Få bort rost i bensintankar, sammanställning av svar!

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hej.
Nu tänte jag få bukt med mitt rostproblem i min bensintank. Sett många olika svar om elektrolys, citronsyra m.m.
Nu är det så att jag kan köpa Kreem tanktätare EFTER jag har tagit bort rosten.
Finns Kreem tankrengörare för 250kr för att få bort rosten, men vill höra mer på dom här billigare alternativen!

Så sammanställ era svar nu så vi får riktiga svar på detta (vanliga) problem!
 
Hej.
Nu tänte jag få bukt med mitt rostproblem i min bensintank. Sett många olika svar om elektrolys, citronsyra m.m.
Nu är det så att jag kan köpa Kreem tanktätare EFTER jag har tagit bort rosten.
Finns Kreem tankrengörare för 250kr för att få bort rosten, men vill höra mer på dom här billigare alternativen!

Så sammanställ era svar nu så vi får riktiga svar på detta (vanliga) problem!

Hahaha, billigare än 250? Brukar du ringa Kungsörnen och kräva tillbaka dom på utfylnaden som satt i snabbmackaronerna innan de stoppade dom i kartongen med? :D
 
Billigare än så ?

Detta är rena teorier, och strider därav mot reglerna i teknikforumet.

Dock chansar jag ändå

Fyll med ca 10% sand och se till att den skakar kraftigt i ca 2 dagar i sträck.

Detta borde gå att göra för hand på ca en timme om det gick att få tag på något som har samma slipande effetkt som sand, fast något tyngre i sin massa.

Som sagt, rena teorier.

Jag körde elektrolyt o Marvel Mystery Oil i min gamla xt 350, fungerade fint.

Vad kostar en beggad tank på skroten ?
 
Jag är inte ute efter priserna, utan metoderna!
Vilka olika sätt man ta bort rosten!
 
Jag har rostat av ett par tankar. Steg ett var att ha i en näve muttrar, småsten eller något annat liknande och skaka tanken ordentligt. Det slår bort det mesta av den rost som är någorlunda lös, vilket egentligen betyder den rosten som skapar problem eftersom den hittar ner till förgasarna. (Någon har nämnt att de har satt tanken i svarven och kört runt den där ett tag på lågt varvtal, funkar säkert fint om man har möjlighet till det.)
Efter sköljning fylldes tanken med citronsyra och fick stå med det lagom länge. Sköljning med vatten för att få bort citronsyran och omedelbart efteråt sköljning med oljeblandad soppa för att hindra ny rost från att uppstå.

Kostnad: Några tior
Resultat: Kunde knappt vara bättre.
 
Kan inte hålla med ovanstående mer! Koka vatten, fyll i det i tanken tillsammans med lika mkt avfettning, i med grovsingel och skaka. River garanterat loss en hel del rost.
 
Varför inte bara köra med bensinfilter?

Om du inte stoppar rostangreppet så blir det hål efter ett tag, går tyvärr inte att lösa med ett filter :)


Jag provade att lösa rosten med fosforsyra resultatet blev sådär, köpte för klen syra tror jag.

En vän tipsade om kaustiksoda, det körde han med i gamla grävmaskiner.
Jag blandade till ca 1 liter och slog i tanken, strålande resultat! Ingen rost kvar och tyvärr nästan ingen botten i tanken heller :D

Jag la igen alla större hål och köpte hela KREEM kittet, det var kanon, tanken är tät och rostfri numera.

( om det är någon som tänker testa kaustiksoda så var försiktig, lacken pajjar direkt vid kontakt, sodan blir skitvarm när du blandar till den och den fräter som f-n)
 
Om du inte stoppar rostangreppet så blir det hål efter ett tag, går tyvärr inte att lösa med ett filter :)
Så länge man har bensin i så ska de väl inte va nån fara? Även fast man får bort rosten på det ena eller det andra viset så kommer det börja rosta igen om man inte har full tank. ;)


En vän tipsade om kaustiksoda, det körde han med i gamla grävmaskiner.
Jag blandade till ca 1 liter och slog i tanken, strålande resultat! Ingen rost kvar och tyvärr nästan ingen botten i tanken heller :D

( om det är någon som tänker testa kaustiksoda så var försiktig, lacken pajjar direkt vid kontakt, sodan blir skitvarm när du blandar till den och den fräter som f-n)
Kaustiksoda är grejer det. Men som sagt, var försiktig med det. Blandade till en ordentlig sats förrut och körde lite aluminiumdetaljer men det fräter ordentligt så man får inte ha grejerna i för länge. Och häll inte ut det på gräsmattan för då blir gräset grått och när man petar på det så blir det bara pulver kvar. :va
 
Så länge man har bensin i så ska de väl inte va nån fara? Även fast man får bort rosten på det ena eller det andra viset så kommer det börja rosta igen om man inte har full tank. ;)

Vet inte riktigt vad jag ska svara på det, min hoj hade stått i flera år när jag köpte den. Tanken hade massa kondensvatten i botten och bensin över det, den var väldigt rostig i botten.

Det bästa verkar vara att ta bort rosten en gång för alla och plasta tanken efter det, då är problemet löst.
 
Tankrengöring

Så länge man har bensin i så ska de väl inte va nån fara? Även fast man får bort rosten på det ena eller det andra viset så kommer det börja rosta igen om man inte har full tank. ;)

Kaustiksoda är grejer det. Men som sagt, var försiktig med det. Blandade till en ordentlig sats förrut och körde lite aluminiumdetaljer men det fräter ordentligt så man får inte ha grejerna i för länge. Och häll inte ut det på gräsmattan för då blir gräset grått och när man petar på det så blir det bara pulver kvar. :va

Ett litet tips! Blanda kaustiksoda m hett vatten o det sprutar soda,starkt frätande överallt!Jag fick måla om halva köket en gång.Skyddsglasögon rekommenderas.
holm
 
Ett litet tips! Blanda kaustiksoda m hett vatten o det sprutar soda,starkt frätande överallt!Jag fick måla om halva köket en gång.Skyddsglasögon rekommenderas.
holm

Jag har ca 8m mellan kök och garage, blandade med kallt vatten, när jag kom ut i garaget så var pet-flaskan på god väg att smälta helt. Jävlar vad varmt det blir! Tur att tanklocket redan var öppet annars hade det inte gått bra.

Jag var lite nervös att lacken skulle ta stryk av värmen men det gick bra :tummenupp

Skyddsglasögon är ett måste!
 
Ett litet tips! Blanda kaustiksoda m hett vatten o det sprutar soda,starkt frätande överallt!Jag fick måla om halva köket en gång.
:rofl :D

Skyddsglasögon rekommenderas.
Ja det hade jag hört innan jag testade men tyckte det bara var larv. Blandade 1 del kaustilsoda och 2 delar vatten för att det skulle hända nånting iaf. Och herre jösses vad det hände grejer när man stoppade i lite aluminium. Då vågade jag inte va i närheten för 5 öre utan glasögon. Stog man i fel vindriktning så blev det omöjligt att andas.
 
Återupplivar tråden lite...
Har en (plus en till i lite bättre skick) tank med mycket rost i som jag tänkte ge ett sista försök att få ordning på innan jag går vidare med nästa tank.
Vill helst rädda originaltanken om det går då den har rätt färg och är i princip omöjlig att få tag på begagnad med samma lack.

Har kört ett par vändor bensin och vatten genom den för att få bort allt gegg som låg där, sen lät jag den stå med vatten/citronsyra (2 påsar citronsyra till typ 13L vatten) i ett dygn och efter det var det iaf någorlunda genomskinligt när man körde igenom den med vatten/bensin efter.
Men där finns fortfarande kvar en del rost, vågar man köra kaustiksoda eller är det diesel och två nävar muttrar som gäller och sen skaka utav bara fan?
Låter sådär bra att eventuellt fräta hål i tanken med kaustiksoda :gnissla
Vet att det finns medel att köpa men hade varit trevligt att kunna komma undan så billigt som möjligt då budgeten för projektet är något begränsad.
 
Kaustiksoda är grejer det. Men som sagt, var försiktig med det. Blandade till en ordentlig sats förrut och körde lite aluminiumdetaljer men det fräter ordentligt så man får inte ha grejerna i för länge. Och häll inte ut det på gräsmattan för då blir gräset grått och när man petar på det så blir det bara pulver kvar. :va

Hade några pojkar som hällde kasutiksoda över min hoj. Det fräter rejält, det är alldeles sant.
Så var försiktig med det, men på rätt ställen är det alldeles utmärkt.
 
Betongrengöringsmedel från Payback är dunder för att ta bort rost också de står även i beskrivningen att de tar rost och de gör det med besked! Jag vet inte av något grymmare men frågan är om de går köpa bara en liter?


Det kallas murartvätt o består av saltsyra o fosforsyra mosell stark. Funkar skit bra o tar inte lack eller plast men håll aluminium borta.

Murar tvätt finns på varenda bygghandel för en 100:-

Jag är betongare så jag har gjort slut på någon kubikmeter sådan syra.
 
Det kallas murartvätt o består av saltsyra o fosforsyra mosell stark. Funkar skit bra o tar inte lack eller plast men håll aluminium borta.

Murar tvätt finns på varenda bygghandel för en 100:-

Jag är betongare så jag har gjort slut på någon kubikmeter sådan syra.

Vad är en tank gjord av då, aluminium rostar ju inte men det kan oxidera om jag förstår internet rätt? (är inte det samma skit?)
Tankjäveln väger en hel del, så antagligen gjort av äkta italiensk budget-metall.
Säljer murartvätt via jobb så det hade ju eventuellt varit intressant, kan köpa skiten till nettopriser isåfall.
Är ledig i helgen så tanken är att tanken ska få en omgång på lördag och om jag har tur så kan jag få igång hojen då, förutsatt att allt går som det bör.
 
Enkla förklaringen.
Är den rostig är den av stål, kolla med en magnet om du är osäker. Rosten drar till sig vatten så att den fortsätter rosta.
Aluminium får en oxidhinna som skyddar metallen mot fortsatt oxidation.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top