Fästing-biten...

Är Rodnaden mindre än en 5 krona behövs ingen AB behandling.
En Borrelios ger mycket vaga symtom som trötthet huvudvärk rodnad etc.
Är relativt utslagen pga Borrelia för närvarande, rodnaden är inget myggbett direkt, utan är större delen av benet och ökar... fått nu hästkurspencillin. Sker förändring så ska jag till sjukhus igen...'

Ursäkta trådlyftet. Men sitta hemma och uggla pga en liten svart elak jävel är inget vidare...

Min lilla kusin blev biten av en fästing och fick borrelia, så halva hennes ansikte var helt förlamat och hon kunde inte ens blinka.. Tog månader innan det gick över

Min lilla kusin blev biten av en fästing och fick borrelia, så halva hennes ansikte var helt förlamat och hon kunde inte ens blinka.. Tog månader innan det gick över

Aj, Aj. så illa är det inte ännu för en annan.

Men, fasiken vad den elaking kan ställa till med har man fått reda på, efter lite googling.

Några nu andra solkenshistorier istället, här så man inte råkar ut för psykbryt.?:gnissla:)

Ingen solskenshistoria men en brud berätta att hennes morsa fått Borrellia och inte upptäckt det i tid - resultat...

30% hjärnskada :näsblod.

Var misstänksam vid bet - en rodnad får man nästan alltid
och den är ofta liten och kan klia ett bra tag om den sitter på ett ställe där den skaver - i flera år om det t.ex är vid bältet.

Jag ligger ute mellan 50 och 100 dagar året runt...:död

Nä jag har inte drabbats än:D tror jag:)

enbart en utav 150-200 fästingar bär bakterien

det tar oftast 2-3 dygn för bakterien att överföras också

Grattis, hade 52st förra året. Som mest 8st på en dag. 3 år sen fick jag den klassiska ringen runt bettet och blev utslagen i dagarna 2 med muskelvärk och hög feber.

Men det är oftast lugnt. Men gå till husläkaren och kolla upp om det börjar bli rött runt omkring och kliar. Så får du pencilin... jippi, inget kröka på 2 veckor.. :huvet

Lycka till

Reb0

Känd gammal skröna.
Alkohol har i sig ingen inverkan på penicillin alls.
Jag misstänker att anledningen till att dom säger så är att sjukdomen i sig samt penicillin innebär en belastning på kroppen och ju mindre ytterligare belastning man tillför desto bättre.

Någon öl eller ett glas vin är inget problem men man kanske ska undvika att ta en riktig rotblöta.

Det är sant att alkohol inte sabbar en penicilkur - förutom att om man kör en riktig rotblöta med efterförjande rotvälta - så sabbar man kroppens funktioner lite.

Detta kan göra en mer känslig...:död

När det gäller fästningar - TBE smittar omedelbart vid bett , Borrellia tar nån dag/timma.

Vill man minska smittrisken vid borttagning - ta inte bort den genom att nypa den i bakroppen me multitång eller nått
så den spruta in skiten:näsblod - använd fästing bortagare eller gör nån kilgrej så du kan lyfta bort den med kroppen intakt.

Om man inte har tillgång till det kan man snitta upp huden där den sitter och ta bort den.
Det handlar inte om dm stora bitar av huden utan snarare tiondels mm.

Man kan göra en enkel men bra fästingborttagare av en kulspetspenna och lite fiskelina!

Man rensar ur allt inuti pennan och drar igenom fiskelinan så att man har en ögla som sticker ut ur spetsen på plasthöljet, så snarar man fästingen så nära huden som möjligt och drar rakt ut.

/McGyver

(EDIT)
Alkohol sabbar inte en syntetpenicilinkur, dock sabbade den mögelpenicilinkurerna man fick förr i världen, vilket kan bidraga till att det rådet lever kvar än.

ÅAS är det en sån jävla katastrof att inte få supa sig till apstadiet varje helg att man inte klarar av en tvåveckorskur så bör man avstå helt från alkohol ett halvår eller så!

Last edited:
Är det så att vissa fästingar inte tycker om en viss grupp människor? Tänkte på lukt, blod, värme mm. Jag har aldrig haft en fästing på kroppen och jag är inte den som drar sig för att ligga på gräsmattan och sola eller spela boll. Gå i skogen gör jag mkt också.

Åk ut till Norrbyskär, Kont eller Holmön, men packa väskorna först....

Det är gott om fästingar där, och har så varit i ett par år.

Inte nödvändigtvis i ordningsföljd, djur som borde utrotas:

Fästingar
Renar
Kackerlackor

Fyll på själva med era favorit hat objekt...

getingar
myggor :brinnerup :brinnerup
knott

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back