Få dioden att blinka...

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
..när jag stänger tändningen.
Precis.
Jag har köpt en Blinkande LED http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=50258&path=
när man kopplar den till 12 volt så börjar den blinka (självklart, vad skulle den annars göra)
Nu är frågan hur kopplar jag den så att den börjar blinka när inte tändningen är till?

Kopplings schema till min hoj finns HÄR

Tacksam för hjälp.
 
någon som vet om man får byta ut vanliga lampor till Dioder te.x Bromsljuset....eller ska de vara en viss ljusstyrka?
 
Beror lite på vad du menar med byta ut.
Ersätta glödlamporna? Byta ut hela lamphuset? ...
 
Eller så sätter du den på + pol och oljetryckskontakten!

Där har du oftast en flatstiftskontakt du kan modda lätt med en sån förgrening!

Förvisso blinkar lampan även när tändningen är på och motorn inte snurrar!
Men det kanske inte är så jäkla viktigt!
 
Fillee skrev:
de är snyggare än lampor...sen undrade ja bara om man får de..


Får och får.

Din hoj måste uppfylla de krav som Svensk Bilprovning går efter.

Att bygga om bakljuset till diodlyse har både fördelar och nackdelar.

Fördelar:
*Snabbare tändning av bromsljus. (tveksamt värde utom vid hög fart)
*Längre brinntid
*Lägre elförbrukning

Nackdelar
*Svårt/arbetssamt att bygga själv
*Osäkert om ljuset klarar besiktning
*Hyfsat dyrt
*köper man färdiga så blir det REJÄLT dyrt
*Oftast sämre belysning än motsvarande "vanliga" lampa.

Men allt går. Dock så måste jag säga att det enklaste är nog att köpa ett färdigt LED ljus och modda det så det passar hojen. Då vet man iallafall att man klarar besiktningen.
 
amullo skrev:
Får och får.

Din hoj måste uppfylla de krav som Svensk Bilprovning går efter.

Att bygga om bakljuset till diodlyse har både fördelar och nackdelar.

Fördelar:
*Snabbare tändning av bromsljus. (tveksamt värde utom vid hög fart)
*Längre brinntid
*Lägre elförbrukning

Nackdelar
*Svårt/arbetssamt att bygga själv
*Osäkert om ljuset klarar besiktning
*Hyfsat dyrt
*köper man färdiga så blir det REJÄLT dyrt
*Oftast sämre belysning än motsvarande "vanliga" lampa.

Men allt går. Dock så måste jag säga att det enklaste är nog att köpa ett färdigt LED ljus och modda det så det passar hojen. Då vet man iallafall att man klarar besiktningen.


okej de är bra att veta om man skulle vilja göra de nån vacker dag....
 
amullo skrev:
Nackdelar
*Svårt/arbetssamt att bygga själv
*Osäkert om ljuset klarar besiktning
*Hyfsat dyrt
*köper man färdiga så blir det REJÄLT dyrt
*Oftast sämre belysning än motsvarande "vanliga" lampa.
Lite svårare att byta när det pajar, en glödis kan man skaffa var tusan som helst

Tack för svaren.

Blir att koppla den på någon av framlamporna (parkering eller strålkastaren) :banana
 
Fick in dioden iinstrumenteringen och kopplade plus på en positiv ledare som har ström alltid, klocka i mitt fall.
Minusen kopplade jag till den positiva ledaren på en av instrumenteringens lampor.
Sim sala bim, det blinkar när ljuset är avstängt, alltså även när tändningen är av.

Man lär sig alltid något nytt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top