Fast det går inte riktigt att jämföra. I racing går det inte att slå av och köra med marginaler, för då blir du omkörd av dom som inte gör det och då hamnar man då och då på fel sida om gränsen. Det gör man på torrt också, men då är underlaget lite mer förlåtande.
Jag vet inte vad du är ute efter, jag menar iaf att man vad gäller gatåka gör alldeles klokt i att vid regn betrakta underlaget som snorhalt och köra därefter. Skulle man sedan komma in för fort i en böj, så är det bara att bita ihop och använda precis samma regler vid kurvtagning som smc lär ut oavsett väglag. Lägg ned, så får det bära eller brista.
Att däremot försöka hitta hur fort man kan köra i regn, är ngt som man gör på bana (och efter det vet man hur fort man kan köra på den banan, med de däcken, den regndagen), det är en helt annan sak. På gatan kan regngreppet skifta från obefintligt till hyggligt. Det är iaf min erfarenhet. Så kör jag tex den lappade och lagade Essingeleden med tunga lastbilar omkring mig och det regnar, tar jag det lugnt som helvet och håller avstånd framåt och bakåt. Finns inget alternativ för mig.
Vad gäller mitt exempel med att det oftare tycks kraschas i väta i RR så är jag övertygad om att det beror det på att fästet även där blir mer svårt att prediktera (trots regndäck) och att när det väl släpper i regn så sker det ofta mer digitalt än när ni tuffar runt på varma slicks.
En annan aspekt som jag tycker mig ha märkt vad gäller gathojar, är att de värsta suddgummidäcken till sporthojar ibland kan vara sämre i regn än billigare touring- och offroaddäck. Det kan vara ngt att tänka på innan man försöker hänga på en budhoj en regnig dag.
...
edit: jag har kört i regn utan att vurpa också både på bana och på gata. så jag vet att det "går".. :bitter för att det är Onsdag, och.. blött..
Cheer up!
Jag tror det kommer bli fint till kvällen, solen syns tom här vid Karlaplan.
Så det går nog att hala ut stålet för onsdagsåka ikväll!