Få bort rost i bensintankar, sammanställning av svar!

Det kallas murartvätt o består av saltsyra o fosforsyra mosell stark. Funkar skit bra o tar inte lack eller plast men håll aluminium borta.

Murar tvätt finns på varenda bygghandel för en 100:-

Jag är betongare så jag har gjort slut på någon kubikmeter sådan syra.

Payaback Gelhammer är helt outstanding på att rengöra verktyg och lastbilar från betongrester och den funkar på aluminium också utan att skada aluminiumet! Den tar kakelfog material också.
I länkens video beskrivs allt.

http://www.payback.se/produkter/kemikalier/698-gel-hammer/
 
Last edited:
Om du inte stoppar rostangreppet så blir det hål efter ett tag, går tyvärr inte att lösa med ett filter :)


Jag provade att lösa rosten med fosforsyra resultatet blev sådär, köpte för klen syra tror jag.

En vän tipsade om kaustiksoda, det körde han med i gamla grävmaskiner.
Jag blandade till ca 1 liter och slog i tanken, strålande resultat! Ingen rost kvar och tyvärr nästan ingen botten i tanken heller :D

Jag la igen alla större hål och köpte hela KREEM kittet, det var kanon, tanken är tät och rostfri numera.

( om det är någon som tänker testa kaustiksoda så var försiktig, lacken pajjar direkt vid kontakt, sodan blir skitvarm när du blandar till den och den fräter som f-n)

Ska man köra med kaustiksoda så se för guds skull till att använda skyddsglasögon. Det är på inget sätt roligt att få i ögonen.
Får man syra i ögonen så är tumregeln att man har 60-70 sekunder på sig innan risken för bestående ögonskador är överhängande. Får man kaustiksoda i ögonen så har man en tiondel av den tiden. Dvs 6-7 sekunder innan överhängande risk för bestående skador.

Och att hitta vattenkranen på 6-7 sekunder när det svider som satan i ögonen är långt ifrån lätt. Dessutom måste man skölja ihållande i minst 10-15 minuter med ljummet vatten. dvs du måste hinna justera in temperaturen så det blir lagomt också.
 
Enkla förklaringen.
Är den rostig är den av stål, kolla med en magnet om du är osäker. Rosten drar till sig vatten så att den fortsätter rosta.
Aluminium får en oxidhinna som skyddar metallen mot fortsatt oxidation.

Det är lite mer komplicerat än så om man är noga. När man får rostangrepp så blir det oftast lite gropfrätning. I dom groparna så koncentreras det joner från metallen som oxiderats samtidigt som det bildas något som snarast liknar en battericell där strömmarna som orsakar korrosionen kan bli extremt höga.

Men att ett påbörjat rostangrepp gärna fortsätter så länge du fortfarande har rosten kvar är helt korrekt.
 
Testat med diesel och ett femtiotal muttrar i tanken nu och skakat som en idiot tills jag nästan avled, det ser bättre ut invändigt nu men fortfarande en del rost kvar.
Dessutom visade det sig att hålet jag använt för att dränera tanken har en liten kant på insidan så nu har jag nöjet att fiska upp alla muttrar med en magnet framför mig också.
Någon som vet var man kan lämna in en tank och få den fixad?
Skiter i vad det kostar, bara jag slipper stå med fanskapet längre än jag redan har gjort, tålamodet är slut sedan länge...
 
Testat med diesel och ett femtiotal muttrar i tanken nu och skakat som en idiot tills jag nästan avled, det ser bättre ut invändigt nu men fortfarande en del rost kvar.
Dessutom visade det sig att hålet jag använt för att dränera tanken har en liten kant på insidan så nu har jag nöjet att fiska upp alla muttrar med en magnet framför mig också.
Någon som vet var man kan lämna in en tank och få den fixad?
Skiter i vad det kostar, bara jag slipper stå med fanskapet längre än jag redan har gjort, tålamodet är slut sedan länge...

Jag köpte ett Kit med KREEM produkter, en som gör soprent i tanken, en som torkar ut ALL fukt och en som slutligen förseglar tanken invändigt. Det var inte ett dugg jobbigt bortsett från att hala upp en röding i kassan:crash

Att sen den nya lacken började bubbla runt mitt fastlödda nya tanklock kan jag inte skylla KREEM för:fakta
 
Jag köpte ett Kit med KREEM produkter, en som gör soprent i tanken, en som torkar ut ALL fukt och en som slutligen förseglar tanken invändigt. Det var inte ett dugg jobbigt bortsett från att hala upp en röding i kassan:crash

Att sen den nya lacken började bubbla runt mitt fastlödda nya tanklock kan jag inte skylla KREEM för:fakta

Vart köper man dessa kreem produkter? Jag har en kompis som sopade i liknade produkt och fan vad fin tanken blev inv.
 
Jag köpte ett Kit med KREEM produkter, en som gör soprent i tanken, en som torkar ut ALL fukt och en som slutligen förseglar tanken invändigt. Det var inte ett dugg jobbigt bortsett från att hala upp en röding i kassan:crash

Att sen den nya lacken började bubbla runt mitt fastlödda nya tanklock kan jag inte skylla KREEM för:fakta
Då får det bli att leta rätt på ett sådant kit, måste köpa ett nytt tanklock också för nu rinner det bensin genom nyckelhålet på det också tydligen.
Börjar ångra att jag köpte ett renoveringsobjekt istället för att hosta upp några tusenlappar till och få en fungerande hoj :huvet
 
Testat med diesel och ett femtiotal muttrar i tanken nu och skakat som en idiot tills jag nästan avled, det ser bättre ut invändigt nu men fortfarande en del rost kvar.
Dessutom visade det sig att hålet jag använt för att dränera tanken har en liten kant på insidan så nu har jag nöjet att fiska upp alla muttrar med en magnet framför mig också.
Någon som vet var man kan lämna in en tank och få den fixad?
Skiter i vad det kostar, bara jag slipper stå med fanskapet längre än jag redan har gjort, tålamodet är slut sedan länge...

Kanske kan du skaka ner muttrarna i ett hörn i tanken och nå det hörnet med en "dammsugarslang" / förlängning på dammsugarslangen
(Kanske inget om du kört med grövre mutter.......)
 
Kanske kan du skaka ner muttrarna i ett hörn i tanken och nå det hörnet med en "dammsugarslang" / förlängning på dammsugarslangen
(Kanske inget om du kört med grövre mutter.......)

Dammsugaren blir svår, men jag har fått tag på en sån där magnet med teleskopskaft och en med ett lite längre flexibelt skaft så ska nog kunna fiska upp dom :banana

Oklart om det säljs här fortfarande, men såhär ser det iaf ut


https://roffesraceway.se/wp-content/uploads/2018/01/Kreem_webb.pdf

Perfekt, bör kunna hitta någon handlare via google, om inte så finns alltid ebay :tummenupp
 
Jag tog blästersand och en näve stålkulor (funkar med muttrar ochså) satte fast den på min gamla knivslip (cementblandare funkar bra det ochså) med några spännband, drog igång den och låter den snurra x antal timmar.
Sen är det klart, är som "ny" invändigt, behandla med något bra medel och du har en tank som kommer att funka länge!
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top