Få bort lagerbana från nedre styrkrona ?

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Byter styrlager i min ZX6-R 1998.

Funderar på hur jag ska få bort den nedrelager banan.

Se bild.

Ska jag pressa där muttern skall sitta, för att få ur axeln och på såvis lagerbanan ?

Hur gör ni ?

$_57 (1).JPG

(bilden är tagen från nätet, iunte min krona då jag inte hade möjlighet att ta bild på den just nu.)

Men har ritat på den hur jag tänker..
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
De gånger jag gjort detta har jag knackat med ett mejseldorn i nederkant på lagerbanan och på det sättet fått loss det. Det ska ju ändå kasseras så det gör inget om man skadar det.
Rent tekniskt så skulle man ju kunna knacka eller pressa ner axeln och få samma effekt men jag har aldrig behövt göra det men så gör man säkert på verkstäder.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Pressa ur axeln ur kronan, sen tillbaka och pressa på det nya lagret. Nedåt alltså, sitter en låsring nere så du inte försöker pressa den uppåt. Nedåt såg din ritning på bilden nu, kass liten tele. . . . , precis så. :)
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag gjorde ett snitt i lagerbanan med ett multiverktyg (typ Dremel) och sedan satte jag en huggmejsel i snittet och knackade till med en hammare varpå lagerbanan sprack och gick att trä av.

Hyfsat enkelt, men lite otäckt då risken såklart finns att man går för djupt och snittar även styrstammen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag gjorde ett snitt i lagerbanan med ett multiverktyg (typ Dremel) och sedan satte jag en huggmejsel i snittet och knackade till med en hammare varpå lagerbanan sprack och gick att trä av.

Hyfsat enkelt, men lite otäckt då risken såklart finns att man går för djupt och snittar även styrstammen.

Visst finns risken men man är mer än lite klantig i sitt handhavande om man skulle lyckas skära så djupt i styrstammen att det skulle ge strukturell påverkan
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Svetsa en sträng med migsvetsen i lagerbanan, då krymper den och ramlar nästan ur av sig själv :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Visst finns risken men man är mer än lite klantig i sitt handhavande om man skulle lyckas skära så djupt i styrstammen att det skulle ge strukturell påverkan
Man får allt vara bra klantig om man inte märker det :hihi

Svetsa en sträng med migsvetsen i lagerbanan, då krymper den och ramlar nästan ur av sig själv :tummenupp
Krymper gör den nog inte du, expanderar däremot. Lurigt sätt dock, lätt hänt att det kommer skvätt lite var stans eller att axeln slår sig. :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man får allt vara bra klantig om man inte märker det :hihi


Krymper gör den nog inte du, expanderar däremot. Lurigt sätt dock, lätt hänt att det kommer skvätt lite var stans eller att axeln slår sig. :va

Jag tror att Rundik läste slarvigt och trodde att det rörde sig om ytterbanan. På vissa hojar är dess svåra att knacka ur pga av att det inte finns ngn kant att knacka/pressa emot. Ytterbanan är i såna fall lätta att få ut genom att smälta upp dom lite med tex TIG och sedan låta svalna och därmed krympa.

Men jag brukar faktikst använda TIG-brännaren även till att ta bort nedre lagerbanan från axeln. Man låter då banan av axeln när den är het.

Men men, till detta jobb finns det metoder enlig instruktionsboken, det brukar ofta föreslås en Chisel, dvs ett stämjärn, man använder detta som kil. Sedan finns det även lageravdragare. Säljs billigt på tex Biltema. http://www.biltema.se/sv/bil---mc/v...ing/avdragare/demonteringsverktyg-2000019463/

En vanlig metod är ju också att skära bort rullhållaren och slitsa lagrebanan med en Dremel, finns mycket instruktionsfilmer på YT.

Att pressa ur stolpen ur nedre styrkronan som metod att få av nedre innerbanan är ngt jag avråder ifrån. Det är ett precisionsförband vars ur- och ipressning är en risk för gaffelns prestanda.
Det går, men är en risk. I synnerhet om det ska genomföras av ngn som inte ens vet hur man får av nedre innerbanan med ordinarie metoder.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Att pressa ur stolpen ur nedre styrkronan som metod att få av nedre innerbanan är ngt jag avråder ifrån. Det är ett precisionsförband vars ur- och ipressning är en risk för gaffelns prestanda.
Det går, men är en risk. I synnerhet om det ska genomföras av ngn som inte ens vet hur man får av nedre innerbanan med ordinarie metoder.
Du har säkert rätt i detta fall men alla styraxlar/kronor är faktiskt inte gjorda för att vara pressförband. Min husa-krona/axel är bara fräst/svarvad jävligt tajt men de går att få isär dom med handkraft. Sen är det en skruv i botten av kronan som hindrar axeln från att åka ur. Detta vet du säkert redan Jörgen men nu kanske jag ökade på kunskapen hos någon annan :)
 
Last edited:

Nikk0

Topplocksrenoverare
Gick med
8 Jun 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 f4 -00
Jag lägger en avdragarplatta bakom lagret och pressar på axeln, enkelt och inget krångel.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Visst finns risken men man är mer än lite klantig i sitt handhavande om man skulle lyckas skära så djupt i styrstammen att det skulle ge strukturell påverkan

Sant, men jag tänkte att risken ändå var värd att nämna.

Funkade hur som helst bra för mig, och jag är sannerligen inget underbarn i verkstaden.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har säkert rätt i detta fall men alla styraxlar/kronor är faktiskt inte gjorda för att vara pressförband. Min husa-krona/axel är bara fräst/svarvad jävligt tajt men de går att få isär dom med handkraft. Sen är det en skruv i botten av kronan som hindrar axeln från att åka ur. Detta vet du säkert redan Jörgen men nu kanske jag ökade på kunskapen hos någon annan :)

Särlösningar på Husaberg är ju lite OT, men de kronor jag sett till moderna Husaberg och HVA, har traditionell design här. Dvs endast i den övre styrkronan sitter styrstolpen med lös passning och spänns med gänga.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Rondell och huggmejsel, överlägset snabbast och enklast.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Du har säkert rätt i detta fall men alla styraxlar/kronor är faktiskt inte gjorda för att vara pressförband. Min husa-krona/axel är bara fräst/svarvad jävligt tajt men de går att få isär dom med handkraft. Sen är det en skruv i botten av kronan som hindrar axeln från att åka ur. Detta vet du säkert redan Jörgen men nu kanske jag ökade på kunskapen hos någon annan :)

Jag tänkte också det kunde vara risky för vissa. En bekant som inte äger motorcykel men har en stor hydral press på jobbet skulle hjälpa mig många år sen. Skulle pressa ur krona på en r1 nedre gaffel krona. Det gick bra, kronan är sedd från sidan lite som en bro. Att det blir ett stort gap på undersidan . Men han ställde den plant o press för kung o fosterland. Så hela kronans mitt böjdes neråt mot underlaget. Hade det vart jag hade jag nog gjort lite annorlunda. :). Men det vart ändå ett smart tillvägagångsett. Så jag menar inget illa
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag tänkte också det kunde vara risky för vissa. En bekant som inte äger motorcykel men har en stor hydral press på jobbet skulle hjälpa mig många år sen. Skulle pressa ur krona på en r1 nedre gaffel krona. Det gick bra, kronan är sedd från sidan lite som en bro. Att det blir ett stort gap på undersidan . Men han ställde den plant o press för kung o fosterland. Så hela kronans mitt böjdes neråt mot underlaget. Hade det vart jag hade jag nog gjort lite annorlunda. :). Men det vart ändå ett smart tillvägagångsett. Så jag menar inget illa
Jag skulle pressa ur min gamla axel ur min dåvarande krona ovetandes om att det satt en låsring längst ner på axeln, tycke axeln satt lite hårt men vid 25 ton släppte den, då hade jag tryckt ringen igenom 2-3cm aluminium i kronan, man lär sig av sina misstag som tur är. :hihi

Både krona och axel blev givetvis skrot, totalförstört, haha tycker bara det är roligt så här i efterhand. :D
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag skulle pressa ur min gamla axel ur min dåvarande krona ovetandes om att det satt en låsring längst ner på axeln, tycke axeln satt lite hårt men vid 25 ton släppte den, då hade jag tryckt ringen igenom 2-3cm aluminium i kronan, man lär sig av sina misstag som tur är. :hihi

Både krona och axel blev givetvis skrot, totalförstört, haha tycker bara det är roligt så här i efterhand. :D

Man håller sig gärna för skratt när det sker. Man vore livet utan dessa stunder :)
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Finns många olika sätt att göra.
Som Jörgen skrev TIG:a sen låta det svalna.
Lägg lagret i frysen några timmar så är det enkelt att få dit lagret igen, ramlar nästan på plats.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Finns många olika sätt att göra.
Som Jörgen skrev TIG:a sen låta det svalna.
Lägg lagret i frysen några timmar så är det enkelt att få dit lagret igen, ramlar nästan på plats.
Lagerbanorna som ska sitta i styrstammen kan man lägga i frysen för att få dit dom lättare men de var inte dessa som det var tal om. Lagerbanorna för styraxeln ska INTE läggas i frysen för då blir det inte lätt att få på. Lägg istället styraxeln (med nedre krona om de sitter ihop) i frysen och värm lagerbanorna med en varmluftspistol alternativt lägg i ungnen på lägsta temp, typ 50 grader. Går inte lagerhållaren med kulor/rullar att få loss så värm inte den delen. 50 grader klarar nog alla kulor/rullar men det är onödigt att chansa.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top