Få bort det hala på nya däck?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Hur ska man bäst få bort den hala ytan på nya däck? Är enda vettiga sättet att köra tills allt är bort, även långt ut på kanterna, eller kan man rugga bort det med grovt sandpapper, köra i grustag eller offra getter på söndagar? :va

Givetvis ska du offra på en lördag!
Finns lite olika metoder som finns att läsa om i lite gammla trådar.
Men jag brukar köra lite stilla ngr mil innan snoret är borta, trots det har jag lyckats med ett fett bredställ som nära nog slutade i fronten på en 945:a :näsblod
Jag har inte själv hunnit testa det, men en som jag pratade med tipsade om att spolarvätska eller T-röd skulle funka bra.
En mc-polis tipsade mig om grusvägstekniken, men med sporthoj är det sådär kul att brassa runt på grusvägar.
Så mitt bästa tips blir trots allt att ta det stilla tills beläggningen är borta, så lång tid tar det ärligt talat inte.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Givetvis ska du offra på en lördag!
Finns lite olika metoder som finns att läsa om i lite gammla trådar.
Men jag brukar köra lite stilla ngr mil innan snoret är borta, trots det har jag lyckats med ett fett bredställ som nära nog slutade i fronten på en 945:a :näsblod
Jag har inte själv hunnit testa det, men en som jag pratade med tipsade om att spolarvätska eller T-röd skulle funka bra.
En mc-polis tipsade mig om grusvägstekniken, men med sporthoj är det sådär kul att brassa runt på grusvägar.
Så mitt bästa tips blir trots allt att ta det stilla tills beläggningen är borta, så lång tid tar det ärligt talat inte.
//Tobbe

Antar att det inte var framdäcket du gjorde bredställ med.... :rolleyes:

När jag bytte på min förra knarr så körde jag till en grusväg och in med kopplingen och gasade upp till 9000 och sladdade runt lite, det funkar rätt bra, låsa framdäcket ett par gånger också så får man iaf bort det värsta.

Prövade först med grovt sandpapper men tröttnade på att få byta hela tiden, pappret blev igensatt på 2 röda.

Ska pröva det med T-röd nästa gång iaf, hoppas däcket inte skrumpnar ihop bara. :rolleyes:

Jag brukar riva av däcket med en rasp, den sätter inte igen som ett sandpapper. Ett annat tips är kemiskt ren besin.

Rasp? Sandpapper? Offerriter? Var tror ni RR förarna gör? Jag gissar på ingenting..

Själv så brukar jag ta det lite lugnt och gradvis öka nedlägget.

Dock så inledde jag förra säsongen med att lägga ner lite väl snabbt i en rondell och på 0.0001 sekund låg jag ock sprattlade. Jag som brukar predika för kompisar när de lagt på nya däck: "TA DET NU LUGNT DE FÖRSTA MILEN". Men men, det tog bara på egot och i plånboken, så det får man vara nöjd med!

Chronic skrev:
Rasp? Sandpapper? Offerriter? Var tror ni RR förarna gör? Jag gissar på ingenting..

Såg en kille i depån på Superbike i Assen som tvättade däcken med sprit :fakta

:D

Chronic skrev:

Med rekomendation från Dunlop om att "gnugga" in regndäcken innan dom används så gör vi så. Helst ska man väll ha hunnit köra ett eller två varv på torrt innan dom andvänds i regn men har man inte gjort det så kör vi med en fil eller liknande.

Torrdäcken filas aldrig utan det räcker att ha lutat med 1-2 gg åt varje håll så är det inkört!

Stoppsladd skrev:
Såg en kille i depån på Superbike i Assen som tvättade däcken med sprit :fakta

:D

Gäller nog bara för slicks som har en blank hinna på sig när dom är nya. Var nog något liknande T-röd som användes då. "Vanliga" däck har ingen vax eller silikon på sig.

Jag tog det lugnt det förta 4-5 milen. Sen la jag ner mer och mer. Har nu kört bort "fegranden" utan att det varit några broblem!

JB

Däck ska köras in.
Gärna 10-20 mil.
Om du vill att dina däck ska funka bekvämt och länge.
Racedäck söker inte den typen av kvalite så där kvittar det.
Luta gradvis mer och mer i kurvorna tills du får en matt yta på hela slitytan.
Det är den säkraste metoden och bäst för däcken.
Av alla klantiga saker man kan göra i livet måste "vurpa på nya däck" ligga på 10topp lista. Någon som inte vet att man ska vara försiktig? :)

Jag doppade en handduk i vanlig 95-oktan och tvättade av de nya däcken. Blev matta och fina efter det.

Hoztic skrev:
Är inte bensin och rödsprit ganska elakt mot däcket? :va
Framförallt är det jävligt elakt mot kroppen!
Tänk på det när ni pillar med rödsprit, nafta, bensin och andra kemikalier.
Jag har förstört mina händer pga flitigt tvättande av diverse motordelar och annat under cross och moppetiden.
Nu är det ett rent helvete om jag får bensin på nävarna, dagen efter är lederna som injecerade med klister :(
Var försiktiga när ni hanterar bensin framförallt, men även lacknafta, thinner, mm, mm.
Jag som så många andra tänke ju, "Äh, så farligt kan det ju inte vara, man tvättar ju sig sedan".
Jo men hej, det tränger in kanonbra i huden.
För exempel så om man tvättar nävarna i T-röd, 15min senare tar man blodprov på örat.
Då hittar man sprit i blodet, så hjärnan får sin beskärda.
Sorry för offtopic, men när jag ser folk som tvättar saker i bensin får jag ångest.
Jag lovar att det inte är ett skit ball med dom problem jag har.
Använd handskar när n i hanterar dylika vätskor.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Framförallt är det jävligt elakt mot kroppen!
Tänk på det när ni pillar med rödsprit, nafta, bensin och andra kemikalier.
Jag har förstört mina händer pga flitigt tvättande av diverse motordelar och annat under cross och moppetiden.
Nu är det ett rent helvete om jag får bensin på nävarna, dagen efter är lederna som injecerade med klister :(
Var försiktiga när ni hanterar bensin framförallt, men även lacknafta, thinner, mm, mm.
Jag som så många andra tänke ju, "Äh, så farligt kan det ju inte vara, man tvättar ju sig sedan".
Jo men hej, det tränger in kanonbra i huden.
För exempel så om man tvättar nävarna i T-röd, 15min senare tar man blodprov på örat.
Då hittar man sprit i blodet, så hjärnan får sin beskärda.
Sorry för offtopic, men när jag ser folk som tvättar saker i bensin får jag ångest.
Jag lovar att det inte är ett skit ball med dom problem jag har.
Använd handskar när n i hanterar dylika vätskor.
//Tobbe

Alla tips o råd alltid mycket välkomna!!! :tummenupp

tobbeviking skrev:
En massa vettigt...

Håller med till fullo! Höll på och kladdade med epoxy för en massa år sen, och tänkte att det kan ju inte va så farligt... :kocko Fick svettningar, yrsel och blev allmänt underlig. Sen petar jag inte på epoxy utan handskar och mask!

Rödsprit mm tvättar ju bort alla former av fetter som skyddar huden/kroppen, och utan dom sörplar huden i sig allt möjligt onyttigt! :huvet

Chronic skrev:
Lutar lite mindre dom första tre varven sen e det klart.

Nu är dom pålagda och klara! Men fan så det strulade! Först vände hojfirman bakdäcket åt fel håll! Men det löste dom rappt, så det var bara att åka hem och skruva ihop hojen! Det gick faktiskt ganska enkelt, men sen började eländet!
Tänkte ta en provtur runt kvarteret bara, men det sket sig, batterifanstyget hade lessnat över natten, så jag baxade ut hojen, upp för en backe, och sprang som ett vilddjur nerför, men inte startade den inte :huvet
Ok, hoppade i bilen, hem och hämtade startkablar, inköpta för 39,90 på Rusta... :kocko Visst, startmotorn orkade längre med dom, men inte fan startade hojeländet! Så jag provade alla möjliga jordpunkter, men icke. Då kände jag att kablarna var varma! :gnissla Rustas skitprylar orkade definitivt inte med dom 120A det stog att dom skulle klara! Så jag for till macken och köpte riktiga grejer. Men, dom var för stora för att få plats på batteriet :huvet Så jag fick ta en Rusta-handske och koppla startkabeln i den, och då kom den igång minsann!
Att man aldrig lär dig, är det för billigt är det bara skit! :4skrika
Nåja, slutet gott, nu ska jag bara köra in sulorna! :D

Själv har jag tagit av hjulen med massa trixandes med domkrafter och skit, bara för att upptäcka att det är röd dag i dag, inga däckverkstäder öppna idag inte. Jävla stolpskott som bytte bort annandag pingst :machinegu

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back