Fängelse för fortkörning

sporTlovEr skrev:
2159247 Har en jobbarkompis som var i Norge och åkte dit för fortkörning, iofs med bil, "Politi" frågade böter el fängelse, han svarade direkt "fängelse" och han skulle infinna sig vid någon tid och plats, tror ni han dök upp..? TROR ni de lyste honom i Sverige? Så blir man tagen i Norge och man är Svensk o bor i Sverige välj fängelset. :tummenupp
men han kan nog aldrig åka till norge igen

Semestrade med hojjen i Norge under 3 dagar för 2 år sedan.

Extremt inbjudande till höghastighetstouring vill jag lova - och det blev MYCKET av den varan, hade inte en tanke på böter eller annat.

Jag tror inte vi såg en enda polisbil under dessa dagar, kameraskåp finns överallt men det var ju inget man behövde oroa sig för då.

Jag får känslan av att de höga böterna/risk för fängelse samt alla kameraskåp håller nere hastigheten utan nämnvärd närvaro av poliser. För en sak jag kommer ihåg var att *alla* bilar höll hastighetsbegränsningen +/- några km/h.

det är ju fan billigare att direkt döda någon i sverige, det är helt på väg åt fel håll, men det har det ju iof varit i ett par år nu... :mad:

Lucius skrev:
2159401
Jag får känslan av att de höga böterna/risk för fängelse samt alla kameraskåp håller nere hastigheten utan nämnvärd närvaro av poliser. För en sak jag kommer ihåg var att *alla* bilar höll hastighetsbegränsningen +/- några km/h.

Det er nok på grunn av alle radar/kamera - boksene. Men som i Sverige så er disse boksene rettet mot kjøreretningen og kan ikke ta bilder av et MC-skilt. De fleste boksene i Norge er også satt opp til å ikke reagere på vekt under (jeg tror det er 380 kg).

Norges lovverk generelt er grunnen til at jeg flyttet til Sverige, men å klage på myndighetene i et land og landets lover og regler når man ikke er i stand til å følge de eller er så dum i huet at man ikke klarer å holde seg til disse, blir rett og slett for idiotisk.

Et annet sted leste jeg også om en som valgte fengsel eller bøter. En løgn skrevet av en som ikke vet sannheten om Norge. Man får aldri "valget" av politiet. Man får en "lapp" med boten, og blir ikke denne betalt så kan man får "subsidiert fengsels-straff". Altså blir man satt i fengsel dersom man ikke betaler boten.

Dette kan ta opp til tre år for myndighetene å utrede, og _så_ sender de et eventuelt krav til Sverige, der kronofogden krever det inn før kronofogden setter i gang videre arbeid for å fyllbyrde straffen.

Fra man blir stoppet i Norge og velger å ikke betale boten, til man faktisk _kan_ bli hentet av Svensk politi for soning i Norge kan det fort gå både fire- og fem år. Samarbeidet mellom Sverige og Norge på _alle_ strafferetslige punkter er stort- og kommer aldri eller sjelden idiotene som tror de kan lure seg unna tilgode.

Å joda. Jeg kjører for fort jeg også. Ofte, og mye. Men jeg er faen ikke så dum at jeg blir tatt, og jeg er i alle fall ikke så dum at jeg skylder på "staten" når _jeg_ bryter loven.

Jag tycker det ska va dödsstraff genom offentlig hängning för fortkörning. Dessutom borde spriten vara ransonerad till en vecka vecka vilken man hämtar ut från statlig instans samt så borde alla människor vara kamerabevakade dygnet runt så ingen jävel hittar på nåt skit. Det va bättre förr.

Ooops skrev:
2159589Det va bättre förr.

En hvilken som helst oppegående person vil ikke være enig med deg. I alle fall ikke familiene som sitter igjen.

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/antal dodade skadade.pdf

Nå vet jeg jo at mange mener de kan tøffe seg litt opp i et forum som dette der de kan være anonyme og store i kjeften. Det har alltid vært enkelt. Fakta er dog at alle idiotene som kommer med idiot-meninger som "dø ung" og "kjør fort" vil endre mening i det lille sekundet de har igjen før bilen treffer.

PacMan skrev:
2159362 Är jag en "nöt" och en :tomten för att jag tycker att det är vansinnigt med fängelsestraff för ett sådan brott menar du? :7peta

Näe, för att du inte tycker det är ett vansinnigt brott som inte bara kan skada dig själv utan även en mängd andra trafikanter. Kör man i 200+ i trafiken leker man med både ens eget och andras liv! :7peta
De va inte själva straffet på fortkörningen jag tänkte på, för jag tycker inte heller att det ska va fängelse för fortkörning (om man nu inte kör ihjäl nån eller liknande), mer att du verkar noncha en hastighet som varken du eller nån annan MC-förare har kontrollen över i trafiken. På bana är de annorlunda såklart.

Last edited:
-Andy- skrev:
2159796 Näe, för att du inte tycker det är ett vansinnigt brott som inte bara kan skada dig själv utan även en mängd andra trafikanter. Kör man i 200+ i trafiken leker man med både ens eget och andras liv! :7peta

Jo men nu lugnar vi oss lite. Ska man frihetsberövas som straff, eller ska det vara bötesstraff? Det är väl det frågan handlar om.

Som jag ser det finns det många andra brott som inte leder till frihetsberövande som jag hellre ser skulle göra det än en körning i 200km/h.

repan skrev:
2159330 Utan oss hade du varit arbetslös då eller? Varför köper man en sporthoj? För att ligga i 90 på 90 väg .... Nej skulle inte tro det. Eftersom det mer eller mindre är omöjligt att få bantid att köra av sig på så får det bli gatan. Risken att skada någon annan än sig själv är ganska liten utan om någon blir skadad så är det en själv. Då får man skylla sig själv. Om jag riskerar fängelse för ett trafikbrott så kommer jag inte stanna för någon. För om man hamnar i fängelse är ändå livet slut ... catch me if you can :tungan

Även om föraren får skylla sig själv så drabbar det andra hojägare genom höjda försäkringspremier och alla skattebetalare för sjukvårdskostnaderna. Så roligt är det väl inte att betala skatt eller premier så man vill subventionera andras idioti.

Är det ingen som förstår att för varje gång någon kör ifrån polisen eller kraschar så blir bördan i förlängningen tyngre för alla sporthojsåkare. Fortkörningsböterna kommer sannolikt att fördubblas inom en snar framtid och jag skulle inte bli förvånad om vi får fängelsestraff här i Sverige om några år.

Pejo skrev:
2159797 Jo men nu lugnar vi oss lite. Ska man frihetsberövas som straff, eller ska det vara bötesstraff? Det är väl det frågan handlar om.

Som jag ser det finns det många andra brott som inte leder till frihetsberövande som jag hellre ser skulle göra det än en körning i 200km/h.

Jepp, det stämmer. Talade mer om inställningen...inte om brottspåföljden....som i detta fallet borde varit fina böter och inget kort på ett ganska bra tag! :)

repan skrev:
2159330 Utan oss hade du varit arbetslös då eller? Varför köper man en sporthoj? För att ligga i 90 på 90 väg .... Nej skulle inte tro det. Eftersom det mer eller mindre är omöjligt att få bantid att köra av sig på så får det bli gatan. Risken att skada någon annan än sig själv är ganska liten utan om någon blir skadad så är det en själv. Då får man skylla sig själv. Om jag riskerar fängelse för ett trafikbrott så kommer jag inte stanna för någon. För om man hamnar i fängelse är ändå livet slut ... catch me if you can :tungan

Näe, såklart blir jag inte arbetslös. Varför du köper sporthoj kan jag ju såklart inte lägga mig i. Men jag vet att jag inte köpte min för att köra dubbla hastigheterna hela tiden. Jag vet ju inte heller hur fort du "kör av dig" på gatan men risken att skada någon annan än sig själv är väl ganska stor om man har sån inställning. Du e ju inte direkt själv i trafiken! Vad det gäller fängelsebiten så håller jag med dig, man ska inte i finkan för ett brott mot fortkörningslagen. :7peta

motardkungen skrev:
2159801 Även om föraren får skylla sig själv så drabbar det andra hojägare genom höjda försäkringspremier och alla skattebetalare för sjukvårdskostnaderna. Så roligt är det väl inte att betala skatt eller premier så man vill subventionera andras idioti.
Då är det bättre med borgerlig regering då man får teckna en egen sjukförsäkring. På så sätt kommer ens "idioti" inte betynga skattebetalarna lika hårt.

Bättre dö ung och levt livet än att dö gammal och väntat på döden.

-Andy- skrev:
2159850 Näe, såklart blir jag inte arbetslös. Varför du köper sporthoj kan jag ju såklart inte lägga mig i. Men jag vet att jag inte köpte min för att köra dubbla hastigheterna hela tiden. Jag vet ju inte heller hur fort du "kör av dig" på gatan men risken att skada någon annan än sig själv är väl ganska stor om man har sån inställning. Du e ju inte direkt själv i trafiken! Vad det gäller fängelsebiten så håller jag med dig, man ska inte i finkan för ett brott mot fortkörningslagen. :7peta
Dubbla hastigheten hela tiden kör jag absolut inte men konstant för fort. Undra om det finns någon statistik på hur många som omkommit eller skadats pga en förare på mc (då alltså inte föraren själv utan medtrafikanter).

-Andy- skrev:
2159796 Näe, för att du inte tycker det är ett vansinnigt brott som inte bara kan skada dig själv utan även en mängd andra trafikanter. Kör man i 200+ i trafiken leker man med både ens eget och andras liv! :7peta

Ja, du får la tycka vad du vill, men att utifrån några få rader dra slutsatsen att jag är både "tomte" och "nöt" och dessutom sticka ut hakan och kalla mig för dessa saker det första du gör är inget annat än trångsynt.

-Andy- skrev:
Varför du köper sporthoj kan jag ju såklart inte lägga mig i. Men jag vet att jag inte köpte min för att köra dubbla hastigheterna hela tiden.
Vaddå "hela tiden" ???
(Var står det att snubben gör det hela tiden då ?)

Själv kör jag som en riktig fegis, men nog drar jag på ibland också.
Och 6 km går ganska fort när man ligger i 200 blås på motorväg.

Igår körde såg jag två MC olyckor, bägge två var i korsningar och i låg fart.

Att köra i 200 på motorväg är ju knappast "vansinningt farligt", om trafiken tillåter detta.
Det kan nog t.o.m. vara mycket säkrare än att lita på att bilisterna ser dig i lågfartskorsningar.

Självklart ska man ha respekt för hastigheten, men kom inte å säg att du aldrig gasar på med din hoj.
Och ju fortare du kör, desto snabbare går det att köra 6 km. Det betyder inte att man vansinneskör hela tiden.

NyCBR skrev:
2159612 En hvilken som helst oppegående person vil ikke være enig med deg. I alle fall ikke familiene som sitter igjen.

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/antal dodade skadade.pdf

Nå vet jeg jo at mange mener de kan tøffe seg litt opp i et forum som dette der de kan være anonyme og store i kjeften. Det har alltid vært enkelt. Fakta er dog at alle idiotene som kommer med idiot-meninger som "dø ung" og "kjør fort" vil endre mening i det lille sekundet de har igjen før bilen treffer.

Jag hatar verkligen att förklara saker för folk som har svårt att förstå grejer pga det mer eller mindre dumförklarar dem/dig inför allmänheten.. men here goes.. slå upp ordet ironi, läs mitt meddelande en gång till. Därefter läser du min signatur en gång till, en gång till och sedan en gång till, förstår du inte fortfarande så ta reda på vad uttrycket 'state of mind' betyder. Fortsätt läsa signaturen tills att du förstår. Gå genom denna process varje gång du läst ett inlägg innan du trycker på 'Svara' och gör bort dig igen.

Annars har jag inget emot spydiga naiva norska stjärtgossar :banana

repan skrev:
2159858 Då är det bättre med borgerlig regering då man får teckna en egen sjukförsäkring. På så sätt kommer ens "idioti" inte betynga skattebetalarna lika hårt.

Bättre dö ung och levt livet än att dö gammal och väntat på döden.

Dubbla hastigheten hela tiden kör jag absolut inte men konstant för fort. Undra om det finns någon statistik på hur många som omkommit eller skadats pga en förare på mc (då alltså inte föraren själv utan medtrafikanter).

Aboslut inget personligt, tog bara ett inlägg i högen. Men jag har ett förslag!
Vad sägs om att: Alla kör hur fan dom vill och slutar ödsla tid på att förklara varför det är bra att köra fort kontra långsamt? Såna här diskussioner leder ingenvart och jag är övertygad att ni aldrig kommer lyckas ändra varandras åsikter och värderingar över ett forum (inte i verkligen heller, ni som testat på cheyer vet precis vad jag menar :hihi)

Ooops skrev:
2160953Fortsätt läsa signaturen tills att du förstår. Gå genom denna process varje gång du läst ett inlägg innan du trycker på 'Svara'

Mm. Slå opp "ironi":
Forøvrig: Ordet kommer från grekiskans είρωνεία (eironeia) som är en sammansättning av είρων (eiron): en som säger mindre än vad han menar, en hycklare, είρειν (eirein): att tala. (forøvrig samme definisjon på norsk).

... lese
Man ska dö ung - så sent som möjligt

... og igjen

... og en gang til

Det eneste jeg får ut av det er "jeg prøver å være den tøffeste i gata men håper jeg har flaks". Ironisk eller ikke.

Annars har jag inget emot spydiga naiva norska stjärtgossar

Godt. Da tar vi en öl eller tre en dag du er i nærheten av Uddevalla.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph