Fästing-biten...

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jaha.. Så har man för första gången blivit biten av det mest djävulska djur någonsin, fästingen.

Tänkte mest bara höra hur man ska kolla om man har fått borrelia? Med tanken på att min hund precis har avslutat en pencilin-kur emot det så finns det ju i krokarna.

Någon som vet :va

CJ900RR skrev:
2277010 Jaha.. Så har man för första gången blivit biten av det mest djävulska djur någonsin, fästingen.

Tänkte mest bara höra hur man ska kolla om man har fått borrelia? Med tanken på att min hund precis har avslutat en pencilin-kur emot det så finns det ju i krokarna.

Grattis, hade 52st förra året. Som mest 8st på en dag. 3 år sen fick jag den klassiska ringen runt bettet och blev utslagen i dagarna 2 med muskelvärk och hög feber.

Men det är oftast lugnt. Men gå till husläkaren och kolla upp om det börjar bli rött runt omkring och kliar. Så får du pencilin... jippi, inget kröka på 2 veckor.. :huvet

Lycka till

Reb0

Hur 17 lyckas man få över 50 stycken fästingar på ett år??
Hur som haver är det riktigt vidriga kryp

Mie skrev:
2277051 Hur 17 lyckas man få över 50 stycken fästingar på ett år??

det undrar jag med

RebelZero skrev:
2277041 Grattis, hade 52st förra året. Som mest 8st på en dag. 3 år sen fick jag den klassiska ringen runt bettet och blev utslagen i dagarna 2 med muskelvärk och hög feber.

Men det är oftast lugnt. Men gå till husläkaren och kolla upp om det börjar bli rött runt omkring och kliar. Så får du pencilin... jippi, inget kröka på 2 veckor.. :huvet

Lycka till

Reb0
Nudist/naturist?

Mie skrev:

Man bor på södertörn...
Tösen fick 50-60st på sig vid ett och samma tillfälle! :3freak Såg ut som hon sprungit på en sandstrand med fuktiga ben.. var alldeless svart av fästingar på benet. Gick ju iofs att skölja bort med vatten eftersom det tar ett tag innan de biter sig fast.

Min gode mor käkar just nu pencilin mot sin andra släng av borrelia. Surt som f*n.

Ljusa kläder och anatomistudier efter alla besök i naturen är det enda som hjälper. Kolla gärna varandra.

Avskyr dom där små äckliga krypen. :gnissla Vår ljusa vovve har en tendens att locka till sig mängder med såna där små snuskiga kryp. Har haft fästinghalsband nu de senaste åren och det fungerar kalas, blir nog bara 3-4 om året nu istället för 20 i veckan.

En släkting fick en liten jävel på pungen en gång. :hihi

Kerplunk skrev:
2277936 Avskyr dom där små äckliga krypen. :gnissla Vår ljusa vovve har en tendens att locka till sig mängder med såna där små snuskiga kryp. Har haft fästinghalsband nu de senaste åren och det fungerar kalas, blir nog bara 3-4 om året nu istället för 20 i veckan.

En släkting fick en liten jävel på pungen en gång. :hihi

I lumpen fick en polare en på...ballen... gick bort till befälen, fick en "Multi-Tool", tog fram stora tången o slet :D Befälen satt o småfnissade lite en bit bort... :rolleyes:

Käka vitlökskapslar. Det hjälper fantastiskt bra.
Sommarjobbade när jag var yngre som parkförvaltare. Testade med att käka dessa kapslar (tror man skulle ta 3 om dagen). Från att få flera bett om dagen när man gick och röjde i högt gräs till inga bett alls.

HanneZ skrev:
2277931 I innerskärgården ska de inte va nåt jävla gräs :hihi

Inte den innerskärgården. Trodde trådskaparen hade problem med andra "smådjur"...

CJ900RR skrev:
2277010 Jaha.. Så har man för första gången blivit biten av det mest djävulska djur någonsin, fästingen.

Långt ifrån alla får Borelia "bakterie infektion" och man får ett hudutslag "ganska Diskret" kallas erythema migrans som är en rodnad som blir större och större.
Är Rodnaden mindre än en 5 krona behövs ingen AB behandling.
En Borrelios ger mycket vaga symtom som trötthet huvudvärk rodnad etc.

Värre är det om man får TBE som är en virus orsakad hjärninfektion=mycket allvarligt och ger i regel ganska tydliga symtom som influensa.

Rek starkt att vaccinera sig mot TBE om du bor i risk områden dvs ffa nära våra östra kuster eller vistas mycket i naturen

Mie skrev:

Vi har ett rådjurs stråk rakt genom trädgården (lite lustigt eftersom vi bor mitt i ett villaområde). Men jag verkar dra åt mig fästingar på något sätt. Min son som hänger i samma trädgård säkert 5 gånger mer än mig, har haft 1 fästing på 3 år.

I början var det lite mysigt när rådjuren stod utanför fönstret och käkade på mornarna. Men när de började käka upp frugans rosor och tomatplantor så var det inte lika roligt (jag tyckte iofs det var skitkul, men inte frugan).

Reb0

Adde-Gbg skrev:
2277295 Nudist/naturist?

U wish :)

Reb0

MC Doktorn skrev:
2278236 ...
Rek starkt att vaccinera sig mot TBE om du bor i risk områden dvs ffa nära våra östra kuster eller vistas mycket i naturen

Har sagt varje år att jag skall göra det men det har inte blivit av. Skall försöka komma iväg detta år...

Reb0

AAAAHHH fyfan vad jag hatar kryp...tur att det finns typ 2 fästingar här...
Så fort jag hör talas om 5st attacker sticker jag norrut! :machinegu

Kulgan skrev:
2278662 AAAAHHH fyfan vad jag hatar kryp...tur att det finns typ 2 fästingar här...
Så fort jag hör talas om 5st attacker sticker jag norrut! :machinegu

Åk ut till Norrbyskär, Kont eller Holmön, men packa väskorna först....

Det är gott om fästingar där, och har så varit i ett par år.

Inte nödvändigtvis i ordningsföljd, djur som borde utrotas:

Fästingar
Renar
Kackerlackor
Fyll på själva med era favorit hat objekt...

tvestjärtar
vissa tusenfotingar (såna med långa röda äckliga tropiska ben) jungeldjur

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back