Fällbar regskylt hur göra ???

Hydraulik?
Nu ser jag inte skylten som något problem så jag orkar inte prova men jag tror att detta skulle kunna fungera.
Skaffa ett begagnat bromshandtag med bromsvätskebehållare och pump, bromsslang, en liten hydraulcylinder och några gångjärn.
Sen är det bara att börja pyssla. Ex. byta handtaget mot ett vred för steglös vinkling och kanske fjäderbelasta skylten för en säkrare retur.

Migael skrev:
Det har du rätt i men efter man har "svängt" eller vridit servon åt något håll så åtgår den vad jag vet allltid till "ursprungsläget". Men om man på nått sätt skulle kunna få skylten att stanna i det läget man "riktar" din i så skulle det ju vara kanon :crash

Om man använder "inställningskontrollen" så stannar den dit man har dragit den, om du är med :)
Grejen är att det kanske skulle vara smidigare att ha en knapp att trycka på istället för att ha ett reglage, typ som choken, att vrida på.

Red skrev:
Om man använder "inställningskontrollen" så stannar den dit man har dragit den, om du är med :)
Grejen är att det kanske skulle vara smidigare att ha en knapp att trycka på istället för att ha ett reglage, typ som choken, att vrida på.

Ett reglage skickar ju egentligen bara en resistans till en "dator" som tolkar det till en rörelse/position. Det skulle gå alldeles utmärkt att ersätta det med en knapp som växlar mellan två lämpliga värden, dvs två positioner! :tummenupp

Är det någon som har flera fina idéer ???
Jag gilla den där med magneten :D

Nu var det ju visserligen fällbar du var ute efter,
men annars kanske du kan fästa den med kardborre?

mikal

Hoztic skrev:
Vet du något om hur man styr dom? Räcker det med spänning på en ingång så går dom till nästa ändläge, eller måste man ge dom någon form av digital signal?

12volt :)
och eftersom de ska "hålla" kvar spegeln i de läget så e de inte helt omöjligt att de klarar av o hålla en skylt.. iallafall inte efter lite modifiering :brinnerup

Limstift skrev:
Fan jag som trodde att volvo's minsta motor var på 1,8 liter.. :tungan

Nä allvarligt, vilka motorer menar du?

motorerna som styr sidospeglarna på bilen..

/Alex

Satt o spåna lite mer..
om man kompleterar motorerna med två magneter så hindrar detta skylten från att trilla ner.
Bara man inte har för starka magneter för då kommer skylten aldrig ner :P

Alternativ nr två är att använda sig av centrallåsmotorn, den klarar garanterat att lyfta skylten :banana

Men klart coolast är ändå att ta skärmen från en svetshjälm :gnissla
Nu tänker ni kankse :confused: :confused: :confused:
Men det finns svetshjälmar som är "genomskiniga" och som blir ogenomskinliga när man svetsar
Med lite moddning så ser man skylten ena seknunden o nästa så är skylten bara svart :brinnerup

/AleX

Ett servo från en radiostyrd bil borde funka om man fick till det där med sändaren då förstås :rolleyes:

espa skrev:
Ett servo från en radiostyrd bil borde funka om man fick till det där med sändaren då förstås :rolleyes:

Det som lockar med en radiostyrdbils servo är väl vikten+liten och smidig...
Sen tror jag att en centrallåsservo är mycket starkare men det är bara vad jag tror...

espa skrev:

Det funkar men för att den ska stanna i läga så behöver den konstantpuls..

Tror det är 0,8ms för "fram"och 1,2ms för "bak" samt 1,0ms för "stopp" (fyrkantspuls)____i---------i_____

de e "bara" att bygga en krets som genererar denna puls

gixxxerracing skrev:
Det som lockar med en radiostyrdbils servo är väl vikten+liten och smidig...
Sen tror jag att en centrallåsservo är mycket starkare men det är bara vad jag tror...

servo till radiostyrda bilar brukar klara 3kg... :gnissla o kostar 200-300 sen finns det starkare för nån hundrig till men som sagt så ska de ha signaler med :brinnerup

Määp skrev:
Det funkar men för att den ska stanna i läga så behöver den konstantpuls..

Tror det är 0,8ms för "fram"och 1,2ms för "bak" samt 1,0ms för "stopp" (fyrkantspuls)____i---------i_____

de e "bara" att bygga en krets som genererar denna puls

servo till radiostyrda bilar brukar klara 3kg... :gnissla o kostar 200-300 sen finns det starkare för nån hundrig till men som sagt så ska de ha signaler med :brinnerup

Det är ju betydligt krånligare än att ha en motor som bara är av eller på...
Hur är det med centrallåsmotorn ???

gixxxerracing skrev:
Det är ju betydligt krånligare än att ha en motor som bara är av eller på...
Hur är det med centrallåsmotorn ???

Dax att byta användare nu :rolleyes:

jag tror inte att de "fastnar" i sitt läge.
För man kan ju dra upp "låsknappen"

Hoztic skrev:
Borde inte ett gångjärn funka ganska bra? :va
Nix, skylten bara fladdrar lite vid hög fart. Förra ägaren hade monterat gångjärn på min hoj. Tog bort det nästan direkt eftersom det bara såg taffligt ut med en "lös" skylt.

Maranello skrev:
Nix, skylten bara fladdrar lite vid hög fart. Förra ägaren hade monterat gångjärn på min hoj. Tog bort det nästan direkt eftersom det bara såg taffligt ut med en "lös" skylt.

Jag tror inte heller på idéen med gånjärn utan att ha nått mer som håller upp skylten...

Det skulle vara kanon om man fick tag på en motor av nått slag, så om det är nån mer som vet en bra motor man kan använda så ge förslag...

gixxxerracing skrev:
Det skulle vara kanon om man fick tag på en motor av nått slag, så om det är nån mer som vet en bra motor man kan använda så ge förslag...

det slog mig....
Om du sitter vid en dator... så tryck ut cdromen... tänk dig sen att regskylten sitter i "cdläsaren"

James bond :brinnerup

Ett vanligt, begagnat RC-bilsservo. Det går att stoppa i tåtar med 12v i kontakten så servot går till ändläget och stannar där, när man tar bort spänningen går det tillbaka. Jag har testat, det behövs ingen sändare eller sån mottagare heller..

Sen hur servot mår av det vet jag inte men det är ändå inte så intressant :tomten

Chronic skrev:
Ett vanligt, begagnat RC-bilsservo. Det går att stoppa i tåtar med 12v i kontakten så servot går till ändläget och stannar där, när man tar bort spänningen går det tillbaka. Jag har testat, det behövs ingen sändare eller sån mottagare heller..

Sen hur servot mår av det vet jag inte men det är ändå inte så intressant :tomten

tårtar?

För det första går dessa servos på 6v... jag vill minnas att de inte går upp till 12 volt...

Dessutom så funkar inte servot så.. de kräver en puls för att reagera.

Detta är exakt vad jag skissar på i min "Företagande" kurs.

Jag har skissat på en sk. "skyltregörare" som är relativt enkel.
Det är en tunn matta som går i en skena runt skylten och parkerar sedan bakom skylten. Switchar man en kontakt så får den två parkeringslägen, ett bakom skylten och ett.. framför :yoparty

Den marknadsförs alltså som en helt laglig skyltrengörare och går inte att använda olagligt om man inte fipplar kontakten till stift nummer två.

Försäljningspris: Runt 1000kr komplett med sladdfjärr mm.
Utseende: Vanlig svart plast, ca. 1.5cm tjock och en cm bredare på var sida om skylten.

Har skissat in lite vita dioder som ska ager skyltbelysning också :D

Mattan bör klara sig från den mesta vinden när den ligger framför skylten men det sitter i skenor hela tiden så den kan inte komma någon vart.

Vad tror ni?

Svanen skrev:
Detta är exakt vad jag skissar på i min "Företagande" kurs.

Jag har skissat på en sk. "skyltregörare" som är relativt enkel.
Det är en tunn matta som går i en skena runt skylten och parkerar sedan bakom skylten. Switchar man en kontakt så får den två parkeringslägen, ett bakom skylten och ett.. framför :yoparty

Den marknadsförs alltså som en helt laglig skyltrengörare och går inte att använda olagligt om man inte fipplar kontakten till stift nummer två.

Försäljningspris: Runt 1000kr komplett med sladdfjärr mm.
Utseende: Vanlig svart plast, ca. 1.5cm tjock och en cm bredare på var sida om skylten.

Har skissat in lite vita dioder som ska ager skyltbelysning också :D

Mattan bör klara sig från den mesta vinden när den ligger framför skylten men det sitter i skenor hela tiden så den kan inte komma någon vart.

Vad tror ni?

Har du några bilder ???

Finns hur mycket olika servon som helst! ett biligt 3kg kostar ca 120:- sen om man vill ha bättre och kullagrade så ökar priset fort upp till ca 2000 har jag för mej. Och ett 3kilos servo är inte riktigt så starkt som det låter. och inte går dom på 12volt som nån skrev heller, 4,6-6volt... men dom är nog starka i 12volt :)
nån som undrar nåt mer om servon så kan jag nog hjälpa till lite, orkar inte skriva mer just nu... hållt på mer rc i 14år, lite bör jag snappat upp...

*/ ?>
Back