Få bort det undre styrlagret?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej!

Hur får man bort det undre styrlagret på bästa sätt?

Alla tips är vällkommna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1. Spräck rullhållaren och ta bort rullarna så att det endast är inre lagerbanan kvar.
2. Ta fram vinkelslipen och gör ett vertikalt snitt genom nästan hela lagerbanan men var försiktig så att du inte går igenom och kapar i styrstången
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
dorn o banka (ovanifrån) som attan runt längs hela ringen så kommer det sakta ska du se
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
dorn o banka (ovanifrån) som attan runt längs hela ringen så kommer det sakta ska du se

Det är inte lagerbanan, den har jag fått ut, det är skiten som sitter på styrstången.

1. Spräck rullhållaren och ta bort rullarna så att det endast är inre lagerbanan kvar.
2. Ta fram vinkelslipen och gör ett vertikalt snitt genom nästan hela lagerbanan men var försiktig så att du inte går igenom och kapar i styrstången

Vinkelslip vette fan om man vågar.:näsblod
 
Last edited:

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ducati 1000ss
Som någon annan skrev , värm med varmluftspistol och försök sen bända upp det försiktigt med 2 skruvmejslar, eller så får du ta fram vinkelkapen.
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Som de skrev tidigare. Don+hammare+våld. Knacka runt ringen hela tiden bara så du inte låser den! :tummenupp
 

Bandit02

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2008
Ort
Harbo
Hoj
harley ,kawa + letar mc
De finns fler sätt, ibland på vissa hojjar är styrstång en lös del och då kan du ta loss gaffel kronan från benen och sätta upp undre krona med styrstång och pressa sakta ur stången då kliver lagret loss från sitt läge efter en liten bit, sen vänder du och pressar tillbaka stången till sitt läge. och pressar dit nya lagret med att trä ett rör som passar på inre banan och sätta alltihopa i pressen igen å trycka till, annars finns de långa avdragare för detta ändamål med smala käftar men kan va tricksigt ändå, ja brukar använda mig av första ex . då skadar man inget runt omkring, lycka till mvh Larsa
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Det är inte lagerbanan, den har jag fått ut, det är skiten som sitter på styrstången.



Vinkelslip vette fan om man vågar.:näsblod

Lagerbanan i undre styrkrona pressas ut genom att pressa ner styrstången genom styrkrona. Sen pressar du tillbaka styrstången när lagerbanan är lös. Sen är det bara att pressa ner en ny lagerbana. Gå till närmaste mc-verkstad med en vetekrans så kostar det oftast inte många pengar.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag brukar göra som Boris beskrev

Är man försiktig så kan man slipa så att det precis går igenom ( små märken i stången brukar inte göra nått) då menar jag små märken

Att pressa stången igenom kräver bra pressdorn för att inte skada stången
Och funkar inte på alla ( vissa sitter fast med stift)


Att värma brukar inte hjälpa så mycke vid demontage och speciellt inte om stången är av alu ( motsatt effekt) då stången växer mer än lagerbanan
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Har jag förståt rätt se bifogad bild
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    15.9 KB · Visningar: 150

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har jag förståt rätt se bifogad bild

Om du vill vara riktigt snäll mot grejerna så stoppa in hela packetet i frysen över natten. Ta ut det och gå på med värmepistolen på lagerbanan. Det som borde hända är att lagerbanan expanderar av värmen samtidigt som temp-skillnaden till det övriga materialet gör att lagret går lätt att dra bort. Fast om du är lat så prova först med bara värmepistolen.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Om du vill vara riktigt snäll mot grejerna så stoppa in hela packetet i frysen över natten. Ta ut det och gå på med värmepistolen på lagerbanan. Det som borde hända är att lagerbanan expanderar av värmen samtidigt som temp-skillnaden till det övriga materialet gör att lagret går lätt att dra bort. Fast om du är lat så prova först med bara värmepistolen.

Har ingen värmepistol.
 

RobRas

Guest
Om du inte har det får du ta fram vinkelslipen.. Jag hade samma problem som dig för ett tag sen och det slutade med att jag tog fram vinkelslipen, ett dorn, en hammare och lagom med våld..

Om du har en svets så kan du blaska på lite på banan. Akta så att du inte svetsar fast skiten bara...
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Om du inte har det får du ta fram vinkelslipen.. Jag hade samma problem som dig för ett tag sen och det slutade med att jag tog fram vinkelslipen, ett dorn, en hammare och lagom med våld..

Om du har en svets så kan du blaska på lite på banan. Akta så att du inte svetsar fast skiten bara...

Klart nu, körde med vinkelslipen, tackar alla för tipsen :tummenupp
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top