Fälgar

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Kan någon kunnig berätta vilken däckstorlek som är tänkt att användas på respektive fälg?

17* 4.25 150?
17* 4.50 160?
17* 5.00 170?

Min hoj har 5" som standard och på den sitter det 160

170 är väl tveksamt om det finns att få tag på.

Jag inväntar Toms doktorsavhandling, dom brukar inte vara långt borta!!! :hej

/H

Tycker min hoj beter sig mkt skumt nu när jag har 160 på 4.25 tumsfälg, körde med 150 sist och det va mycket bättre feeling i svängarna.. sen är det nästintill omöjligt att få kanterna på däcket inkörda med 160, krävs fotpinneskrap + lite till för att nöta på kanten.

Monobike skrev:
Tycker min hoj beter sig mkt skumt nu när jag har 160 på 4.25 tumsfälg, körde med 150 sist och det va mycket bättre feeling i svängarna.. sen är det nästintill omöjligt att få kanterna på däcket inkörda med 160, krävs fotpinneskrap + lite till för att nöta på kanten.

Muhahaha åk lite bana så ska du se att 160 på 4.25 blir skrapat ända ut, mitt e ett pilot sport, det kanske är smalt.

Jag ska åka på ett 150 när det är slut.....

Tom Byron skrev:
Muhahaha åk lite bana så ska du se att 160 på 4.25 blir skrapat ända ut, mitt e ett pilot sport, det kanske är smalt.

Jag ska åka på ett 150 när det är slut.....

Men... blir inte din rundning helskum med 160? är ju nästan så hojen måste ligga platt på backen för att komma åt kanten på min.

Last edited:
Monobike skrev:
Men... blir inte din rundning helskum med 160? är ju nästan så hojen måste ligga platt på backen för att komma åt kanten på min.

Skiljer på olika däcksfabrikat också.

Jag köpte avon slicks (165) och jag tyckte det låg bättre på än supercorsa dragon (150) på en 4.25" fälg.

Bifogat

• avon_ss_slick.jpg
    avon_ss_slick.jpg
    81 KB · Visningar: 306
Monobike skrev:

Jo, lite svampvarning men hur ofta kommer man ända ut på kanten, inte i varje böj.

MEn jag e ju APSNABB :skrämd så det kanske hänger ihop :fakta

*Ironi*

jb skrev:

Jag köpte avon slicks (165) och jag tyckte det låg bättre på än supercorsa dragon (150) på en 4.25" fälg.

Hmm... håller det där däcket längre än 5 min? :rolleyes:

det är helt fel att generaliser som vanligt. allt hänger ju på hur däckstommen är uppbyggd!

på vissa blir det superbra och på andra mindre bra!

Det jag känner med en 160 däck är att det blir lite mer brottning när man kastar från sida till sida!
problemet är att det finns mer att välja på om man tar 160 brett!
vette fan ens om det finns slicks i 150 tex.

devetdu skrev:
det är helt fel att generaliser som vanligt. allt hänger ju på hur däckstommen är uppbyggd!

på vissa blir det superbra och på andra mindre bra!

Det jag känner med en 160 däck är att det blir lite mer brottning när man kastar från sida till sida!
problemet är att det finns mer att välja på om man tar 160 brett!
vette fan ens om det finns slicks i 150 tex.

Slicks?? Hua, här snackar vi pilotsport!!! Håller en hel sommar på bana. hehehe (i sköldpaddstempo)

Däckfabrikat, modell och profilen är det som styr. Visserligen snackar man om att det ska vara si och så bredd på däcken som passar bäst för vissa bredder på fälgen, men tillverkarens rekommendation är det som får styra. Jag har kört 160-gatdäck på 4,25" fälg som skrapats ända ut i kanten och har en uppsättning 165-regndäck på samma typ av fälg, som jag tror ska kunna bli riktigt bra (de har dock 50-profil och är naturligt platta till formen). Men däremot såg Maxxis-slicksen väldigt mysko ut när det lagts på dessa fälgar (160/60 på 4,25") - svampvarning s.a.s.

Det löste sig genom att dra några varv på bana och efter en helgs hårdkörning så såg profilen riktigt skaplig ut - dock utan att den sista lilla biten ut på kanten kunnats nötas ner. De formade sig nästan till att se ut som ett 150-slicks. Idealet hade varit att ha de 4,5 eller 5"-fälgar som fabrikanten Maxxis säger att man ska ha och kunnat använda hela slitbanan. Det ska väl sägas att jag aldrig hade problem med grepp, trots de något udda kombinationerna av däck och fälg.

Har man bara 4,25" bakfälg så är inte det hela världen - det går att köra med en hel del av de 160-däck som finns på marknanden. 150-däcken är inte lika intressanta, mycket beroende på dåligt urval. Finns möjlighet, ska man se till att skaffa 5"-fälg och kan då köra med 160 och 165 i bredd och får ordentligt med grepp bak - nästan så att det blir jobbigt att sladda sig in i kurvor om man kör med slicks (sportdäck är lättare att få loss från backen). Greppet behövs när man ska vrida till gashandtaget under djupa nerlägg ut ur kurvorna :)

Nästa banräser jag skaffar, ska helt klart ha de bredare fälgarna, även om det kostar några hundringar extra.

Last edited:
Tack för svaren :tummenupp

Kan ni rekomendera nåt 160 däck som ger en ganska platt profil på 4.25 tums? (inget "suddgummidäck" som tar slut på 50 mil tack) :rolleyes:

Kör just nu på Bridgestone 160/60 o det är verkligen svampvarning..

Monobike skrev:
Tack för svaren :tummenupp

Kan ni rekomendera nåt 160 däck som ger en ganska platt profil på 4.25 tums? (inget "suddgummidäck" som tar slut på 50 mil tack) :rolleyes:

Kör just nu på Bridgestone 160/60 o det är verkligen svampvarning..

Pilot sport funkar, men varför inte ett 150 ??
Tom åker på sportech oxå verkar schysst

Funkar Avon Slicsen bra eller är de skit?

jb skrev:

mr_rockster skrev:
Funkar Avon Slicsen bra eller är de skit?

Jag tycker det var bra. Men jag hade för mjuka. Jag har dock inget att jämföra med då jag inte kört på slicks innan.

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back