Få ktm 990 smr lite lägre

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Har sneglat på en smr litegrann som nästa hoj. Problemet är att ja precis når ner med tåspetsarna o skulle gärna nå ner lite mer. Går det att montera lägre sadel eller sänkningskit på dom? Läste nånstans att gel-sadel skulle sänka med 2cm
 
Når du ner med båda tårna samtidigt? Då är det ju inga probs öht..

Jag hade 990SM när det kom, och kunde knappt leka nudda mark med båda fötterna samtidigt (178). Likaså när jag körde cross så nådde man inte ner.

Trixet är att halka ner lite med röva på ena sidan så man får ner hela foten, man måste bara glida åt samma håll som man lutar hojen så är det inga probs :D

Tjöp! Roligaste gathoj jag haft.
 
Når du ner med båda tårna samtidigt? Då är det ju inga probs öht..

Jag hade 990SM när det kom, och kunde knappt leka nudda mark med båda fötterna samtidigt (178). Likaså när jag körde cross så nådde man inte ner.

Trixet är att halka ner lite med röva på ena sidan så man får ner hela foten, man måste bara glida åt samma håll som man lutar hojen så är det inga probs :D

Tjöp! Roligaste gathoj jag haft.

ja jag är knappt 170 cm så har lite problem o nå ner :) minns faktiskt inte om de va me tåspetsarna på båda sidor eller om de va med en tåspets när ja satt rakt på sadeln. haha jo de trixet har ja testat! Ser så satans fult ut bara :rofl

Tack för tipset om komfortsadeln! E dom dyra till smr?
 
Last edited:
Förstår inte vad ni snackar om. Den är ju perfekt i höjd!

Tror det är samma komfortsadel som till SM och den är ca 1900 i butik
 
Förstår inte vad ni snackar om. Den är ju perfekt i höjd!

Tror det är samma komfortsadel som till SM och den är ca 1900 i butik


Menar du för mig eller i allmänhet? Jag har alltid föredragit lite högre motardcyklar trots min korta kropplslängd, lite problematiskt har det allt varit ibland ;)

Okej tack!
 
Finns ju original sänkningssats för SMT 2,5CM vet ej om det är samma till SM, annars borde det ju finnas original även till SMR!
 
Menar du för mig eller i allmänhet? Jag har alltid föredragit lite högre motardcyklar trots min korta kropplslängd, lite problematiskt har det allt varit ibland ;)

Okej tack!

Jag körde 125 cross när jag var 12, gick det så klarar du det där ;)

Men jag vet lite vad du menar.. Jag tappade faktiskt min en gång när det vek sig åt fel håll och jag inte fick ner nån stark fot, till slut orkade jag inte hålla längre. La den iofs snällt så det blev inte ens en repa på styränden, men man måste ju planera lite. Den blir tung när man väl tappat balansen och står som en kräfta.
 
Finns ju original sänkningssats för SMT 2,5CM vet ej om det är samma till SM, annars borde det ju finnas original även till SMR!

Tack för tipset det ska ja kolla upp! Har sökt efter sänkningssats men inte hittat nåt annat än till 690, hittar inget kit till smr/smt. Får gå till en handlare kanske? Som ja fattat det är det kåpor som skiljer smr och smt åt? Mellan smr/smt och sm däremot skiljer det ju lite chassi, sm har aningens längre hjulbas har jag läst mig till och något flakare styrvinkel.

Jag körde 125 cross när jag var 12, gick det så klarar du det där ;)

Men jag vet lite vad du menar.. Jag tappade faktiskt min en gång när det vek sig åt fel håll och jag inte fick ner nån stark fot, till slut orkade jag inte hålla längre. La den iofs snällt så det blev inte ens en repa på styränden, men man måste ju planera lite. Den blir tung när man väl tappat balansen och står som en kräfta.

Hehe ja en cross gör det ju inte så mkt om man tappar ;) ja körde själv Derbi SM när ja körde moppe o hade ungefär samma problem med att nå ner som med Smr, skillnaden är ju dock att smr väger det dubbla och är svårare att fånga som du säger :gnissla
 
Last edited:
Hehe ja en cross gör det ju inte så mkt om man tappar ;) ja körde själv Derbi SM när ja körde moppe o hade ungefär samma problem med att nå ner som med Smr, skillnaden är ju dock att smr väger det dubbla och är svårare att fånga som du säger :gnissla

Nu var det 990n jag tappade dock ;)

Crossarna kastade jag i backen fler gånger än vad som är värt att räkna ;)
 
Börja med att släpp helt på förspänningen fram. Fjädrarna är på tok för spända i standardutförande. Skjut upp gaffelbenen i styrkronorna 2 cm. Släpp max tillåtet på förspänningen bak. Komplettera om behov finnes med en komfortsadel. Det skulle jag ha börjat med iaf. SMR:en känns väldigt understyrd i standard setup, så denna setup borde funka bra. Själv spännde jag min förspänning max (iofs bara 2mm) bak, men släppte helt på förspänningen fram, och sköt upp gaffelbenen dryga 1 cm. Sen styrde den in riktigt fint i kurvorna, och höll spåret bra. :tummenupp
 
Börja med att släpp helt på förspänningen fram. Fjädrarna är på tok för spända i standardutförande. Skjut upp gaffelbenen i styrkronorna 2 cm. Släpp max tillåtet på förspänningen bak. Komplettera om behov finnes med en komfortsadel. Det skulle jag ha börjat med iaf. SMR:en känns väldigt understyrd i standard setup, så denna setup borde funka bra. Själv spännde jag min förspänning max (iofs bara 2mm) bak, men släppte helt på förspänningen fram, och sköt upp gaffelbenen dryga 1 cm. Sen styrde den in riktigt fint i kurvorna, och höll spåret bra. :tummenupp

Jag läste nyss lite om detta på ett SMT/SMR-forum men nu förstod ja bättre va dom menade med att släppa upp gafflarna i styrkronan :) Förspänningen bak är den man reglerar med en "krok" som brukar följa med hojen bland verktygen va?
Får testa på din setup kanske, är inte insatt nog i hur man ställer in fjädring eller hur hojen ska "kännas" riktigt än för att våga mig på någon egen setup. Har som sagt inte köpt nån SMR än men nästa hoj blir med största säkerhet en SMR :tummenupp
 
Last edited:
002 (3).jpg min SMR Med SMT Sadel.... samt orginal sadel,, 041 (3).jpg Jag e Dvärg, =170.. Perfekt!! Men tycker Orginalsadeln funkar kannon oxå jaaa lite Tå varning :D Så här såg min SMT ut 128.jpg Grym Hoj.. Men SMR,en MUMS,,, :Bugar
 
Last edited:
Varför krångla till det? Du anpassar dig snabbare än du anar till en hög hoj. Du verkar ju ha god marginal. Båda fötterna nere samtidigt behövs inte såvida du inte ska rodda runt hojen i konstiga situationer. Häng lite med röven för att få ner mer av foten, hur naturligt som helst. Tyckte min XT var som att köra runt med ett höghus första tiden. Nu är det ingenting märkvärdigt alls och jag förstår inte vad jag ens oroade mig över. Bemästrar enkelt en KTM 950 Super Enduro som är nära decimetern högre (tår i backen på ena sidan när man hänger med röven).
 
Joo :) Ja SMt,ns Sadel funkar rakt av. Köp.. en 09-11. (om du inte vill ha med abs!) på 9-11 är det helt annan fjädring ,andra hjul annan fram broms, (Från Rc8an :tummenupp Ang,fjädring Ska du köra bana? om inte!! börja inte mickla med fjädringen för mycket, Jag har provat alla typer av inställningar och jag kör nu på Race`inställningen (Kör 90% gata) men Då bör man ha däck som blir varma fort.Mycket av Känslan (fästet) Sitter i Däcken,. På SMR 09-11 (NY) Sitter det Pirelli Ban/Gat? däck tar bra lång tid=Hård körning innan dom blir Varma. BYT Man får köra på bra hårt om man vill ha bra fäste med dom (På gata). För bana Perfekt.. Sen 12- 13, (Blev för dyr) så blev det snik Modell, Andra fälgar (SMT,ns) Annan fjädring samt andra frambromsar (SMt,ns) Men fick ABS.(Går att stänga av!)- (Även SMt,ns Abs går att stänga av) En helt underbar Bus hoj. Som jag ska åka Europa med i Juni. Blir ett par dagar på Nurburgring oxå :) du ang, Höjden på SMr,en jag har även en Husaberg 501-13 När jag har varit ute och kört på den, Så Tycker jag SMr,en känns Låg :D Lyssna på `Agile` Tjöp.. :yoparty
 
View attachment 400699 min SMR Med SMT Sadel.... samt orginal sadel,, View attachment 400700 Jag e Dvärg, =170.. Perfekt!! Men tycker Orginalsadeln funkar kannon oxå jaaa lite Tå varning :D Så här såg min SMT ut View attachment 400701 Grym Hoj.. Men SMR,en MUMS,,, :Bugar

Fan va fint! Tack för bilderna, jag är lika lång som du så kan du kan ju jag ;)

Joo :) Ja SMt,ns Sadel funkar rakt av. Köp.. en 09-11. (om du inte vill ha med abs!) på 9-11 är det helt annan fjädring ,andra hjul annan fram broms, (Från Rc8an :tummenupp Ang,fjädring Ska du köra bana? om inte!! börja inte mickla med fjädringen för mycket, Jag har provat alla typer av inställningar och jag kör nu på Race`inställningen (Kör 90% gata) men Då bör man ha däck som blir varma fort.Mycket av Känslan (fästet) Sitter i Däcken,. På SMR 09-11 (NY) Sitter det Pirelli Ban/Gat? däck tar bra lång tid=Hård körning innan dom blir Varma. BYT Man får köra på bra hårt om man vill ha bra fäste med dom (På gata). För bana Perfekt.. Sen 12- 13, (Blev för dyr) så blev det snik Modell, Andra fälgar (SMT,ns) Annan fjädring samt andra frambromsar (SMt,ns) Men fick ABS.(Går att stänga av!)- (Även SMt,ns Abs går att stänga av) En helt underbar Bus hoj. Som jag ska åka Europa med i Juni. Blir ett par dagar på Nurburgring oxå :) du ang, Höjden på SMr,en jag har även en Husaberg 501-13 När jag har varit ute och kört på den, Så Tycker jag SMr,en känns Låg :D Lyssna på `Agile` Tjöp.. :yoparty

Jo ja har förstått efter o ha läst lite recensioner att dom ändrade om nånstans i tillverkningen för att den blev för dyr men att det var 2011 dom ändrade det visste jag inte, tack för tipset :tummenupp

Jag har inte tänkt köra bana nåt speciellt mycket. Blir nog mest landsväg och bus i stadskrokarna. Ska hålla utkik om vad det är för däck på när det blir aktuellt.

Låter som att jag nog ska klara höjden. Har mer eller mindre bestämt mig för en smr (09-11) efter att jag är klar med kortet och min ER6 (dvs troligtvis till nästa säsong) älskar motardkörning!

Tack som fan för alla svar och tips! :Bugar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top