Få bort get från skinnställ...?

E22 skrev:
Du är så varmt välkommen... :) dina påstående låter ju väldigt rätt..
Så vad ska man impregnera med? Känns som att medel de säljer i mcbutiker är överdrivet dyra, man behöver ju inte nått "Special för mc-ställ".

Experiment 626 skrev:
Jag vill inte heller vara petig men han läste nog rätt :rolleyes:

Tack! Skönt att se att det finns dom som först läser sedan tänker innan dom skriver ;)

scud skrev:
Så vad ska man impregnera med? Känns som att medel de säljer i mcbutiker är överdrivet dyra, man behöver ju inte nått "Special för mc-ställ".

Kolla hos en sadelmakare, dom har. Men kolla så att det inte luktar för mycke eller färgar (beroende på färg på stället).

Detta hade fassan köpt till sina gamla veteranbilar. Det finns flera produkter där en av dom är en rengörare och mjukgörare för lädret. Utöver detta skall medlet ta fram den genuina läderdoften. Väldigt flytande och gick in i lädret fint, mjukgjorde och dessutom så gav det inte så glansig effekt. Själv var jag mkt nöjd... Jag använde den som hette Conditioner, verkade himla drygt, plus i kanten för det var inte billigt.

http://www.liquidleather.com/

Jag skall se var man kan köpa det i Sverige om du är intresserad.

Hittade en länk till distributör i Sverige, där finns också länkar till utomstående tidningar o liknande som testat produkten:

http://www.autochemie.se/skinn.htm

Last edited:
scud skrev:

Besök Hööks Hästsport, dom har alla smörjemedel du kan tänkas behöva. :tummenupp Priserna är oxå helt ok.

Hälsningar från en som faktiskt bor på landet & har hästar hemma ... :tungan

Josafan skrev:
Detta hade fassan köpt till sina gamla veteranbilar. Det finns flera produkter där en av dom är en rengörare och mjukgörare för lädret. Utöver detta skall medlet ta fram den genuina läderdoften. Väldigt flytande och gick in i lädret fint, mjukgjorde och dessutom så gav det inte så glansig effekt. Själv var jag mkt nöjd...

http://www.liquidleather.com/

Jag skall se var man kan köpa det i Sverige om du är intresserad.

Jatack, jag är intresserad. Men mitt ställ är ju målat? (från tillverkningen alltså). Men det kanske sjunker in ändå?

scud skrev:
som jag sa innan,jag brukar kladda med hagmans läderballsam,kostar ca 80 skr hos mekonomen,användder den i bilen oxå på skinnstolarna.jag tycker den fungerar syveränt, som smålänningen säger, hahah! luktar bra oxå...
har provat med utterfet som det heter eller kallas,skit bra!men sen får man gå runt & lukta pungsvett efter det,inget gott ju..eller?

Scud: Har editerat meddelandet. Det borde funka på målat läder, för det andas väl det med? Värt att testa.

Last edited:
Josafan skrev:
Scud: Har editerat meddelandet. Det borde funka på målat läder, för det andas väl det med? Värt att testa.

E22: Om du syftar på min som smålänning så jävlar i havet :fatta! Jag är inte smålänning, jag är SKÅNING... Att bo på en ort betyder det inte att man kommer därifrån. :näsblod
vet inte riktigt vad du snackar om, inget i mitt inlägg var riktat mot dig .men det var ju synd att du tog dig åt det,det var inte alls meningen att det skulle göra någon ledsen i ögat.

Cat skrev:
Besök Hööks Hästsport, dom har alla smörjemedel du kan tänkas behöva. :tummenupp Priserna är oxå helt ok.

Hälsningar från en som faktiskt bor på landet & har hästar hemma ... :tungan

där finns ju EKOL oxå som jag pratade om, förmodligen det mest prisvärda du kan tvätta ditt ställ med.

Finns som fast tvål och som spraytvål.

Diverese uppmjukande smörjor/oljor finns oxå för billig peng där..

Funkar toppen till både skinnställ, sadlar å selar! :tummenupp

Bor du nära TINGSRYD så är BÖRJES TINGSRYD ännu billigare på sadeltvålar osv..

Håller med Lilla Damen, Använd EKOL:s produkter för rengöring och infetting.

OBS, köp inte skinnställs-kitet som säljs av mc-handlare utan köp produkterna löst så blir det mer i flaskorna och billigare. Glycerin/lädertvål och läderfett/olja är vad som behövs.

Finns på Odal/granngården/lantmännen (eller vad de heter nu för tiden) eller hästsportbutiker och funkar kanon + ger ingen dålig lukt.

(Är det bara jag som tycker att minkolja luktar rökt böckling för övrigt?)

Du har tamigfan helt jävla rätt... skjut skiten.... vill du bli ännu mer skeptiskt inställd till havremoppar kan du ju testa att vara tillsammans med en hästtjej... ingenting att rekomenderar kan jag säga.... fungerar väl som en häst ungefär kan jag tänka mig.... tacka vet jag yama racersexa... vrider jag på gasen så gasar skiten och vill jag svänga vänster så svänger den vänster... pröva det med en havremoppe......:)

E22 skrev:
nu när det finns så många havremoppe ägare här..kan ni förklara för mig?
VARFÖR I hela friden bor man på landet med hästar, SEN lasta dom i ett J.. släp för att köra in dom till stan för att rida med dom där istället på en rid clubb, :kocko
jag har det så här i lund ialla fall.man går till bussen & då kommer sånna där stora havremoppar på cykel,gångstigen.skiter ner överallt.. *klaffs klaffs* :mad: .sen när man kommer hem till landet, jaa då ser man inga "moppar" där dom borde vara,på dom gröna ängarna alltså.jag tror det har blivigt någon slags av stabo sjukdom,att ha fyrbent fordon i stan :kocko

Reen skrev:
Du har tamigfan helt jävla rätt... skjut skiten.... vill du bli ännu mer skeptiskt inställd till havremoppar kan du ju testa att vara tillsammans med en hästtjej... ingenting att rekomenderar kan jag säga.... fungerar väl som en häst ungefär kan jag tänka mig....

Utveckla..

har inget imot varken hästar eller hästtjejer men en sak hatar ja me hästar
dom kunde väll ta å vrida ut arslet på hästen i dicket så skiten inte ligger på vägen så man slipper svänga undan för de hela tiden

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8