Fäste i regn

Så sant som det är skrivet! :tummenupp

Nja, skulle jag inte vilja hålla med om... inte de kursdagar jag kört med SMC i år i alla fall, har trillat omkull fler när det är torrt istället.

Då har vi olika uppfattning. Men jag har ju bara erfarenhet från de tillfällen jag kört på stor- och gocartbana.

Samma med RR, när det kommer hem medlemmar med nykraschade banhojar till vårt garage sitter det ofta regndäck på...och lecakulor... och jord.

Last edited:
Det är kanon att öva i regn. Gick jättebra sist med gatdäck tills dess jag insåg att jag jagade en ZX10:a med traction control och fick släpp mitt i esset. Sedan blev det depå. Till nästa säsong har jag regndäck. Men så är jag både långsam och talanglös också.

Har haft samma tankar många gånger med däck som är rent nya men nästan oskurna på mitten i mönstret.Tydligen är det inte samma sak som gäller här som på en bil för då hade man väl varit av vägen vid minsta fuktstänk.Har testat körning i hällande ösregn rakt fram i 200 km/h och upplevde det inte som om hojen tappade fästet på något vis vid manövrar som filbyte mm.Möjligt att det har med en speciell gummiblandning att göra.För vad jag vet så talar det emot min egen teori att regn och dåligt vattenavledningsmönster är en olycklig kombination på däck i regn.Men tydligen inte när det gäller mc däck.Däremot har jag fått riktigt otäcka släpp på de vita linjemarkeringarna vid regn i måttlig fart i samband med omkörningar.Rent livsfarligt att hamna på dessa i väta.

Last edited:
Det bästa som finns är när man står där i hällregnet och folk står och mässar om hur sjukt bra det är att öva i blött och hur grymt fästet är.. sen går de och monterar på regndäcken alternativt kör en hoj med alla möjliga elektroniska hjälpmedel, tc, abs osv.. den ska gärna vara helförsäkrad också.

Jag har vurpat 2 gånger på bana, båda var i regn. Det berodde självklart mer på mig än på regnet.. men jag upplever det ändå som att när det är blött så har man bra fäste, tills det går åt helvete, då har man instant 0 fäste och det är för sent.

I torrt så straffar sig inte misstag lika hårt, och det gör inte lika mkt om det släpper lite här och där.

Så för mig som kör halvförsäkrad, och för den delen aldrig skulle lösa in en bankraschad hoj även om det gick, så får det vara hur nyttigt som helst.. kommer ändå tycka att det suger :tummenupp

edit: jag har kört i regn utan att vurpa också både på bana och på gata. så jag vet att det "går".. :bitter för att det är Onsdag, och.. blött..

Last edited:
...jag upplever det ändå som att när det är blött så har man bra fäste, tills det går åt helvete, då har man instant 0 fäste och det är för sent.

I torrt så straffar sig inte misstag lika hårt, och det gör inte lika mkt om det släpper lite här och där.

Visst är det så, man får jobba på att vara extra mjuk i körningen helt enkelt.

• Gilla
Reaktioner: SGM
På bana är väl en sak, där åker inga bussar,traktorer & lastbilar som läcker, dräller och har tappat locket till diseltanken.
I och omkring stan blir ju varenda rondell regnbågsfärgad såfort det kommer några regndroppar, en hel natt med ösregn gör susen men 20min som någon sa är för lite för att det skall kännas tryggt att gasa.
När det väl är rent så är fästet förvånansvärt bra tycker jag.

Samma med RR, när det kommer hem medlemmar med nykraschade banhojar till vårt garage sitter det ofta regndäck på...och lecakulor... och jord.
Fast det går inte riktigt att jämföra. I racing går det inte att slå av och köra med marginaler, för då blir du omkörd av dom som inte gör det och då hamnar man då och då på fel sida om gränsen. Det gör man på torrt också, men då är underlaget lite mer förlåtande.

Jag hämtade idag en offert innehållande delar för ca 22´, en hjälm för 5´ plus arbete för 8´.. Som tur är tar försäkringen det :)

Men jag fick en självförtroendeknäck också. Trots nya regndäck och mjuk (men tydligen FÖR bestämd) högerhand så släppte det. Rätt kontrollerat till en början, men till skillnad från när det släpper i torrt så ville det liksom inte sluta kana. Vips så "gav jag upp" när styrstoppet tog i och highsidern var ett faktum.

Mitt samlade intryck av att köra "aktivt" i regn är att det är dyrt. I torrt kan man "leta" efter gränsen, i regn måste man hålla sig under den.

Då har vi olika uppfattning. Men jag har ju bara erfarenhet från de tillfällen jag kört på stor- och gocartbana.

Check.. Grejen är enligt de jag frågat (i min iver att bli snabb nog att inte bli varvad av rookies) att det i praktiken är mer tur än skicklighet om man räddar ett övertramt i regn. På torrt kan det gå brett och vitt, vobbla och ha sig rätt rejält utan att man inte kan rädda det om man har lugnet i behåll och bara "gör det". I regn verkar ett misstag vara = vurpa!

Last edited:
Fast det går inte riktigt att jämföra. I racing går det inte att slå av och köra med marginaler, för då blir du omkörd av dom som inte gör det och då hamnar man då och då på fel sida om gränsen. Det gör man på torrt också, men då är underlaget lite mer förlåtande.

Jag vet inte vad du är ute efter, jag menar iaf att man vad gäller gatåka gör alldeles klokt i att vid regn betrakta underlaget som snorhalt och köra därefter. Skulle man sedan komma in för fort i en böj, så är det bara att bita ihop och använda precis samma regler vid kurvtagning som smc lär ut oavsett väglag. Lägg ned, så får det bära eller brista.

Att däremot försöka hitta hur fort man kan köra i regn, är ngt som man gör på bana (och efter det vet man hur fort man kan köra på den banan, med de däcken, den regndagen), det är en helt annan sak. På gatan kan regngreppet skifta från obefintligt till hyggligt. Det är iaf min erfarenhet. Så kör jag tex den lappade och lagade Essingeleden med tunga lastbilar omkring mig och det regnar, tar jag det lugnt som helvet och håller avstånd framåt och bakåt. Finns inget alternativ för mig.

Vad gäller mitt exempel med att det oftare tycks kraschas i väta i RR så är jag övertygad om att det beror det på att fästet även där blir mer svårt att prediktera (trots regndäck) och att när det väl släpper i regn så sker det ofta mer digitalt än när ni tuffar runt på varma slicks.

En annan aspekt som jag tycker mig ha märkt vad gäller gathojar, är att de värsta suddgummidäcken till sporthojar ibland kan vara sämre i regn än billigare touring- och offroaddäck. Det kan vara ngt att tänka på innan man försöker hänga på en budhoj en regnig dag.

...
edit: jag har kört i regn utan att vurpa också både på bana och på gata. så jag vet att det "går".. :bitter för att det är Onsdag, och.. blött..

Cheer up!
Jag tror det kommer bli fint till kvällen, solen syns tom här vid Karlaplan.
Så det går nog att hala ut stålet för onsdagsåka ikväll!

Last edited:
Jag vet inte vad du är ute efter, jag menar iaf att man vad gäller gatåka gör alldeles klokt i att vid regn betrakta underlaget som snorhalt och köra därefter. Skulle man sedan komma in för fort in en böj, så är det bara att bita ihop och använda precis samma regler vid kurvtagning som smc lär ut oavsett väglag. Lägg ned, så får det bära eller brista.
Visst är det så, lite mjukare och lite följsammare bara, så är man ju där :tummenupp

Att däremot försöka hitta hur fort man kan köra i regn, är ngt som man gör på bana, och det är en helt annan sak. På gatan kan regngreppet skifta från obefintligt till hyggligt. Det är iaf min erfarenhet. Så kör jag den pappade och lagade Essingeleden med tunga lastbilar omkring och det regnar, tar jag det lugnt som helvet. Finns inget alternativ för mig.
Självklart är bana alltid lämpligast att tänja gränserna på, och är det vägar man vet är hala, eller inte vet hur fästet är, så ska man ju alltid ta det lugnt. Men rakt fram ska det ju mycket till för att det ska bli för halt, så länge vägen inte är väldigt spårig.

Vad gäller mitt exempel med att det oftare tycks kraschas i väta i RR så är jag övertygad om att det beror det på att fästet även där blir mer svårt att prediktera (trots regndäck) och att när det väl släpper i regn så sker det ofta mer digitalt än när ni tuffar runt på varma slicks.
Nja, under ett heat så brukar greppet vara ganska lika, om det inte börjar torka upp, men olika delar av banan kan vara olika hala, tex pga lagningar eller hur vattnet rinner. Min ringa erfarenhet av körning i regn på bana med regndäck är att det sladdar, men ganska mjukt oftast.

En annan aspekt som jag tycker mig ha märkt vad gäller gathojar, är att de värsta suddgummidäcken till sporthojar ibland kan vara sämre i regn än billigare touring- och offroaddäck. Det kan vara ngt att tänka på innan man försöker hänga på en budhoj en regnig dag.
Självklart är raceaktigare däck sämre i regn, eftersom dom är uteslutande anpassade för varm, torr asfalt, precis som att ett regndäck brinner upp bums när det är torrt och ett touringdäck är hyggligt på allt, men inte riktigt bra på något.

Festa i regn

glasto_capes.jpg

Är det någonting SMC lärt mig så är det att det är väldigt nyttigt att öva i regn :tummenupp

Bara en instruktör som råkat skriva upp sig på en körning där det regnar kan komma med ett sånt uttalande.

Alla vettiga människor undviker regnkörning som pesten. Råkar man tvingas köra i regn gör man det gamla vanliga - slår av på farten och ökar avstånden.

Bara en instruktör som råkat skriva upp sig på en körning där det regnar kan komma med ett sånt uttalande.

Alla vettiga människor undviker regnkörning som pesten. Råkar man tvingas köra i regn gör man det gamla vanliga - slår av på farten och ökar avstånden.

För att vara genomusel har du träffat mitt i prick i den här linan i alla fall. Kunde inte sagt det bättre själv...

Swooossh min sarkasm flög rakt förbi dig, såg du? :tummenupp

Ivan Drago beat bulten record in rain soaked raceway.
[YOUTUBE-ID]cvvVO3yctxs[/YOUTUBE-ID]

Äsch, har man turen att få en fuktig förmiddag, med torrt på eftermiddagen brukar det vara en kanonmix för att få lite mjukt flyt, och körningen brukar bli bättre på det stora hela, än om man haft torrt hela dagen.

Allt enligt personlig, empirisk undersökning. :hihi

Regnsulor är förstås kalas, men brinner upp i torrt före. Men det är de enda sulor där man i alla fall har en ärlig chans att hinna reagera och vinna tillbaka grepp om/när det släpper.

Bra gatdäck är dock det näst bästa och det går att köra hyfsat hårt. Minns mina dagar på manöverbanan i körskolan när det regnat. Det var bara sekunden långsammare än i torrt. Kasade omkull ibland, men oftast pga klantfel, som att bromsa till för mycket under sväng.

Jag tycker det mest är jobbigt med plötsliga störtskurar, när vattnet rinner ner i stövlarna eller sipprar in i grenen :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park