och släppte med muttermaskin. Kollade faktiskt upp det före jag lade ner för mycket energi på nåt dumt. :tummenupp Motordrevet sitter med låsring på den här motorn. :) Nu är dock problemet att ett ramlager sitter stenhårt fast på veven. Har försökt med lageravdragare, men den kommer inte ens emellan lagret och veven. Det finns ingen i närheten som har lust att hjälpa mig att få ihop det? Innan jag blir helt galen menar jag. För jag misstänker att det kommer bli drygt att få i både ramlager och veven. Och dessutom ligger motorn hemma och inte i garaget. Vad kan det annars gå på för att få hjälp med att sätta i lager, vev och eventuellt fixa växellådan på rätt plats?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för alla svar! Den var högergängad och släppte med muttermaskin. Kollade faktiskt upp det före jag lade ner för mycket energi på nåt dumt. :tummenupp Motordrevet sitter med låsring på den här motorn. :) Nu är dock problemet att ett ramlager sitter stenhårt fast på veven. Har försökt med lageravdragare, men den kommer inte ens emellan lagret och veven. Det finns ingen i närheten som har lust att hjälpa mig att få ihop det? Innan jag blir helt galen menar jag. För jag misstänker att det kommer bli drygt att få i både ramlager och veven. Och dessutom ligger motorn hemma och inte i garaget. Vad kan det annars gå på för att få hjälp med att sätta i lager, vev och eventuellt fixa växellådan på rätt plats?

Jag skulle jag lämna bort veven för renovering. Du har iaf sparat en massa pengar på att frilägga veven själv.
En motorcykelverkstad byter då alla lager och ev vevstake samt riktar noga upp veven åt dig mha mätklockor. Om dina ramlager är dåliga kan ju även vevlagret vara dåligt

Man kan renovera veven själv, men du ska veta att det är ett hantverk. Jag lämnar tex bort sånt.

Ang bra crossmotorverkstäder i dina hemtrakter är jag okunnig tyvärr. Men du får säkret tips av andra.

Mvh
J
 
Last edited:

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Västra Götaland
Hoj
Jordfräs
Jag skulle jag lämna bort veven för renovering. Du har iaf sparat en massa pengar på att frilägga veven själv.
En motorcykelverkstad byter då alla lager och ev vevstake samt riktar noga upp veven åt dig mha mätklockor. Om dina ramlager är dåliga kan ju även vevlagret vara dåligt

Man kan renovera veven själv, men du ska veta att det är ett hantverk. Jag lämnar tex bort sånt.

Ang bra crossmotorverkstäder i dina hemtrakter är jag okunnig tyvärr. Men du får säkret tips av andra.

Mvh
J
Hej och tack för svaret!

Ja, det känns skönt att den är isär, hel och att jag har ordning på alla delar. Angående veven så är det inget jag ger mig på. :) Däremot ska jag sätta mig och ringa till ett ställe som ligger i närheten imorgon, där de är auktoriserade mekaniker för mitt märke. Hoppas att man inte blir helt ruinerad bara. :gnissla
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Biltema artikelnr 20-353 och 20-352 borde greja biffen. Det nya lagret pressas sen på vexaxeln och lagret på andra sidan veven pressas/knackas i blocket!
 

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Västra Götaland
Hoj
Jordfräs
Biltema artikelnr 20-353 och 20-352 borde greja biffen. Det nya lagret pressas sen på vexaxeln och lagret på andra sidan veven pressas/knackas i blocket!
Hej!

Det var just den avdragaren jag använde, men den har ingen chans att komma under lagret. Man får knappt ett rakblad emellan alltså. Testade t.o.m. att fila till avdragaren, men det hjälpte inte heller.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej!

Det var just den avdragaren jag använde, men den har ingen chans att komma under lagret. Man får knappt ett rakblad emellan alltså. Testade t.o.m. att fila till avdragaren, men det hjälpte inte heller.

Man brukar använda kilar i börjar. Breda stämjärn funkar bra. Men som sagt, ska man börja arbeta på veven ska man helst också ha kompetens och mätutrustning att kolla uppriktningen på veven när man är klar. Det kan hända saker med en pressad vev när man börjar kila och hålla på.

Det är därför jag oftast lämnar bort vevjobb.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hej!

Det var just den avdragaren jag använde, men den har ingen chans att komma under lagret. Man får knappt ett rakblad emellan alltså. Testade t.o.m. att fila till avdragaren, men det hjälpte inte heller.

Ok.. En bra verkstad har fasade plåtar till hydraulpressen i olika former och tjocklekar som man slår in. Du lär ju endå behöva press för att få på nya lagret
 
Last edited:

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Västra Götaland
Hoj
Jordfräs
Man brukar använda kilar i börjar. Breda stämjärn funkar bra. Men som sagt, ska man börja arbeta på veven ska man helst också ha kompetens och mätutrustning att kolla uppriktningen på veven när man är klar. Det kan hända saker med en pressad vev när man börjar kila och hålla på.

Det är därför jag oftast lämnar bort vevjobb.

Det var just det jag kände också. Jag funderade på att börja kila och så, men ville inte göra större skador i vevpartiet. Det räcker med att kompisen råkade tappa det i golvet så det blev en liten skada i kanten, så det behöver ju garanterat riktas upp i vilket fall som helst. :huvet

Jag tänker iaf låta nån annan som kan fixa det bra göra det åt mig. :)

Ok.. En bra verkstad har fasade plåtar till hydraulpressen i olika former och tjocklekar som man slår in. Du lär ju endå behöva press för att få på nya lagret
Jag ska kolla med mc-mekanikerna imorgon vad det kan tänkas gå på. Känns verkligen som man kommer bli ruinerad. :(
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Halvtimmesjobb a 500-800kr/h

Nu när polarn tappat det i golvet kan du vålda på rätt bra, behövs ändå riktas :D
 

DanneMannen

Medlem
Gick med
16 Sep 2007
Ort
Västra Götaland
Hoj
Jordfräs
Halvtimmesjobb a 500-800kr/h

Nu när polarn tappat det i golvet kan du vålda på rätt bra, behövs ändå riktas :D

Hehe, om det ändå bara var ett halvtimmesjobb. Det kommer att gå på ett antal hundralappar till! :huvet Men då pressar de förvisso ihop motorblocket och allt, så...ja, man får väl bara tacka och ta emot antar jag. Lite surt bara att behöva lägga ut alla dessa pengar när crossen ska säljas. :( Men men, då får ju iaf nästa ägare en fin hoj. Man får vara lite snäll ibland.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har du kommit såhär långt kan du ju lika gärna montera ihop blockhalvorna själv!

Sålänge det ena lagret pressat på veven så är det bara knacka i det andra i blockhalvan, sen behövs inget mer än varmluftspistol och lite fett för att få ihop det!

Fast nu kanske de är för sent..
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Har du kommit såhär långt kan du ju lika gärna montera ihop blockhalvorna själv!

Sålänge det ena lagret pressat på veven så är det bara knacka i det andra i blockhalvan, sen behövs inget mer än varmluftspistol och lite fett för att få ihop det!

Fast nu kanske de är för sent..

Varför föredrar du att montera det ena lagret på veven istället för i blocket innan ihopmontering??
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Varför föredrar du att montera det ena lagret på veven istället för i blocket innan ihopmontering??

På 4t-stånkor med spårkullager på båda sidor brukar det vara presspassning på det ena lagret på veven. Knackar du i båda lager i blocket brukar det gå finfint att föra i veven på det ena, men på det andra går det inte hur mkt du än värmer lagret och fryser veven. Därimot är det mkt lätt att få i lagret i blocket med lite värme och fett

Sitter ett lager (som i detta fallet) fast på veven pressar man dit det nya på veven

Är det rullager med lös innerbana på ena sidan pressar man på innerbanan på veven och det andra i blocket

2taktare med spårkullager på båda sidor kör man båda lager i blocket, där går veven i finfint på båda sidor
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det bara för att få loss ett kasst lager kan du ju slipa och spräcka det gamla.

Slipa inte för djupt eller för länge bara
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top