Färg på stiftet!

Yalouque

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
Suzuki VX800
Någon som kan förklara hur man ska göra för att stiftet ska färgas så att det kan indikera om man har för fet eller tunn blandning?

Jag har hört att man ska dra fullt och varva ut den max, sen slå av tändningen där, stämmer detta?

Testade först min hoj en liten bit med 120-munstycke, och då var stiftet ljusbrunt. Sen testade jag med 126, då var stiftet nästan likadant. Jag körde dock bara en liten bit, så det kanske inte hann ändra färg?

Finns det några nackdelar med att köra med för fet blandning (för stort munstycke), t ex att förgasaren behöver renas oftare?

Det kommer lite olja ur ljuddämparen med 126-munstycke och den taktar väldigt lite vid vissa tillfällen, men vad jag vet är detta bara ett gott tecken på att den får tillräckligt med smörjning?

Värm motorn till arbetstempratur( kör runt lite)
Sen så varvar du ut 1:an 2:an 3:an slår på dödaren, stannar och skruvar av tändstiftet och kollar. Så gör jag iaf, det viktiga är att du slår av motorn efter du varvat ur 3:an för om du kör en bit efter det så ändras färgen. (så gör jag iaf)

Ja det finns nackdelar med för fett bestyckning,

Från Soe.se meksida:

Blir av för fet blandning. Beror på choke-fel eller bara fel munstycke.
Svart räk är ett säkert tecken på detta. Fixa blandningen innan du byter detta stift.
Motorn börjar gå ryckigt pga att kvarvarande sot funkar som tändstift och tänder bränsle/luft-blandningen vid fel eller flera tillfällen. Detta kan i sin tur leda till att porslinskroppen spricker och far runt.

Dock tror jag du inte behöver oroa dig eftersom ditt stift är ljusbrunt.

Last edited:
olja ur ljuddämparen är tecken på för fet blandning

för fet blandning är inte bra, kan leda till att kolven nyper

Som jag har fått uppfattat för mig så värmenyper den endast om den får för snål blandning då den inte smörjer tillräckligt. Onödigt stor friktion uppstår och därmed för hög värmeutväckling vilket kan leda till att den nyper.

Om den går för fett har jag hört att förutom att den går sämre så sotar avgasröret igen med tiden. Men enligt mig så är det bättre att den går lite för fett än lite för snålt. Men bäst är förstås om den är rätt bestyckad.

När jag bestyckade min så varmkörda jag den först. Sen stod jag utanför mitt garage och varvade 5-10 sekunder på effektbandet med snabba handledsryck, sen slog jag av den på dödaren och skruvade ur stiftet.

lycka till

Går den för fett så isolerar man cylindern, alltså leder den inte bort värmen på samma sätt och kan därmed nypa

Går den för fett så isolerar man cylindern, alltså leder den inte bort värmen på samma sätt och kan därmed nypa

Fet blandning kyler kolv och cylinder. Nackdelen dock att det sotar. I längden kan detta dock få till följdeffekt att ringarna fastnar. Då kan kolven mycket riktigt bli överhettad.

Fet blandning kyler kolv och cylinder. Nackdelen dock att det sotar. I längden kan detta dock få till följdeffekt att ringarna fastnar. Då kan kolven mycket riktigt bli överhettad.

inte direkt, lagom fet blandning kyler, men sen blir de motsatt effekt

nej jag har inte testat men har läst o hört de på diverse ställen...

inte direkt, lagom fet blandning kyler, men sen blir de motsatt effekt

nej jag har inte testat men har läst o hört de på diverse ställen...

Du får förstås tro vad du vill. Men i en ottomotor så stiger förbränningstemperaturen med ökat lambda, dvs ju magrare blandningen blir.
Många motorstyrsystem fetar upp blandningen vid toppeffekt, just för att skydda motorn från hettan.

Jag har testat :hihi ...och hittills jobbat med motorer mitt 40-åriga liv.

Men som sagt, en för fet blandning kan indirekt överhetta en kolv, genom att koksa igen ringspåren så att ringarna fastnar.

om jag ska vara exakt så är de inte den feta blandningen jag läst som gör att de nyper

att den sotar igen o på så vis isolerar o leder till att det nyper

jag sitter o äter nu men sen ska jag se om jag hittar där jag läste det, minnet är inte vad de brukade vara :D

om jag ska vara exakt så är de inte den feta blandningen jag läst som gör att de nyper

att den sotar igen o på så vis isolerar o leder till att det nyper

jag sitter o äter nu men sen ska jag se om jag hittar där jag läste det, minnet är inte vad de brukade vara :D

Ja det är ju den enda fördelen med sot, att det isolerar kolvtoppen och förbränningsrummet ngt, och därför skyddar dessa delar ngt från förbränningsvärmen. ;)

Ja det är ju den enda fördelen med sot, att det isolerar kolvtoppen och förbränningsrummet ngt, och därför skyddar dessa delar ngt från förbränningsvärmen. ;)

Eftersom jag inte orkar söka hur mycket som helst så frågar jag dig :)

Hur blir de om man kör för fett och det börjar sota igen diverse saker?
Kan de leda till minskad värmeavledning?

För jag hittar inte var jag läst det :huvet
Och att jag hört folk säga det är ju inte en trolig källa direkt :tungan

Eftersom jag inte orkar söka hur mycket som helst så frågar jag dig :)

Hur blir de om man kör för fett och det börjar sota igen diverse saker?
Kan de leda till minskad värmeavledning?

För jag hittar inte var jag läst det :huvet
Och att jag hört folk säga det är ju inte en trolig källa direkt :tungan

Ja, som sagt så är det kolven som kan få minskad värmeavledning av mycket sot. Dvs kolringarna fastnar i ringspåret och de heta förbränninsgaserna blåser då förbi kolvsidorna. Sk "blow by". Kolven får då minskad värmeavledning till cylinderväggen och kan överhettas. Men det är sas en indirekt temperaturökning, själva förbränningstemperaturen sjunker med minskat lambda, dvs fetare blandning.

Ja, som sagt så är det kolven som kan få minskad värmeavledning av mycket sot. Dvs kolringarna fastnar i ringspåret och de heta förbränninsgaserna blåser då förbi kolvsidorna. Sk "blow by". Kolven får då minskad värmeavledning till cylinderväggen och kan överhettas. Men det är sas en indirekt temperaturökning, själva förbränningstemperaturen sjunker med minskat lambda, dvs fetare blandning.

Skulle du kunna ta det där så att en som inte jobbat med motorer i sitt inte 40 åriga liv fattar? :tungan

Skulle du kunna ta det där så att en som inte jobbat med motorer i sitt inte 40 åriga liv fattar? :tungan

Sotet sätter igen kolvringpaketet, detta kan då bli då otätt. Då kommer de heta förbränningsgaserna inte bara att elda på kolvtoppen utan dessutom på kolvsidorna, dvs den yta där kolven tvärtom ska bli av med värme till den kallare cylinderväggen. Då kan kolven överhettas.

Var det lättare att förstå?

Sotet sätter igen kolvringpaketet, detta kan då bli då otätt. Då kommer de heta förbränningsgaserna inte bara att elda på kolvtoppen utan dessutom på kolvsidorna, dvs den yta där kolven tvärtom ska bli av med värme till den kallare cylinderväggen. Då kan kolven överhettas.

Jepp :rodnar

Så de kan leda till att de nyper?

För isf kan de ju vara en bantad förklaring av det jag läst :)

Kolvringarna är kolvens värmeväxlare. Dom/den leder största delen av värmen från kolven till cylindern genom kolvringen. Har den ingen kontakt med cylinderväggen, eller dålig kontakt, så kyls inte kolven. Kolven blir varmare och varmare. Till slut fastnar kolven med ett "Zipp":D
DÅ kyls kolven snabbt och effektivit.

Mats

Kolvringarna är kolvens värmeväxlare. Dom/den leder största delen av värmen från kolven till cylindern genom kolvringen. Har den ingen kontakt med cylinderväggen, eller dålig kontakt, så kyls inte kolven. Kolven blir varmare och varmare. Till slut fastnar kolven med ett "Zipp":D
DÅ kyls kolven snabbt och effektivit.

Mats

Precis så! :hihi
/J

Jepp :rodnar

Så de kan leda till att de nyper?

För isf kan de ju vara en bantad förklaring av det jag läst :)

Ja absolut, det kan bli allt från hål i kolven eller nyp, till en full blown kolvskärning med utkletad aluminium på cylinderväggen och tudelad kolv.

Men som sagt, vill man snabbare ha sönder en kolv så magrar du blandningen. Gärna med så tidig tändning att det dessutom högfartsspikar.

/J

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP